فواید و خواص ذرت را بشناسید

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، ذرت گیاهی یک ساله و دارای ارزش غذایی فراوان است، با ما همراه شوید تا با خواص و فواید این گیاه خوشمزه آشنا شوید.

فواید و خواص ذرت را بشناسید
ذرت یکی از غلات بومی امریکاست که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، امروزه در سراسر دنیا کشت می گردد. این دانه ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین، فیبر و پروتئین هستند و خواص فراوانی برای سلامتی دارند. بعلاوه ذرت یکی از غلات فاقد گلوتن است و می تواند نشاسته مورد احتیاج بدن را تامین کند. برای اضافه کردن ذرت به رژیم غذایی خود می توانید آن را با روش های مختلفی مانند آب پز کردن، تهیه پاپ کورن، تنوری کردن و ... بپزید.

ارزش غذایی و کالری ذرت خامهر 100 گرم ذرت خام 86 کالری دارد.

کالری و ارزش غذایی ذرت آب پزهر 100 گرم ذرت آب پز 108 کالری دارد.

کالری ذرت بو داده (بدون روغن)هر 100 گرم ذرت بو داده بدون روغن 387 کالری دارد.

کالری ذرت بو داده با روغنهر 100 گرم ذرت بو داده با روغن 500 کالری دارد.

کالری ذرت تنوریهر لیوان (152 گرم) ذرت تنوری 175 کالری دارد.

کالری ذرت خشک شدههر 100 گرم ذرت خشک شده 365 کالری دارد.

خواص ذرتبرخی از خواص ذرت عبارتند از:

1. پیشگیری از یبوست: فیبر موجود در ذرت باعث بهبود حرکات روده شده و به فراوری باکتری های مفید یاری می نماید و نقش موثری در پیشگیری از یبوست دارد.

2. حفظ سلامت چشم: ذرت دارای آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی همانند لوتئین و زاکسانتین است، این آنتی اکسیدان ها مانع اکسید شدن پروتئین چشم شده و خطر ابتلا به آب مروارید، تباهی لکه زرد و تاری دید را کاهش می دهند. بعلاوه ویتامین آ موجود در ذرت بینایی را بهبود می دهد.

3. پیشگیری و کنترل دیابت: کربوهیدرات های پیچیده موجود در ذرت مانع کاهش یا افزایش ناگهانی قند خون شده و سطح قند خون را کنترل می نمایند، بنابراین مصرف ذرت قند خون را کنترل نموده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

4. درمان کم خونی: درصورتی که دلیل کم خونی کمبود آهن باشد مصرف ذرت می تواند این مشکل را برطرف کند. ذرت حاوی میزان زیادی آهن است و به فراوری گلبول های قرمز خون یاری می نماید.

5. حفظ سلامت پوست: با افزایش سن فراوری کلاژن کاهش یافته و پوست خاصیت ارتجاعیش را از دست می دهد، در نتیجه آسیب پذیرشده و به راحتی دچار چین و چروک می گردد. یک راه آسان برای افزایش فراوری کلاژن مصرف ذرت است.

6. جلوگیری از ریزش مو: مصرف ذرت باعث تقویت فولیکول های مو شده و به دلیل دارا بودن ویتامین E و ویتامین K نقش موثری در پیشگیری از ریزش مو و برطرف خشکی آن دارد.

7. کاهش وزن و لاغری: مواد مغذی موجود در ذرت باعث تحریک غده تیروئید شده و فراوری هورمون تریدوتیرونین را افزایش می دهد، این هورمون به سوزاندن چربی ها یاری می نماید. بعلاوه میزان بالای فیبر موجود در ذرت باعث احساس سیری طولانی مدت شده و اشتها را کاهش می دهد. جایگزین کردن غذا های پرچرب با ذرت در رژیم غذایی به کاهش سریع وزن یاری می نماید. البته زیاده روی در مصرف ذرت مانند سایر مواد غذایی باعث اضافه وزن خواهد شد، بخصوص که بخش عمده کالری این ماده غذایی به وسیله کربوهیدرات ها تامین می گردد.

8. پیشگیری از سرطان: ذرت سرشار از آنتی اکسیدان است، این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی نموده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. بعلاوه اسید فرولیک موجود در ذرت یک عامل ضد سرطان است و با تومور های که باعث ایجاد سرطان کبد و سرطان سینه می شوند مبارزه می نماید.

9. سلامت استخوان ها: ذرت یک منبع غنی از کلسیم و فسفر است و می تواند احتیاج بدن به این دو ماده معدنی را تاحدودی تامین کند، در نتیجه باعث تقویت و استحکام استخوان ها می گردد. بعلاوه اضافه کردن ذرت به رژیم غذایی بچه ها باعث بهبود رشد آن ها می گردد.

سوزاندن 100 کالری دریافت شده از ذرت100 کالری ذرت را می توانید با انجام فعالیت های زیر بسوزانید:

دویدن ← 9 دقیقه

شنا ← 15 دقیقه

سونا ← 15 دقیقه

دارت ← 35 دقیقه

والیبال ← 26 دقیقه

کوهنوردی ← 15 دقیقه

دوچرخه سواری مسابقه ← 4 دقیقه

پیلاتس ← 24 دقیقه

سخن آخربرای حفظ ارزش غذایی و طعم ذرت بهتر است آن را آب پز کنید. ذرت برای پخته شدن به 15 الی 20 دقیقه زمان احتیاج دارد و حرارت دادن بیش از حد باعث سفت شدن و غیرقابل هضم شدن آن می گردد. بعلاوه در حین پخت به ذرت نمک اضافه نکنید. از ذرت پخته شده می توانید برای تهیه انواع سالاد، سوپ، پیتزا، پاستا، ماکارونی، ذرت مکزیکی و ... بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که کالری ذرت مکزیکی به ویژه اگر همراه با کره و پنیر پیتزا تهیه گردد، بسیار زیاد است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1284

به "فواید و خواص ذرت را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خواص ذرت را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید