الزام ایران خودرو و سایپا به فراوری خودرو یورو 5 در سال 99، انتقال آراد کوه 7 سال زمان می برد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، کلانتری گفت: مدیران ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال 99 موظف هستند خودرو هایی با استاندارد یورو 5 فراوری نمایند.

الزام ایران خودرو و سایپا به فراوری خودرو یورو 5 در سال 99، انتقال آراد کوه 7 سال زمان می برد

به گزارش گروه اجتماعی مجله دانلود و سرگرمی، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آراد کوه قطعا باید از مکان فعلی جا به جا گردد، اما شهرداری حدود 750 تا 800 میلیون دلار هزینه برای جا به جایی آن می خواهد.

وی در ادامه بیان نمود: جمع کردن آراد کوه 6 تا 7 سال طول خواهد کشید و باید به دل کویر منتقل گردد. در آراد کوه ده ها میلیون تن زباله وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم های اخذ شده در سال 99 قیمت خرید برق از محل فراوری پسماند را بیش از دو برابر رساندیم تا مقرون به صرفه باشد تا استفاده نمایند.

کلانتری با اشاره به اینکه قیمت حال حاضر فراوری برق از محل پسماند به صرفه نیست و این تغییر به اندازه قیمت برق صادراتی می تواند به ترغیب سرمایه گذاران منجر گردد، گفت: روزانه 6 هزار تا 7 هزار تن زباله می تواند منبع خوبی برای فراوری برق گردد.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا در روز های اخیر با آلودگی روبرو بوده ایم؟ گفت: دو نوع آلودگی داریم یکی در فصل سرما و دیگری در فصل گرما. عمدتا زماتی که هوا سرد آن عوامل آلوده نماینده بیشتر ذرات معلق زیر دو نیم میکرون است. وقتی هوا گرم می گردد گاز های متساعد شده منجر به آلودگی می شوند. در فصل زمستان آلاینده ها بیشتر ذرات زیر دو نیم میکرون هستند و این ذرات فراوری شده از سوخت های فسیلی مثل وسایل حمل و نقل و کارخانجات و ... است.

کلانتری گفت: عمده نیروگاه ها در غرب تهران هستند و در شرق نیروگاهی نداریم و جریان هوا نیز از غرب به شرق است و وقتی وارد شهر می گردد به دلیل وجود برج ها و کوه ها متوقف می گردد. از سوی دیگر وسایل حمل و نقل ما عمدتا دیزلی هستند که این دیزلی ها در فصل زمستان آلایندگی فراوری می نمایند و بنزینی ها در فصل تابستان منجر به آلودگی می شوند. در کشور حدود 92 تا 93 درصد موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند. هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه 7 تا 8 وسیله نقلیه مثل خودروی سمند آلاینده فراوری می نماید.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سطح کشور 11 میلیون موتورسیکلت داریم که بیش از 10 میلیون آن کاربراتوری هستند. یعنی 10 میلیون موتور سیکلت به اندازه 80 میلیون خودرو آلایندگی فراوری می نمایند.

وی در ادامه بیان نمود: از 10 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری 80 درصد آن ها فرسوده هستند و اصلا نباید به آن ها اجازه عبور و مرور داد. ما از 11 میلیون موتور سیکلت 9 و 6 دهم میلیون موتور سیکلت فرسوده هستند. خودرو های دیزلی و کامیون ها و اتوبوس ها بیش از 70 درصد فرسوده هستند و باید از رده خدمت خارج شوند.

کلانتری گفت: 60 درصد از 70 هزار دستگاه کامیون ما عمر بیشتر از 25 سال دارند. اگر کیفیت سوخت امروز مثل سال 92 بود هیچ کدام از کلان شهر های ما قابل سکونت نبود. کیفیت سوخت الان خیلی بهتر شده و بنزین های ما نزدیک 90 درصد یورو 4 و یورو 5 هستند و اگر مثل 5 تا 6 سال پیش بود باید تمام کلانشهر ها را ترک می کردیم. خودرو های ما فرسوده هستند و عمده آلاینده های ما فرسوده هستند.

کلانتری گفت: برنامه دولت این بوده که از سال 97 سالیانه 70 هزار کامیون را نوسازی نمایند. اما در این زمینه با تحرم ها رو به رو شدیم. هر کامیونی حداقل 200 هزار دلار پول می خواهد و 70 هزار کامیون 200 هزار دلاری می گردد 14 میلیارد دلار در حالی که کل فروش نفت ما انقدر نیست. تحریم ها برنامه دولت را در نوسازی ناوگان حمل و نقل به هم ریخت.

کلانتری گفت: قرار بود سالانه 500 هزار موتور سیکلت برقی فراوری گردد، اما الان سالیانه 10 هزار تا هم فراوری نمی گردد و اگر بخواهیم 9 میلیون 600 هزار موتور سیکلت را از رده خارج کنیم با فراوری الان 960 سال طول می کشد. عامل اصلی آلودگی هوا خودرو های فرسوده هستند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه بیان نمود: خودروسازان از ما خواستند که با توجه به مسائل تحریم و کرونا اجازه بدهید که سال 99 هم بنزین یورو چهار فراوری نمایند که ما به آن ها گفتیم سلامت مردم مهتر از سود خودرو سازان است. از اول سال 99 باید طبق قانون بنزین یورو 5 فراوری نمایند و شماره گذاری باید متوقف گردد.

وی درباره علت مرگ پرندگان تلاب میانکاله گفت: تنها مرجعی که طبق قانون باید در این زمینه اظهار نظر کند سازمان دامپزشکی است، سازمان دامپزشکی نظر خود را سم بوتولیسم اعلام نموده است. شرایط در این تالاب بی هوازی شده و در این شرایط این میکروب آغاز به فراوری نموده که بسیار کشنده است. به این صورت که هر نانوگرم آن 5 نفر را می تواند بکشد. یعنی 2 کیلو از این سم توانایی کشتن 10 میلیارد انسان را دارد.

کلانتری گفت: پرنده وقتی آغاز به غذا خودن داخل تالاب می نماید این میکروب ها را هم می خورد و وقتی آن ها را می خورد فلج می گردد و بعد داخل آب خفه می گردد. الان بیش از 60 تا 70 درصد آن ها مهاجرت نموده اند و از تلاب میانکاله رفته اند. در این تالاب 43 تا 44 هزار پرنده را از دست دادیم. این اتفاقات در اغلب مناطق کشور می افتد.

وی در مورد تالاب انزلی و دیگر تالاب ها که بعضی در حال خشک کردن و استحصال زمین هستند نیز گفت: اجازه نمی دهیم به حریم تالاب تجاوز شدند و این استحصال خارج محدوده تالاب هستند و محیط بانان برخورد می کردند.

کلانتری در مورد آتش سوزی بندر کیاشهر نیز اضافه کرد: این اتفاق در بهمن ماه اتفاق افتاده و بعضی آتش سوزی ها طبیعی هستند شرایط بی هوازی و رخ می دهند.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد فروش پروانه شکار به ابتاع خارجی نیز شرح داد: جو سازی های انجام شده در باره صدور پروانه شکار بی پایه است، چون عمر حیات وحشی که به عنوان شکار مجوز می گیرند 10 سال است و اگر پروانه شکار ندهیم آن ها به صورت طبیعی از بین می فرایند.

وی ادامه داد: خارجی هایی که می آیند برای شکار حیوان 20 هزار دلار می دهند یعنی 250 میلیون تومان و 70 درصد این پول برای قرق های مردمی اختصاص می یابد و 30 درصد صرف توسعه منطقه به جامانده صرف زیستگاه می گردد.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد نحوه دفن پسماند های کرونایی نیز شرح داد: مواد عفونی و بیمارستانی استاندارد دارند و تمام آن ها رعایت می گردد و همه بیمارستان های دولتی و خصوصی به این استاندارد ها پایبند هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 276

به "الزام ایران خودرو و سایپا به فراوری خودرو یورو 5 در سال 99، انتقال آراد کوه 7 سال زمان می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزام ایران خودرو و سایپا به فراوری خودرو یورو 5 در سال 99، انتقال آراد کوه 7 سال زمان می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید