فاصله مناسب بین دو بارداری چقدر است؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، فاصله و زمان مناسب بین دو بارداری، با شرایط مادر از نظر سلامت جسمی و حتی روحی و این که آیا مادر آماده پذیرش یک نوزاد دیگر با همان نیازهای کودک اول را دارد یا نه، ارتباط مستقیمی دارد.

فاصله مناسب بین دو بارداری چقدر است؟

فاصله بین دو بارداری چقدر باشد؟

آمارو اطلاعات به دست آمده نشان می دهد میزان مرگ و میر مادر و نوزاد، عوارض و بیماری هایناشی از بارداری و زایمان در بارداری هایی که فاصله زمانی آن با بارداری قبلی حدود3 سال بوده است، نسبت به بارداری که این فاصله حدود 2 سال بوده کمتر شده است. این آمارو اطلاعات از چهار گروه یعنی خانم های باردار، نوزادان، بچه ها زیر یک سال و بچه هازیر 5 سال به دست آمده است و همه آنها نشان دهنده کاهش عوارض بارداری و زایمان با فاصله3 سال از بارداری قبلی است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که لزوما تمام بارداری هایبا فاصله کمتر از 3 سال به مرگ و میر یا بیماری در مادر یا نوزاد منجر نخواهد شد. امادر یک آنالیز آماری در جامعه، این نتایج حاصل می شود. شاید برخی افراد تصور نمایند کهبرنامه تنظیم خانواده برای کاهش تعداد موالید، فاصله 3 سال را نسبت به 2 سال پیشنهادمی نماید اما همان طور که مدت زمان حداقل 3 سال مطرح است، باید به حداکثر فاصله 5 سالنیز توجه شود.

عوارضو بیماری های مختلف در اثر فاصله باداری کمتر از 3 سال

کم خونیمادر:

یکی از این بیماری ها که شیوع آن نسبتا بالاست، آنمی یا کم خونی در مادران است. آمارهانشان می دهد وقتی بارداری های متوالی درست در زمان کمتر از 3 سال اتفاق می افتد مادربه کم خونی مبتلا می شود. ممکن است این کم خونی به صورت مخفی باشد اما این بیماری زمانیآشکار می شود که آن خانم برای دومین بار در مدت کمتر از 3 سال باردار شود.

شیردهیبهتر:

نکته دیگر بحث شیردهی مادر است. طبق گفته تمام پزشکان، نوزاد باید تا 6 ماه اول زندگی انحصارا با شیر مادر تغذیه شود و معمولا توصیه می شود که این شیردهی تا خاتمه 24 ماهگی نوزاد در کنار غذای کمکی ادامه یابد. تمام توصیه های پزشکان، شیردهی به نوزاد تا خاتمه2 سالگی است. حال اگر فاصله بین دو بارداری متوالی را دو سال در نظر بگیریم، مادر زمانشیردهی نوزاد اول، باردار خواهد بود و این بارداری در شیردهی نوزاد اول اختلال ایجادمی نماید. قطع شیردهی به نوزاد باعث ضعف سیستم ایمنی او می شود که این خود می تواند احتمالبروز بیماری های عفونی در نوزاد اول را افزایش دهد.

تامینمجدد ذخایر بدن مادر:

ما می دانیم که تغذیه جنین در دوران بارداری به وسیله خون مادر است. طبیعتا وقتی مادریمبتلا به کم خونی باشد، اکسیژن رسانی و تغذیه جنین نیز مختل می شود و این اختلال رویسلامت جنین تاثیر می گذارد. گذشته از این، جنین برای رشد و تکامل، مواد مورد نیازشرا از بدن مادر تامین می نماید اما مادر نمی تواند تمام نیازهای جنین را با دریافت روزمرهمواد غذایی در اختیار جنین قرار دهد بلکه بخش قابل توجهی از این مواد لازم که به جنینمنتقل می شود از ذخایر بدن مادر است؛ مثل کلسیم و برخی از ریزمغذی ها، اما وقتی اینذخایر از بدن مادر برداشته می شود، چه مدت زمان برای جبران و جایگزینی آن در بدن مادرلازم است؟ البته این زمان با توجه به جوامع و شرایط کشورهای مختلف متفاوت است و باتغذیه مادر و میزان استرس وارده بر او پس از زایمان ارتباط دارد. اما اگر بخواهیم یکمیانگین از این زمان ارائه بدهیم، خانم ها حدود 3 سال زمان نیاز دارند که این ذخایررا مجددا جایگزین نمایند. همچنین وزن، توده بدنی و انرژی مادر با بارداری هایی که فاصلهبین آنها کمتر از 3 سال است، تحت تاثیر قرار می گیرد .

احتمالزایمان زودرس:

آنالیز شاخص زایمان های زودرس و پیش از موعد نشان می دهد در مادرانی که فاصله بین دوبارداری آنها کمتر از 3 سال بوده، احتمال زایمان زودرس افزایش یافته است و نوع زایمانتفاوت نمی نماید. شاید برخی از خانم ها فکر نمایند که چون زایمان قبل آنها به صورت طبیعیبوده، رعایت زمان 3 سال تا بارداری بعدی برای آنها لازم نیست و این مدت زمان فقط برایخانم هایی است که زایمان به صورت سزارین را انجام داده اند. اما فرآیند بارداری دراین فرایند مهم است. وقتی ما از جایگزینی ذخایر بدن مادر، مساله کم خونی و شیردهی صحبتمی کنیم، به نوع زایمان و این مسایل ربطی ندارد.

بازهسنی مناسب برای بارداری

امروزهیکی از مهم ترین مسایل مربوط به رعایت فاصله بین دو بارداری در خانم ها به سن مادربرمی شود. این خانم ها معمولا از دو طرف تحت فشار هستند و قصد دارند در مدت زمانیکه در اختیار دارند به هدف خود برسند و دو بارداری و زایمان متوالی داشته باشند. مانمی توانیم به خانمی که در سن بیش از سی و چند سال ازدواج می نماید، بگوییم فقط یک بارباردار شود چون اگر بخواهد فاصله مناسب بین دو بارداری را رعایت کند، سن بارداری دوماو از 35 سال که مرز بارداری در خانم هاست، می گذرد. توصیه مناسب برای سن بارداری بین20 تا 30 سالگی است و سن 18 تا 35 سال به عنوان مرز بارداری محسوب می شود. تنظیم سنازدواج و بارداری به خانواده و افراد آن باز می شود.

دراین میان خانم هایی هستند که پس از 35 سال ازدواج می نمایند یا قصد بارداری دارند. بهاین افراد توصیه می شود تمام مقدمات و بهداشت دوران بارداری را تحت نظر پزشک خود، بابالاترین کیفیت رعایت نمایند تا حتی الامکان از عوارض بارداری در سنین بیش از 35 سالفاصله بگیرند.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 318

به "فاصله مناسب بین دو بارداری چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله مناسب بین دو بارداری چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید