تهرانِ قرمز و حضور 100 درصدی کارکنان؛ هیچ دستورالعملی نیست!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، با وجود آغاز پیک ششم کرونا و فرایند افزایشی منطقه ها قرمز، هنوز ابلاغی به دستگاه های اجرایی به ویژه در تهران با تراکم بالای جمعیت و حضور بیشتر کارکنان برای دورکاری صورت نگرفته است و با لغو بخشنامه قبلی، در حال حاضر هیچ دستوالعملی برای نحوه دورکاری و یا حضور کارکنان در تغییر رنگ شهر ها در کرونا وجود ندارد.

تهرانِ قرمز و حضور 100 درصدی کارکنان؛ هیچ دستورالعملی نیست!

به گزارش ایسنا، اعلام وزارت بهداشت نشان داد که پیک ششم کرونا در ایران شروع و در پی آن تغییر رنگ شهر ها به نارنجی و قرمز به سرعت رو به افزایش است؛ به طوری که تا روز گذشته (سه شنبه) 42 شهر در شرایط قرمز، 142 شهر در شرایط نارنجی، 230 شهر در شرایط زرد و تنها 34 شهر در شرایط آبی قرار گرفته اند که در این بین تهران با حجم بالای جمعیت و کارکنان در شرایط قرمز قرار گرفته است.

با لغو بخشنامه دورکاری کرونا، چیزی در دست نیست!

با این حال علی رغم هشدار های داده شده هنوز محدودیت خاصی به ویژه برای حضور کارکنان جهت کنترل شرایط موجود اعمال نشده است، این در حالی است که پرس و جو از بعضی سازمان ها نشان می دهد که در مدت اخیر با توجه به شیوع سریع امیکرون، ابتلای کارکنان کم نبوده است، ولی هنوز سازمان ها دست به دورکاری نزده و حضور کامل، الزامی است. علت عدم ورود دستگاه ها به دورکاری نیز نبود ابلاغ رسمی از سوی دولت و یا دستگاه های ذیربط است.

در همین رابطه باید یادآور شد که از ابتدای شیوع کرونا در سرانجام سال 1398، به تدریج محدودیت زمانی برای حضور کارکنان اعمال شد و در پی آن تعداد روز های حضور مورد توجه قرار گرفته و دستگاه هایی که امکان دورکاری داشتند از آن استفاده کردند تا اینکه در آبان 1399، سازمان اداری و استخدامی با صدور بخشنامه ای شرایط دورکاری کارکنان را با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا برای منطقه ها با رنگ های مختلف اعلام نمود و قرار بود تداوم داشته باشد و سازمان ها با تغییر رنگ منطقه ها خود، مطابق با آن حرکت نمایند.

اما در مهرماه سال جاری سازمان اداری و استخدامی اعلام نمود که به استناد اعلام ستاد ملی کرونا، بخشنامه دورکاری آبان پارسال را لغو نموده است و با توجه به واکسیناسیون اجرا شده، باید کارکنان به طور 100 درصد در محل کار خود حضور داشته باشند.

بر این اساس دیگر بخشنامه و دستورالعمل اختصاصی کرونا برای نحوه حضور کارکنان حتی با تغییر رنگ منطقه ها به نارنجی و قرمز وجود ندارد و این روز ها که پیک دیگری از کرونا شروع و شرایط چندان مطلوب نیست دستگاه ها نمی دانند که حتی اگر امکان دورکاری هم داشته باشند باید بر چه اساسی اقدام نمایند.

سازمان ها معطل سازمان اداری و استخدامی و آن منتظر ستاد کرونا

چندی پیش و در آستانه شیوع امیکرون در ایران، سازمان اداری و استخدامی به ایسنا اعلام نموده بود که صدور بخشنامه ای تازه برای دورکاری کرونا، منوط به ابلاغ ستاد ملی کروناست و باید موضوع در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری گردد و بعد از ابلاغ به سازمان اداری و استخدامی، این سازمان شرایط دورکاری را معین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند.

سازمان اداری و استخدامی بر این نیز تاکید داشت که به استناد مصوبه هیات وزیران در سال 1389 که شرایط دورکاری را معین نموده است و خاص جریان کرونا نیست، دستگاه های اجرایی می توانند بر اساس شرایط و امکانات خود از دورکاری استفاده نمایند.

اما به هر حال مصوبه سال 1389 به علت نبود جزئیات تعیین، نتوانسته مبنای دستگاه ها برای دورکاری در شرایط موجود باشد و با توجه به تعداد نزدیک به سه میلیونی کارکنان در سازمان ها و دستگاه های اجرایی، تراکم حضور در محل کار و البته رفت و آمد با استفاده از حمل و نقل عمومی، تصمیم گیری در این رابطه و معین دستورالعمل تعیین را برای ستاد ملی کرونا و دولت ضروری می نماید.

شرایط منطقه ها چگونه بود؟

اکنون هیچ دستورالعملی برای نحوه حضور کارکنان در منطقه ها با رنگ های مختلف وجود ندارد، ولی بر اساس مصوبه آبان 1399، نحوه حضور کارکنان این طور معین شده بود که در منطقه ها قرمز در دستگاه های با خدمات ضروری کاهش 50 درصدی نیرو ها مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نگردد اعمال گردد و در سایر دستگاه های این منطقه ها هم حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم باشد.

در منطقه ها نارنجی در دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به صورت دو سوم و یک سوم دورکار بودند و در سایر دستگاه ها حضور 50 درصدی بوده و 50 درصد دیگر امکان دورکاری داشتند.

در منطقه ها زرد نیز کارکنان دستگاه های با خدمات ضروری باید به طور کامل و 100 درصد حضور پیدا می کردند، اما در سایر دستگاه ها یک سوم به صورت دورکار و دو سوم حضور داشتند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1474

به "تهرانِ قرمز و حضور 100 درصدی کارکنان؛ هیچ دستورالعملی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانِ قرمز و حضور 100 درصدی کارکنان؛ هیچ دستورالعملی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید