تغییر جادویی سبک زندگی با فناوری نانو ، اعتماد به نانو ساختمان پلاسکویی ها را نجات می داد، اما حیف!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، برای آشنایی هرچه بیشتر با تنوع محصولات نانویی و آگاهی از ویژگی هایی آن ها سری به نمایشگاه دائمی ستاد توسعه فناوری نانو زدیم که بیش از 720 محصول را به نمایش گذاشته است.

تغییر جادویی سبک زندگی با فناوری نانو ، اعتماد به نانو ساختمان پلاسکویی ها را نجات می داد، اما حیف!

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و بازی بیشتر بدانید.

گروه فناوری خبرنگاران، محیامعصومی - به ستاد توسعه فناوری نانو رفتیم، چند پله پایین تر از همکف، سالنی بزرگ و مستطیل شکل با رنگبندی سبز و نارنجی شاد که برای هر مخاطبی جلب توجه می کرد. به ستاد توسعه فناوری نانو خوشش آمدید! تابلوی مقابل سالن است که برای خوش آمدگویی چشم نوازی می نماید. فقط کافی بود قدری سرمان را به راست و چپ بچرخانیم تا کلکسیونی از ظرفیت های نانویی به نمایش درآمده را ببینیم. محصولاتی که هر کدام به نمایندگی از خانواده ای بزرگتر، آنجا حضور داشتند و پشت هریک، از طراحی تا فراوری و بازار داستانی بود.

نمایش 720 محصول از 280 شرکت دانش بنیان

طراحان، محصولات نانویی نمایشگاه را در دسته بندی های معین پزشکی و سلامت، ساختمان سازی، مواد اولیه برای پژوهشگاه ها و صنایع، بهداشتی، لوازم خانگی و ... سر و شکل داده بودند. محو تماشای قسمت های مختلف نمایشگاه بودیم که تصمیم گرفتیم بیشتر با ویژگی های هر محصول آشنا شویم. مهدی کدخدایی کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو در این راه با ما همراه شد و گفت: این نمایشگاه نمونه کوچکی از دستاورد ها و توانمندی های نانویی کشور است. درحال حاضر حدود 280 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت دارند و حاصل فعالیت آن ها 720 محصول است، البته تعداد این محصولات بیشتر است و این تعداد تنها آن هایی را شامل می گردد که پیروز به دریافت تائیدیه شده اند.

نانو درمان درد های حوزه پزشکی

زردچوبه را با فناوری نانو مصرف کنید

متناسب با احتیاج روز جامعه و شرایط کرونایی جهان به سراغ محصولات بخش سلامت و پزشکی نمایشگاه رفتیم.

از کرم های ضدآفتاب گرفته تا دارو های ضد سرطان نانویی همه در این بخش یک نماینده داشتند. با توضیحات کدخدایی متوجه شدیم که ضدآفتاب ها با یاری نانو خاصیت محافظت چندبرابری پیدا کردند یا حتی برای بهره گیری بیشتر از خواص زردچوبه، ادویه محبوب غذا های ایرانی، نانویی ها آن را تبدیل به یک کپسول خوراکی نموده اند که اینگونه قدرت جذب فرآورده بالاتر می رود و برای درمان بیماری هایی همچون کبد چرب کاربرد دارد.

آیا واقعا حیف نیست که با تهیه غذا و مصرف معمول زردچوبه ازخواص معجزه آسای آن بی بهره بمانیم؟ پس چه بهتر که با یاری نانو بتوانیم از تمام خواص آن استفاده کنیم.

دارو های ایرانی سرطان، مقرون به صرفه و تحت پوشش بیمه

شاید باورتان نگردد، اما در این بخش دارو های ضد سرطان بیش از بقیه دارو ها خودنمایی می کردند و این اتفاق خوبی برای کشور است که با توان جوانان و شرکت های دانشی توانسته به فراوری صنعتی چنین داروی گرانی دست پیدا کند، آن هم در زمانی که تحریم ها، واردات و دسترسی به این دارو ها را برای بیماران سخت نموده است. از طرف دیگر این دارو ها با زیست سازگاری مناسب، عوارض جانبی کمتر، اثربخشی بالاتر نسبت به رقبا، به جهت فراوری در داخل کشور مقرون به صرفه هستند و نکته بسیار بسیار مهم حمایت های بیمه ای از این دسته داروهاست.

نمونه پماد های نانویی در این بخش بسیار بود پماد هایی برای درمان تدریجی سالک و بیماری های پوستی با حداقل عوارض جانبی که در بازار تا به امروز با استقبال زیادی روبرو شده است.

کرونا بازار ماسک ها و ضدعفونی نماینده هایی نانویی را رونق داد

با شیوع بیماری کرونا در کشور بازار ضدعفونی نماینده ها و ماسک های نانویی داغ شد به طوری که شرکت های زیادی به این حوزه وارد و با یاری دریافت از علم نانو برای نابودی کرونا به خط شدند. فراوانی ضدعفونی نماینده های نانویی دست و سطوح در این مدت بهانه ای بود تا ما خواص آن ها را بیشتر بدانیم. دراین بین کدخدایی اسپری ضدعفونی نماینده ای را معرفی کرد که مورد استفاده بیمارستان ها و مراکز درمانی است و از تسری ویروس در آن مراکز تا حد زیادی جلوگیری می نماید. این اسپری حتی برای بیماران با سطح سوختگی بالا هم استفاده می گردد و کارآیی مثبت آن تا آنجاست که توانسته آمار مرگ و میر این دسته از بیماران را کاهش دهد.

ماسک های نانویی هم که دیگر معرف همگان است به ویژه با شیوع کرونا جمعیت بی شماری به ویژگی های این ماسک ها پی بردند. کدخدایی این ماسک ها را به دلیل داشتن منافذ بسیار کوچک برای جلوگیری از ورود ذرات و آلاینده ها همچون ویروس ها، موثر و کاربردی دانست و اعلام نمود این ماسک ها تا به امروز توانسته اند برای کادر درمان و افرادی که با بیماران کرونایی سروکار دارند ایمنی بیشتری ایجاد نمایند.

نکته غرورآفرین آنکه نه تنها ایرانیان ماسک هایی نانویی را صفر تا صد در داخل کشور فراوری می نمایند بلکه تمام دستگاه های نانویی فراوری این محصول نیز به همت فناوران ایرانی ساخته شده است، یعنی ما توانسته ایم به تکنولوژی این حوزه دست پیدا کنیم و حتی آن را به کشور هایی همچون چین صادر کنیم.

برای داشتن خانه ای محکم و زیبا به فناوری نانو اعتماد کنید

بتن هایی به سبکی تلفن همراه

با وجود تمام ظرفیت های بخش سلامت و پزشکی نانویی ها، از آن بخش فاصله گرفتیم و به دیگر حوزه اساسی و کاربردی رسیدیم. ساخت وساز با تجهیزات نانویی که خود جهانی قابل توجهی است.

وارد حوزه تجهیزات ساخت و ساز شدیم، تجهیزاتی برای افزایش مقاومت ساختمان ها یا حتی زیباتر شدن محل زندگی. در طبقه محصولات، دو بتن مکعبی شکل در کنار یک ترازوی دیجیتال چیده شده بود، دلیل این چیدمان را سوال کردیم و کدخدایی برای درک تفاوت بتن های نانویی با بتن های معمول، آن مکعب کوچک را دستمان داد. یکی بسیار سنگین و خسته نماینده و دیگری به سبکی یک تلفن همراه!

برایمان جالب بود که آیا این بتن ها با چنین وزنی ایمنی ساختمان را حفط می نمایند یا خیر. کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو در این باره توضیح داد: ایمنی ساختمان ها و تامین امنیت ساکنان و حتی افرادی که از کنار آن ها عبور می نمایند نکته بسیار حیاتی است. متاسفانه آوار و ریزش ساختمان ها به دلایل مختلف از جمله زلزله یا آتش سوزی و ... سالانه جان عده زیادی را می گیرد.

ساختمان پلاسکو با علم نانو، پلاسکو می ماند

وی اضافه کرد: برای کشوری مثل ایران که بسیار زلزله خیز است کاربرد بتن های نانویی درعین مقاومت بخشیدن و استحکام بالا، وزن سازه را به شدت کاهش می دهد. بعنوان مثال اگر در ساخت ساختمان پلاسکو از چنین بتن ها یا از پوشش های نسوز نانویی استفاده می شد شاید دیگر آتش سوزی و حادثه تلخ فروریختن این ساختمان بزرگ، داغ بزرگی بر دل ملت نبود.

به گفته وی حتی اگر از پوشش های نسوز نانویی برای ساخت یا بازسازی پلاسکو استفاده می شد، این پوشش ها تحمل حرارتی سازه را بالا می بردند و آتش سوزی ساختمان ها به حداقل می رسید.

چسب سنگ نانو جادویی برای اتصال مصالح ساختمانی

بعد از بتن ها چشممان به وزنه ای با یک زنجیر بزرگ افتاد که تنها با چند لکه چسب از سطحی آویزان شده بود، حس کردیم وزنه هم همچون بتن های نانویی احتمالا پروزن است، جلو رفتیم و سعی کردیم وزنه را به دست بگیریم، اما از شدت سنگینی حتی قادر به تکان دادن آن هم نبودیم. کدخدایی همان چندلکه چسب به ظاهر ما ساده را، چسب سنگ نانویی معرفی کرد که توانسته چندین سال متوالی وزنه ای به این سنگینی را آویزان نگه دارد.

کاربرد چسب سنگ های نانویی در ساختمان ها نسبت به چسب های معمول باعث می گردد تا مصالح ساختمانی با قدرت بیشتری به یکدیگر بچسبند همچنین در استفاده از چسب صرفه جویی گردد.

شیشه های ضدگسیل انرژی خانه را حفظ می نمایند

به ماکت های دو ساختمان کوچک رسیدیم، ماکت هایی که دارای نشان درجه حرارت بودند و میزان اتلاف انرژی از شیشه ها را نمایش می دادند. درواقع جنس شیشه های دوخانه با یکدیگر متفاوت بود و هنگامی که نور به آن ها تابانده می شد هرکدام به سهم خود قدری از انرژی داخل خانه را هدر می دادند. این را درجه حرارت روی هر خانه نشان می داد.

آنجا بود که متوجه شدیم اگر خانه ها مجهز به شیشه های ضداتلاف انرژی شوند در زمستان گرما و در تابستان سرمای داخل خانه به بیرون نفوذ نمی نماید یا حتی از ورود اشعه ماورای بنفش خورشید در تابستان به داخل خانه جلوگیری می گردد.

آرامش درخانه با استفاده از لوله های بی صدا

پایین طبقات دو لوله آب (شبیه لوله های پلیکا) افتاده بود، یکی نافرم و شکسته، دیگری کمی خمیده! کدخدایی با نشان دادن لوله خمیده شده، یکی دیگر از کاربرد های جالب فناوری نانو را توضیح داد.

لوله های بی صدا! عنوانی بود که او برای آن ها به کار برد و معتقد بود که بهره گیری از این نوع لوله ها در ساختمان باعث می گردد ساکنین از صدای ناهنجار عبور سیالات خلاص شوند همچنین ضمن آنکه با استحکام بالا و وزن پایین قابلیت استفاده در زمین های کشاورزی و مزارع را دارند و با عبور تراکتور و وسایل سنگین آسیب نمی بینند. این درحالی است که لوله ها معمولی تحمل وزن سنگین را ندارند یا هنگام پرتاب از بلندی ترک برمی دارند.

با کاشی های آنتی باکتریال از کثیفی زودبه زود دیوار ها راحت شوید

در کنار تمام این مصالح فناورانه، کاشی ها و شیرآلات زینتی نیز بسیار جلوه می کرد، محصولاتی که برای افزایش زیبایی ساختمان ها به ویژه هتل ها و بیمارستان ها کارایی داشت. کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو درباره این محصولات توضیح داد: کاشی های آنتی باکتریال در طیف گسترده ای از رنگ ها و مدل ها، مصرف مواد شوینده را برای پاکیزگی به حداقل می رسانند و ایمنی بالایی دارند. درحقیقت این نوع کاشی های به دلیل ویژگی های قابل توجه می توانند کاربرد خوبی در مراکز درمانی داشته باشند. فناوری کاشی های آنتی باکتریال تا به امروز در بازار های داخلی و خارجی (به خصوص در کشور های حوزه خلیج فارس) با استقبال خوبی روبرو شده است.

نانوپوشش های همه فن حریف؛ از استکان تا اجاق گاز

وی نانوپوشش ها را راهکاری برای عرضه طیف وسیعی از محصولات با قابلیت های شگفت انگیز دانست و اضافه کرد: در این حوزه فناوران علاوه بر ارائه خدمات مبتنی بر نانوپوشش ها در بازار های داخلی و خارجی توانسته اند دستگاه های فراوری این محصولات را نیز عرضه نمایند. کدخدایی محصولات دیگری در حوزه کالا های خانگی را در این نمایشگاه نشان داد که با همین خاصیت نانوپوششی دارای ویژگی های منحصربه فرد شده بودند مثل استکان ها یا سوفله خوری های زیبا با عمری طولانی در عین مقاومت نسبت به خط و خراش.

حرف از کالا های خانه و آشپزخانه که به میان آمد، دلیل حضور یک دستگاه اجاق گاز در این نمایشگاه معین شد. اجاق گازی که طبق اعلام مسئولان نمایشگاه با همکاری یک شرکت ایرانی به فناوری نانو مجهز شده و دغدغه بسیاری از بانوان خانه دار را برطرف می نماید. اشتباه نکنید! این گاز با یاری نانو برای اهل خانه غذا آماده نمی نماید، اما با خاصیت چربی زدایی و تمیزی آسان، جلوه دیگری به آشپزخانه می دهد و کار خانم خانه را تاحد زیادی برای شستشو و پاک کردن چربی و آلودگی ها آسان می نماید.

حال که به اینجا رسیدیم برایمان جالب بود که بدانیم چگونه یک محصول دم دستی مان به یکباره نانویی با کلی خواص جادویی می گردد؟ کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو در این باره گفت: گاهی پوششی با ضخامت چندنانومتر روی محصول قرار می گیرد که نانوپوشش خطاب می کنیم، اما گاهی روی محصول پوششی ضخیم تر کشیده می گردد که در آن از ترکیبات نانویی استفاده شده است و پوشش نانوساختار گفته می گردد.

خودروسازی به سبک نانویی ها

ماشین های نانویی حامی هوای پاک و مصرف سوخت کمتر

وسط سالن یک ماشین نصفه و نیمه پارک شده بود، می پرسید چرا نصفه و نیمه؟ چون طراحان قصد داشتند با این نمونه تمام تجهیزات نانویی فراوری شده برای یک خودرو را به نمایش گذارند و اینگونه بود که ماشین مونتاژ شده ستاد نانو، بدنه، جایگاه شاگرد، صندوق عقب و ... نداشت.

اینکه خودرو به فیلتر های نانویی مجهز یا برای ساخت قطعات پلاستیکی آن از نانومواد پلیمری استفاده گردد، تاثیر چشم گیری بر کاهش وزن خودرو و مصرف سوخت، مهمتر از آن کاهش آلودگی هوا خواهد داشت از طرف دیگر احتمالا قیمت نهایی خودرو هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

نانو صنعت نساجی را متحول کرد

با لباس های نانوی راحت تر نفس بکشید

از کالا های تخصصی نانویی شده برای پژوهشگاه ها؛ پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی گذر کردیم تا بتوانیم با کالا هایی که ویژگی هایش در زندگی روزمره ملموس تر است بیشتر آشنا شویم.

در طرف دیگر سالن نمایشگاه ستاد نانو جوراب های معروف و محبوب نانویی، انواع لباس و چادر، تن پوش های حوله ای، لوازم و چیدمان منزل مثل پارچه های پرده ای و رومبلی چیده شده بودند که درعین معمولی بودن، اما با یاری نانو خاص و ویژه معرفی شدند. درواقع علم نانو صنایع نساجی را دگرگون نموده و طراحی با نخ های ضدباکتری باعث شده بود که شرکت های ایرانی لباس ها و محصولاتی با ویژگی های ضدبو، ضدباکتری، قدرت تنفس پذیری بهتر و ... را به بازار عرضه نمایند.

جهان هوادار فرش و موکت های ضدباکتری

کدخدایی عنوان نمود: تلفیق نانو با صنایع نساجی تنها در یک مورد باعث افزایش دوام الیاف پارچه ها شده است تا دیگر استفاده و شستشوی مکرر آن ها باعث تغییر رنگ و شکل نگردد. در کنار البسه نانویی، فرش ها و موکت های ضدباکتری نانویی نیز هم اکنون در جهان هواداران زیادی دارد.

کارشناس حوزه ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: این دسته از فرش و موکت ها برای استفاده در اماکن عمومی و مجتمع های تجاری بسیار کاربردی هستند، چون ضمن ثبات رنگ و حفظ کیفیت، عمر طولانی دارند.

دوران درپوش های چدنی به سر رسید

در قسمت دیگر این نمایشگاه کف پوش های بتنی، دریچه و درپوش هایی نانویی قابل استفاده در سطح معابر و خیابان ها به چشم می خورد که می توانست جایگزین درپوش های چدنی فعلی باشند تا در عین استحکام از خطرات سنگینی نمونه های قدیمی و حتی دزدیده شدن آن ها (به دلیل جذابیت و گران بون محصولات چدنی) جلوگیری می شد.

چرا بیرون از فضای نمایشگاه خبری از تنوع محصولات نانویی نیست؟

نکته قابل تامل با دیدن اینهمه محصول رنگارنگ نانویی و کاربرد های بی شمار این است که چرا این تنوع و رنگارنگی در زندگی مردم ملموس و قابل مشاهده نیست؟ چرا بهره گیری از محصولات نانویی تا حد زیادی به نمایشگاه ها خلاصه می گردد و اگر هم در صنعتی حرف به کارگیری از علم نانو باشد، آنقدر قیمت محصولات نهایی گران می گردد که معمولا مردم عادی از خرید آن ها اجتناب می نمایند و خرید همان محصولات قدیمی با ویژگی های نصفه و نیمه را ترجیح می دهند؟

زنجیره ای که لنگ می زند

کدخدایی راستا بهره گیری از فناوری نانو برای فراوری محصولات مختلف با خواص شگفت انگیز و درنهایت کاربرد آن ها در زندگی مردم را با ناهمواری های همراه دانست و گفت: مطمئنا ما علم نانو کیفیت ها را افزایش می دهیم، اما آیا صنایع به افزایش کیفیت اهمیت می دهند یا تنها قیمت تمام شده محصول و سود حاصل از کار برایشان ملاک نظر است؟ قطعا برای مصرف نماینده افزایش کیفیت محصول و تهیه کالایی با عمر طولانی، دوام و کیفیت بیشتر، بهتر است، اما در زنجیره فراوری تا توزیع متاسفانه بعضی حلقه ها این مسئله را به سلیقه یا شاید هم نفع خود نمی بینند.

این گوی و این میدان!

وی لازمه حل این مشکل را تغییر بعضی ساختار و برنامه های صنایع دانست و اضافه کرد: باید بین کفه ترازوی کیفیت و قیمت توازن ایجاد گردد، کیفیت را با علم نانو بالا می بریم، حمایت ها وجود دارد، پس این گوی و این میدان! اما اینکه چرا صنایع به ویژه صنایع خودروسازی برای بهره گیری از محصولات نانویی این حوزه پیشگام نمی شوند، علامت سوال بزرگی است که بدون شک با قدری تحقیق و پیگیری پاسخ می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1113

به "تغییر جادویی سبک زندگی با فناوری نانو ، اعتماد به نانو ساختمان پلاسکویی ها را نجات می داد، اما حیف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر جادویی سبک زندگی با فناوری نانو ، اعتماد به نانو ساختمان پلاسکویی ها را نجات می داد، اما حیف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید