آبشار بیشه لرستان، گنجینه ای دیدنی در دل جنگل های بلوط

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، جاذبه های گردشگری استان لرستان و شهرستان خرم آباد چنان دیدنی است که هر چه درباره آن بگوییم، کم گفته ایم و کلمات قدرت به تصویر کشیدن عظمت و زیبایی این تکه بهشتی در ایران را ندارند. استان لرستان منبعی غنی برای جاذبه های توریستی در کشور محسوب می گردد و طبیعتی حیرت آور دارد. طبیعتی که در آن از سرسبزی و لطافت گیاهان لذت خواهید برد و هم مدهوش عظمت صخره ها و پدیده های زمین شناسی خواهید شد. خبرنگاران در این سفر میخواهد که راهی این استان گردد و به تماشای یکی خوش قد و قامت ترین آبشارهای ایران و دنیا بنشیند. مقصد ما آبشار بیشه در حوالی دورود و خرم آباد است. برای آشنایی بیشتر با این جواهر ارزشمند لرستان، تا سرانجام این سفر همراهمان باشید.

آبشار بیشه لرستان، گنجینه ای دیدنی در دل جنگل های بلوط

آبشار بیشه کجاست؟

در حوالی دورود و خرم آباد، در روستای بیشه واقع شده است.

امکانات رفاهی بیشه چه مواردی است؟

رستوران، اقامتگاه، بازارچه و… .

دیدنی های اطراف آبشار بیشه چیست؟

دریاچه گهر، دشت لاله های واژگون رزستان، منطقه اشترانکوه و… .

برترین زمان بازدید از آبشار بیشه چه وقت است؟

اوایل بهار تا اواسط تابستان.

آشنایی با آبشار بیشه، زیبایی نفس گیر یک پدیده طبیعی

لرستان سرزمین زیباترین آبشارهای ایران و دنیا است و می توانید با شکوه ترین و نفس گیرترین آبشارها را در این استان مشاهده کنید. آبشار بیشه از گنجینه های طبیعت شهرستان خرم آباد است که در بخش پاپی، شهر سپید دشت و در روستای بیشه جا خوش نموده است و یکی از معروف ترین جاهای دیدنی خطه لرستان محسوب می گردد.

این آبشار در 30 کیلومتری جنوب غربی دورود و در 65 کیلومتری شرق خرم آباد واقع شده است. علاوه بر خرم آباد، بیشه از جاهای دیدنی دورود نیز محسوب می گردد و به همین علت برخی آن را با نام آبشار بیشه دورود می شناسند. ناگفته نماند که پیمودن راستا 30 کیلومتری میان دورود و بیشه، تنها با قطار مقدور است. اگر قصد دارید که با خودروی شخصی فاصله آبشار تا دورود را طی کنید، راستاتان طولانی تر خواهد شد و باید در حدود 90 کیلومتر برانید تا به مقصد برسید.

زیبایی منحصربه فرد این آبشار سبب شده است که به عنوان یکی از آثار ملی کشور، در لیست میراث طبیعی ایران ثبت شده و از جاهای دیدنی لرستان گردد. قد و قامت این آبشار از تاج تا پایین، به 48 متر می رسد و دیدنی این صخره بلندقامت، هوش از سر می برد. عرض آن نیز به 20 متر می رسد و آب بعد از سقوط تا 10 متر پیش روی می نماید. این آبشار در نهایت به رود سزار می پیوندد.

آبشار بیشه از چشمه های متعددی تغذیه می گردد و در نهایت چشم انداز ای شگرف روی صخره ای بلندقامت و سرسبز در جنگل های بلوط از رشته کوه زاگرس، به نمایش می گذارد. زیبایی و سرسبزی روستای بیشه و بافت جنگلی و کوهستانی، با هم دستی زیبایی با شکوه آبشار بیشه، این منطقه از لرستان را به تکه ای از بهشت تبدیل نموده اند. طراوت طبیعت و آب وهوای دلچسب کوهستانی و جنگلی، سفری لذت بخش برای هر جهانگرد خلق می نماید.

آب و هوای منطقه بیشه

استان لرستان از منطقه ها خوش آب وهوا در ایران است و هر چهار فصل آن زیبا و دیدنیی است. منطقه بیشه نیز به تبعیت از این آب وهوا، چهار فصل زیبا را به نمایش می گذارد. آب وهوای خنک و تقریبا بارانی در بهار، بیشه را طراوت می بخشد و جریان هوای معتدل، تابستان های این منطقه کوهستانی از لرستان را به مقصدی خنک و دلچسب تبدیل می نماید. پاییزهای سرد و زمستان های برفی نیز خاصیت آب وهوای کوهستانی بیشه است.

سرگرمی در آبشار بیشه

روستا و آبشار بیشه، طبیعتی بی نظیر دارد و برای گشت وگذار یکی از اولین انتخاب ها در میان جاهای دیدنی خرم آباد و دورود است. بنابراین سفر به آبشار بیشه تنها محدود چند به دقیقه نشستن کنار آبشار نیست و می توانید از این فرصت برای ماجراجویی و لذت بیشتر از طبیعت بهره ببرید.

1- لذت از آبشار و طبیعت حوالی آن

وقتی آبشار بیشه در جلوی چشمانتان قد علم می نماید، تا چند دقیقه نمی توانید چشم از آن بردارید و مجذوب عظمت افسون نماینده آن خواهید شد. صخره های تنومند از خانواده رشته کوه زاگرس، لباس سبز جنگلی به تن نموده و سقوط آب از این صخره مرتفع و سرسبز، هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می نماید.

دیدنی این منطره در کنار هوای دلچسب و صدای لذت بخش طبیعت، آرامش را به وجودتان منتقل می نماید. بعلاوه حوالی آبشار و در دل جنگل بلوط، منظره ها زیبایی برای دیدن و لذت بردن وجود دارد که پیشنهاد می کنیم، هرگز از دست ندهید. راستا رودخانه سزار راهنمای شما برای رفتن به طبیعت کوهستانی زاگرس در این تکه از لرستان خواهد بود.

2- روستاگردی در بیشه

اول از همه شما را به روستاگردی دراین منطقه سرسبز و دلچسب دعوت می کنیم. روستای بیشه در نزدیکی آبشار، طبیعتی بی نظیر دارد و حال وهوای روستایی این منطقه، شما را مجذوب خود خواهد نمود. در حین روستاگردی در بیشه، می توانید خوشمزگی های این منطقه را با خود به سوغات ببرید. گردو، کشک، عسل و روغن محلی از سوغات روستای بیشه است.

3- عکاسی و ثبت قاب های هنرمندانه از طبیعت

لذت دیدنی عظمت آبشار بیشه را با لنز دوربینتان همیشگی کنید تا تکه ای از طبیعت سحرآمیز لرستان را در آرشیو عکس هایتان ابدی گردد. علاوه بر زیبایی آبشار، طبیعت جنگل های بلوط اطراف آن نیز فوق العاده دیدنیی هستند و سوژه های نابی برای عکاسی در دل این جنگل کوهستانی پیدا خواهید کرد. عکاسی از روستای بیشه را نیز نباید فراموش کنید و سادگی و زیبایی زندگی روستایی و لطافت طبیعت این منطقه را در یک قاب ثبت کنید.

4- پیک نیک و وقت گذرانی در طبیعت

لذت سفر به دامان طبیعت، با وگذرانی در آن و برپایی بساط پیک نیک کامل می گردد. بنابراین در سفرتان به آبشار بیشه دورود، بساط غذا و چای را همراه خودتان بیاورید و ساعاتی را در کنار رود سزار و آبشار خوش قد و قامت بیشه، با لذت تنفس در اکسیژن ناب فضا سپری کنید.

امکانات رفاهی اطراف بیشه

در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی محدود و متناسب با طبیعت منطقه برای جهانگردان فراهم شده است که می توان به پلاژهای اقامتی، چادرهای اسکان، خانه بهداشت، پارکینگ، سرویس بهداشتی، تلفن، رستوران، فروشگاه مواد غذایی، بازارچه های بومی و… اشاره نمود.

روستای بیشه، جاذبه دلچسب لرستان

روستای بیشه در دهستان سپید دشت و در بخش پاپی شهرستان خرم آباد لرستان واقع شده است. ایستگاه راه آهن بیشه در این روستا واقع شده است و بعلاوه آبشار دیدنیی بیشه از جاذبه های این روستا است. طبیعت سرسبز روستای بیشه مثال زدنی است و سرسبزی جنگلی طبیعت آبشار بیشه در این روستا نیز توسعه یافته است.

نام محلی این روستا بیشه پورم است و اگر بخواهیم به سرشماری سال 85 استناد کنیم، 132 خانوار و 604 نفر در روستای بیشه ساکن هستند. روستای بیشه از جاهای دیدنی دورود و خرم آباد محسوب می گردد و از سوغات محلی آن می توان به گردو، عسل، روغن محلی و کشک اشاره نمود.

برترین زمان سفر به آبشار بیشه کدام فصل است؟

از اوایل بهار تا اواسط تابستان برترین زمان سفر به آبشار بیشه است و بهتر است که در این فصول بار و بندیل را ببندید و راهی این جاذبه زیبا از لرستان شوید. در فصل بهار می توانید از تازگی طبیعت و هوای دلچسب بهاری این منطقه لذت ببرید و شاهد تکاپوی طبیعت جنگلی و کوهستانی بیشه برای نمایش زیبایی باشید.

آب وهوای خنک کوهستانی در تابستان، بهانه خوبی است تا از شهر خارج شوید و راهی روستا و آبشار بیشه دورود شوید. بهتر است که حداکثر تا اواسط تابستان به سراغ این طبیعت کوهستانی بیایید تا هوای متعادل تری را تجربه کنید.

اگر با سرمای هوا مسئله ای ندارید، پاییز را نیز می توانیم برترین زمان سفر معرفی کنیم، زیرا زیبایی خوش رنگ این فصل به حدی است که نمی توان از آن به راحتی گذشت. پاییز بیشه حال وهوای عجیبی دارد و این آبشار پر عظمت را در بسیاری از روزهای فصل، در مه خواهید دید. در این فصل درختان پوششی از رنگ های دیدنیی پیدا می نمایند تا تصویری افسانه ای برایتان خلق نمایند. با گذر از پاییز و سرد شدن هوا، سرمای زمستانی به شما این اجازه را نمی دهد که راهی طبیعت کوهستانی آبشار بیشه دورود در این فصل سرد شوید.

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه در 30 کیلومتری جنوب غربی دورود و در 66 کیلومتری شرق خرم آباد، در روستای بیشه از بخش پاپی استان لرستان واقع شده است.

راستا دسترسی به آبشار بیشه

برای رسیدن به آبشار بیشه باید خودتان را به یکی از شهرهای خرم آباد با دورود برسانید و آنجا راهی آبشار شوید. فاصله آبشار بیشه از دورود برابر با 30 کیلومتر و از خرم آباد در حدود 65 کیلومتر است. از این دو شهر می توانید با خودوری شخصی به سمت آبشار بیشه دورود حرکت کنید. بعلاوه اگر از دورود راهی می شوید، می توانید برای رسیدن به آبشار، سوار قطار شوید.

اگر خطوط ریلی را انتخاب می کنید…

اگر قصد دارید که از شهر دورود به آبشار بیشه سفر کنید، این شانس را دارید که سوار قطار یکی از زیباترین خطوط ریلی ایران در استان لرستان شوید. این قطار رو به بالا در کوه پیش می رود و در ایستگاه حوالی آبشار بیشه توقف می نماید. این قطار در طول راستا شما را به دیدنی کوهستان زاگرس با بافتی سرسبز از جنگل های بلوط دعوت می نماید.

این راستا بدون شک، زیباترین راهی است که می توانید خودتان را به آبشار بیشه دورود برسانید و با دیدنی زیبایی های راستا، گذر زمان را حس نکنید. بعد از رسیدن به ایستگاه و گذر از پل، با کمی پیاده روی به آبشار با شکوه لرستان خواهید رسید. تابلوهای راهنما در ایستگاه قطار، شما را به سمت پل و راستا منتهی به آبشار راهنمایی می نمایند.

اگر با خودروی شخصی سفر می کنید…

یکی دیگر از روش های سفر به آبشار بیشه دورود، استفاده از خودروی شخصی است. اگر از خرم آباد راهی می شوید یا مبدا حرکتتان دورود است، در هر دو نقطه می توانید به سمت آبشار حرکت کنید. البته اگر مبدا حرکت شما دورود است، بهتر است راستا ریلی را انتخاب کنید، چون با خودروی شخصی راه بسیار طولانی تر خواهد شد و زمان بیشتری در حرکت خواهید بود.

برای مسافرانی که از خرم آباد راهی می شوند، استفاده از خطوط ریلی امکان پذیر نیست. از خرم آباد که حرکت کنید، بعد از تقریبا 65 کیلومتر به مقصد می رسید. اتومبیلتان را در پارکینگ حوالی روستای بیشه پارک کنید و راستا به جای مانده را تا آبشار پیاده روی کنید.

اقامتگاه در بیشه

در طول این سفر می توانید در روستای بیشه اقامت کنید و سراغ خانه های محلی و مهمان خانه ها بروید. اگر دلتان اقامتی مجذوب کننده تر و نزدیک تر به طبیعت می خواهد، ما کمپ در اطراف آبشار را به شما پیشنهاد می دهیم. در اطراف آبشار اقامتگاه هایی برای کمپینگ وجود دارد که به شما فرصت اقامت در دل طبیعت را می دهند. بعلاوه می توانید روی سکوهایی که در این منطقه وجود دارد، چادرتان را برپا کنید و فاصله تان را با طبیعت کاهش دهید.

لوازم مورد احتیاج برای کمپ در طبیعت:

  • چادر مسافرتی
  • زیرانداز
  • لباس گرم و سرد
  • کفش و لباس اضافه
  • کیسه خواب و پتو
  • لوازم یاری های اولیه
  • غذاهای غیرفاسدشدنی
  • آب معدنی
  • چراغ قوه
  • پاور بانک
  • کیسه زباله و…

سایر دیدنی های لرستان و فاصله آن ها تا آبشار بیشه

جاهای دیدنی درورود و خرم آباد و دیگر شهرهای لرستان، بسیار است و هر کدام می توانند یک جاذبه جهانگردی قدرتمند برای جذب گردشگر های داخلی و خارجی باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم که تعدادی دیگر از جاذبه های لرستان در منطقه دورود را به شما معرفی کنیم و از فاصله تقریبی آن ها با آبشار بیشه برایتان بگوییم تا بتوانید زمانتان را برای رفتن به این جاذبه ها بعد از ماجراجویی در بیشه مدیریت کنید.

1- دشت لاله های واژگون رزستان دورود

در حوالی شهر دورود و در ارتفاعات پریز کوه، یکی از زیباترین دشت های لاله های واژگون ایران جا خوش نموده است. دشت لاله های واژگون رزستان در نزدیکی روستایی بهشتی به نام دره اسپر و در 14 کیلومتری جنوب شرقی دورود واقع شده است و برای رفتن به این دشت باید به روستای دره اسپر بروید تا بعد از حدود 20 دقیقه رانندگی به مقصدتان برسید.

اگر اول به سراغ آبشار بیشه بروید و بعد به سمت این دشت راهی شوید، راستاتان طولانی خواهد بود. از آبشار بیشه تا دشت باید در حدود 2 ساعت رانندگی کنید و نزدیک به 100 کیلومتر برانید.

دشت لاله روی گوگل مپ

2- دره اسپر

دره اسپر یکی از روستاهای بهشتی منطقه دورود لرستان است که از زیبایی آن هر چه گوییم کم گفته ایم. این روستا در 14 کیلومتری جنوب شرقی دورود و در ارتفاعات پریز کوه واقع شده است. روستای دره اسپر در میان دره های عمیق، کوه های بلند و جنگل های بلوط می درخشد و طبیعتی ویژه دارد. اگر بعد از رفتن به آبشار بیشه، قصد کردید که به این روستا هم سری بزنید، باید بدانید که در راستای طولانی در حدود 100 کیلومتر باید رانندگی کنید.

رده اسپر روی گوگل مپ

3- منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اشترانکوه از ارتفاعات بی بدیل لرستان و مرتفع ترین نقطه در رشته کوه زاگرس است. این منطقه مرتفع کوهستانی، به آلپ ایران مشهور شده است و از جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز کشیده شده است. تنوع گیاهی و جانوری این منطقه حفاظت شده بسیار چشمگیر است و جاذبه های اکوگردشگری فراونی از لرستان در این منطقه واقع شده است.

از این جاذبه ها می توان به دریاچه گهر، سراب تیان و تونل برفی اشاره نمود. اشترانکوه در شرق آبشار بیشه واقع شده است و پیمودن مسافت بین این دو نقطه به وسیله خودرو، احتیاجمند 117 کیلومتر رانندگی است.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه روی گوگل مپ

4- دریاچه گهر

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان و در 35 کیلومتری جنوب شرقی دورود واقع شده است. گهر به نگین اشترانکوه معروف است و به مدد نبود راه ماشین رو، طبیعت بکر آن همچنان حفظ شده است. آبشار بیشه دورود در غرب این دریاچه واقع شده است و مسافت بین این دو نقطه، در حدود 118 کیلومتر است.

دریاچه گهر روی گوگل مپ

چند نکته در خصوص سفر به آبشار بیشه

  • در هنگام رفتن به طبیعت بیشه، حتما با خودتان کیسه ببرید و زباله باقی نگذارید.
  • مراقب طبیعت جنگلی بیشه باشید و هرگز در کنار درختان آتش روشن نکنید.
  • اگر در پاییز راهی می شوید، حتما پیش از سفر، شرایط آب وهوایی منطقه را چک کنید.
  • سرعت جریان رود سزار و عمق آن خطر غرق شدن به همراه دارد.
  • به علت خطر غرق شدگی شنا در رودخانه سزار ممنوع است و به هیچ وجه در این رود بزرگ شنا نکنید.

در آخر

امیدواریم که از سفر به آبشار افسانه ای بیشه در استان سرسبز لرستان لذت ببرید و مراقب حفظ طبیعت این منطقه نیز باشید. منطقه بیشه از جاهای دیدنی استان سرسبز لرستان است و بازدید از این منطقه، روحتان را تازه می نماید. پس در فصل مناسب بار و بندیل را بندید و راهی این منطقه کوهستانی شوید. برای آشنایی با دیگر جاذبه های استان لرستان، مجله جهانگردی خبرنگاران را دنبال کنید.

منبع: علی بابا
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1503

به "آبشار بیشه لرستان، گنجینه ای دیدنی در دل جنگل های بلوط" امتیاز دهید

1 کاربر به "آبشار بیشه لرستان، گنجینه ای دیدنی در دل جنگل های بلوط" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار بیشه لرستان، گنجینه ای دیدنی در دل جنگل های بلوط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید