آشنایی با خواص گل کلم

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، گل کلم شامل آنتی اکسیدان و سولفور است که فعالیت سم زدایی را تقویت می نمایند. بعلاوه گل کلم دارای مواد فیتو شیمیایی طبیعی به نام گلوکزینولات است که آنزیم سم زدا را در بدن فعال می نماید. اگر مواد لازم برای سم زدایی به بدن نرسانیم و با انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست بدن را در معرض مواد مضر و سمی قرار دهیم، در واقع خود را در معرض آسیب های ناشی از این مواد سمی و سرطان زا قرار داده ایم.

آشنایی با خواص گل کلم

خواص گل کلم

حتما شما هم شنیده اید که مواد مغذی در غذاهایی یافت می شود که رنگی هستند. رژیم هایی هم وجود دارد که شما را از خوردن غذاهای بی رنگ منع می نمایند.

معمولا فرآیندهایی که برای سفید کردن آرد گندم انجام می شود باعث از دست رفتن ویتامینB و فیبر موجود در آن خواهد شد.

در مقابل، گل کلم، به طور طبیعی دارای فیبر و ویتامین B بالایی است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که می تواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند. فیبر هم باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و بتوانید به آسانی وزن کم کنید.

خواص گل کلم برای سلامتی
مصرف انواع مختلفی از میوه وسبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد. مطالعات اجرا شده نشان می دهد که مصرف گیاهانی همانند گل کلم می تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.
خواص گل کلم در برابر سرطان
گل کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می نماید و تعداد رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد.

یکی از این آنتی اکسیدان ها ایندول-3-کاربینول یا I3C است که در سبزیجاتی همانند کلم، گل کلم و کلم بروکلی یافت می شود.

این آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. معمولا مصرف سبزیجات موجود در خانواده کلم می تواند خطر ابتلا به سرطان هایی همانند سرطان ریه و روده بزرگ را کاهش دهد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ترکیبات حاوی سولفور(سولفورافان) در گل کلم می تواند با سرطان مبارزه کند. محققان دریافته اند که سولفورافان توانایی مهار آنزیم مضرهیستون داستیلاز را دارد.

گل کلم برای بهبود سیستم گوارش بدن
گل کلم فیبر بالایی دارد و همین امر باعث می شود از بروز یبوست جلوگیری شود. به همین دلیل سیستم گوارش بدن کار خود را بهتر انجام می دهد.

مصرف منظم فیبر برای دفع سموم بسیار مفید است. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف فیبر در رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

در نتیجه از ایجاد بیماری هایی همانند بیماری قلبی - عروقی، سرطان و چاقی جلوگیری می شود. بر اساس مطالعات اجرا شده، مصرف فیبر می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته، پرفشاری خون، دیابت، چاقی و سایر موارد را کاهش دهد.

بهبود حافظه با مصرف گل کلم
کولین جزئی از ویتامین های گروه B می باشد که در گل کلم یافت می شود. این ترکیب به بهبود خواب، حافظه، حرکات ماهیچه ها و یادگیری یاری می کند.

کولین بعلاوه به حفظ و نگهداری ساختار غشاهای سلولی یاری می نماید، انتقال پالس های عصبی را بهبود می بخشد و از بروز التهاب مزمن جلوگیری می کند.

استحکام استخوان ها با خوردن گل کلم
مصرف پایین ویتامین K می تواند خطر شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را افزایش دهد. مصرف این ویتامین به وسیله مواد غذایی باعث استحکام بافت استخوانی می شود. بعلاوه جذب پروتئین بهبود یافته و دفع کلسیم به وسیله ادرار کاهش پیدا می کند.

ارزش تغذیه ای گل کلم

بر اساس مطالعات اجرا شده، یک پیمانه گل کلم خرد شده خام حاوی 27 کالری، 2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی و 5 گرم کربوهیدرات است.

مصرف یک پیمانه از گل کلم خام، 77 درصد از احتیاج بدن به ویتامین سی ، 20 درصد به ویتامین ک ، 10 درصد از ویتامین B6 و فولات را برطرف می نماید.

این ماده بعلاوه حاوی تیامین، نیاسین، کلسیم، آهن، مهمیم، فسفر، پتاسیم و منگنز است.

چگونه گل کلم را وارد رژیم غذایی خود کنیم؟

گل کلم را می توان به صورت تازه یا منجمد نگهداری کرد. اگر گل کلم تازه را برای مصرف انتخاب می کنید بهتر است در پی گل کلم خوب باشید.

شما می توانید از دستور پخت متفاوت برای تهیه آن بهره ببرید.

مضرات احتمالی گل کلم

موادی همانند لوبیا، کلم، گل کلم ، کلم بروکلی، عدس ، کلم بروکسل ، پیاز ، غلات و حبوبات که فیبر بالایی دارند، ممکن است باعث افزایش نفخ شود.

اگرچه سبزیجات تازه و غلات سبوس دار بخش سالم هر رژیم غذایی محسوب می شود، اما بهتر است مصرف خود را به طور تدریجی افزایش دهید.

در صورت بروز مشکل می توانید مصرف خود را قطع کنید. اگر از رقیق نماینده های خون همانند وارفارین استفاده می کنید باید در خصوص مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید.

ویتامین K موجود در گل کلم نقش مهمی در انعقاد خون بازی می نماید. داشتن یک الگوی تغذیه ای کامل برای پیشگیری از بیماری ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است.

به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد بهره ببرید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1275

به "آشنایی با خواص گل کلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص گل کلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید