12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، چگونه عادت به نوشیدن آب بشتر کنیم؟ بر طبق یافته های علمی می دانیم که بدن شما در حدود 70٪ آب دارد و نوشیدن مقدار کافی آب برای حفظ سلامتی شما تا حدود بسیار زیادی لازم است.

12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر

آب نقش بسیاری مهمی در بسیاری از عملکردهای حیاتی در بدن شما دارد که از جمله آن ها می توان به حفظ تعادل الکترولیت و تنظیم فشار خون، روانکاری مفاصل، تنظیم دمای بدن و بهبود و ارتقاء سلامت سلول های بدن شما اشاره نمود.

در حالی که همه می دانند که آب رسانی مناسب به بدن برای حفظ سلامت بسایر مهم است، اما در واقعیت انجام این کار در برخی مواقع سخت است.

12 راه ساده برای نوشیدن آب بیشتر به صورت روزانه:

1. بدن شما در روز به چه میزان آب احتیاج دارد؟

قبل از تصمیم به نوشیدن آب بیشتر، باید میزان مایعات مورد احتیاج بدن خود را پیدا کنید.

یک توصیه معمول برای مصرف روزانه آب، میزان 64 اونس (1920 میلی لیتر چیزی در حدود دو لیتر) یا 8 لیوان است، اما این مبنا پایه و اساس علمی چندانی ندارد.

آموزشگاه ملی پزشکی (NAM) به مردان توصیه می نماید که 125 اونس (3،700 میلی لیتر) و زنان حدود 90 اونس (2700 میلی لیتر) مایعات در طول مدت روز مصرف نمایند، از جمله این مایعات میزان آبی است که می نوشیم و همچنین سایر نوشیدنی ها و میزان آبی که از خوردن مواد غذایی دیگری دریافت می کنیم.

با این حال، آموزشگاه ملی پزشکی (NAM) اعلام می نماید که لزوماً نمی تواند توصیه های فراوانی راجع به میزان آب مورد احتیاج بدن در طول روز ارائه کرد، زیرا میزان آب مورد احتیاج بدن در طول مدت روز به عوامل زیادی بستگی دارد که از جملهٔ آن ها می توان به مواردی مانند میزان فعالیت فیزیکی فرد، محل زندگی، شرایط سلامتی فرد و موارد دیگری هم اشاره نمود.

برای بیشتر افراد، نوشیدن آب در حد رفع عطش می تواند باعث گردد مطمئن شویم که میزان آب مورد احتیاج بدن به شکل مناسبی تأمین شده است. با این حال، اگر شما به طور منظم ورزش می کنید، در بیرون از منزل کار می کنید یا در محلی زندگی می کنید که دارای آب و هوای گرم می باشد، ممکن است به نوشیدن آب بیشتری احتیاج داشته باشید

2. مشخص کردن میزان آب نوشیدنی

مشخص هدف روزانه برای میزان آبی که می خواهید در طی روز مصرف کنید، می تواند به شما در نوشیدن آب بیشتری در طول روز یاری فراوان کند.

به سادگی می توان گفت که عمل مشخص هدف برای این موضوع می تواند انگیزه شما را افزایش دهد و باعث گردد تا احتمال اینکه شما بتوانید تغییرات مثبتی را در این زمینه ایجاد کنید، تا حدود زیادی افزایش یابد.

برای مؤثر بودن فرایند هدف گذاری، اهداف باید هوشمندانه طراحی شوند، یعنی دارای معیارهای زیر باشد:

خاص

قابل میزان گیری

قابل دستیابی

واقع بینانه

زمان آن مشخص باشد

اگر بخواهیم در این زمینه مثالی هم آورده باشیم، یک هدف مصرف آب مناسب و خوب می تواند شامل نوشیدن 32 اونس (960 میلی لیتر) آب در روز باشد.

مشخص هدف در این زمینه همچنین می تواند پیشرفت های خوبی در افزایش میزان آب مصرفی شما بوجود آورد، که می تواند به شما برای رسیدن به هدف خود انگیزهٔ بیشتری بدهد - و آن را به یک عادت تبدیل کند.

3. یک بطری آب قابل استفاده مجدد را همواره با خود داشته باشید

همراه داشتن یک بطری آب در طول روز می تواند به شما در نوشیدن آب بیشتر یاری کند.

هنگامی که یک بطری آب قابل استفاده مجدد با خود دارید، می توانید به راحتی در هر زمان یا در هر جا آب بخورید، چه در حال اجرا کار ها، چه هنگام مسافرت، چه در خانه یا محل کار یا مدرسه باشید.

نگه داشتن بطری آب قابل استفادهٔ مجدد همچنین می تواند به عنوان نوعی یادآوری برای نوشیدن آب بیشتر باشد. اگر بطری را روی میز خود ببینید، دائم به شما یادآوری می گردد که بیشتر آب بنوشید.

همچنین، استفاده از بطری های قابل استفادهٔ مجدد بسیار بهتر از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف هستند، زیرا به حفظ محیط زیست یاری می نمایند و کمتر آن را آلوده می نمایند.

بیشتر بخوانید: 16 علت مهم برای نوشیدن آب

4. گذاشتن زنگ هشدار

شما همچنین می توانید از هشدار دهندهٔ گوشی تلفن همراه خود را برای یاد آوری نوشیدن آب بیشتر بهره ببرید.

به عنوان مثال، سعی کنید تنظیمات گوشی هوشمند خود را طوری تنظیم کنید که تا هر 30 دقیقه یک بار به شما یادآوری کند کمی آب بنوشید، یا یک یادآوری تنظیم کنید تا نوشیدن لیوان آبی که در دست دارید را تمام کنید و هر ساعت آن را دوباره پر کنید.

این یادآوری ها می تواند به شما در افزایش میزان مصرف آب روزانه خود یاری فراوانی بنمایند، به خصوص اگر انسان فراموش کاری هستید یا سرتان بیش از حد شلوغ است.

5. نوشیدنی های دیگر را با آب جایگزین کنید

یک راه مناسب برای نوشیدن آب بیشتر در طول روز (که تا حدودی باعث تقویت سلامتی و کاهش کالری مصرفی شما هم می گردد) جایگزینی نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه است.

این نوشیدنی ها بیشتر اوقات سرشار از قندهای افزودنی هستند که می توانند برای سلامتی شما تا حدود بسیار زیادی مضر باشند.

برای حفظ سلامتی ایده آل خود، مصرف قندهای افزودنی خود را تا کمتر از 5٪ از کالری دریافتی روزانهٔ خود محدود کنید. فقط یک لیوان نوشابهٔ 8 اونسی (در حدود 240 میلی لیتر) در روز می تواند بیش از این میزان باشد.

نتایج علمی به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده در این زمینه نشان می دهند که مصرف رژیم های غذایی دارای قندهای افزودنی می توانند تا حدود زیادی باعث بیشتر شدن خطر مبتلا شدن به چاقی و سایر مسائل پزشکی و بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی شوند. علاوه بر این، جایگزینی این نوشیدنی های شیرین با آب یک روش آسان و مقرون به صرفه برای کاهش کالری دریافتی روزانهٔ شما است، که به صورت آسانی می تواند تا حدود زیادی به شما در کاهش وزن اضافهٔ بدن خود یاری کند.

6. قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید

یک روش ساده دیگر برای افزایش دادن مصرف آب در طول روز، این است که خود را عادت بدهید که قبل از خوردن هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.

اگر روزانه 3 وعده غذایی میل می کنید، این میزان 3 فنجان اضافی (720 میلی لیتر) به میزان مصرف آب روزانهٔ شما اضافه می نماید.

علاوه بر این، باید به این نکته نیز توجه کنید که گاهی اوقات ممکن است بدن شما احساس عطش و گرسنگی را با هم اشتباه بگیرد. بنابراین نوشیدن یک لیوان آب قبل از خوردن وعدهٔ غذایی می تواند به شما در تشخیص اینکه آیا واقعاً احساس گرسنگی می کنید یا در واقع تشنه هستید، یاری کند.

نکته دیگری که با نوشیدن یک لیوان آب قبل از میل کردن هر وعدهٔ غذایی وجود دارد این است که اگر سعی در کاهش وزن دارید، نوشیدن یک لیوان آب قبل از خوردن هر وعدهٔ غذایی ممکن است به شما یاری کند که بتوانید غذای کمتری بخورید و در نتیجه کالری کمتری دریافت کنید.

یک فیلتر آب تهیه کنید

در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آب لوله کشی شهری آشامیدنی است. با این حال، اگر از کیفیت یا ایمنی آب شیر خود نگران هستید، می توانید با خریدن فیلتر آب این مشکل را تا حدود زیادی رفع کنید.

تقریباً برای هر میزان بودجه ای که دارید، فیلتر آب با همان قیمت وجود دارد، از سیستم های گران قیمت تصفیه آب در کل خانه گرفته تا پارچ های فیلتر آب مقرون به صرفه.

علاوه بر این، فیلتر کردن آب لوله کشی منزل شما می تواند طعم آب را نیز بهتر و گواراتر کند.

فیلترهای آب قابل استفاده، مانند پارچ های آب تصفیه نماینده یا فیلترهایی که مستقیماً به یک شیر آب وصل می شوند، می توانند سطح باکتریهای موجود در آب، سرب و آرسنیک موجود در آب لوله کشی خانهٔ شما را تا حدود زیادی کاهش دهند و آن ها را به سطح مطمئن تری از لحاظ سلامتی برسانند.

استفاده از فیلترهای تصفیهٔ آب نسبت به خرید آب های داخل بطری از فروشگاه ها هم تا حدودی مقرون به صرفه تر است و هم با حفظ محیط زیست سازگارتر است و اغلب اوقات تفاوتی بین این آب های داخل بطری با آب لوله کشی شیرخانه شما وجود ندارد.

7. آب آشامیدنی خود را طعم دار کنید

اگر از عطر و طعم آب زیاد خوشتان نمی آید، یا فقط کمی طعم دار بودن آب می تواند به شما در نوشیدن در نوشیدن بیشتر آن یاری کند، گزینه های زیادی برای انجام این کار دارید.

استفاده از بطری آب و ریختن تکه های میوه داخل آن برای مزه دار کردن و حتی تزئین بطری گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب به شمار میرود.

میوه هایی که محبوبیت بیشتری برای استفاده در بطری های آب دارند عبارتند از خیار، لیموترش، لیمو و توت فرنگی. اگرچه که شما می توانید از هر ترکیب میوه ای که مطابق با سلیقه شما باشد هم بهره ببرید.

همچنین می توانید از طعم دهنده های مصنوعی آب که به صورت پودر یا مایع در فروشگاه ها وجود دارند، بخرید تا به آب نوشیدنی خود اضافه کنید، اما توجه داشته باشید که بسیاری از این محصولات دارای شکر و یا شیرین نماینده های مصنوعی یا دیگر مواد افزودنی هستند که ممکن است بتوانند تا حدودی به سلامتی بدن شما آسیب برسانند.

برای اطلاعات بیشتر از 3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید کلیک کنید.

8. در ساعت کار یک لیوان آب بنوشید

اگر در هر روز کاری شما به صورت استاندارد 8 ساعت کار می کنید، نوشیدن یک لیوان آب در هر ساعت که در محل کار هستید، 8 لیوان (1920 میلی لیتر) می تواند تا حدود زیادی به میزان مصرف روزانه آب شما اضافه کند.

به محض رسیدن به محل کار خود، لیوان را پر کنید و رأس هر ساعت، به سادگی آب به جامانده در لیوان خود را تا آخر بنوشید و دوباره آن را پر کنید.

این روش باعث می گردد مصرف آب برای شما در طول روز به صورت مداوم و منظم ادامه پیدا کند.

9. در طول روز جرعه جرعه و به آرامی آب بنوشید

نوشیدن آب به طور مداوم در طول روز یک روش آسان دیگر برای یاری به شما در رسیدن به هدف افزایش دادن میزان مصرف مایعات است.

مصرف و نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه و به طور مداوم در طول روز باعث می گردد که دهان شما هرگز خشک نگردد و حتی ممکن است به تازه کردن هوایی که تنفس می کنید نیز تا حدودی یاری کند.

برای اینکه این کار را به صورت مداوم به خود یادآوری کنید، می توانید یک لیوان آب یا یک بطری قابل استفاده مجدد را در نزدیکی خود و در معرض دید خود قرار دهید.

10. غذاهای و خوراکی های آب دار بیشتری بخورید

یک راه سادهٔ دیگر برای بدست آوردن آب بیشتر، خوردن خوراکی ها و غذاهایی است که پر از آب هستند.

میوه ها و سبزیجاتی که دارای آب بیشتری نسبت به بقیه خوراکی ها هستند را بیشتر مصرف کنید. در زیر تعدادی از غذاهای آب دار آورده شده است:

کاهو: که 96٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

کرفس: که 95٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

کدو سبز: که 95٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

کلم: که 92٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

هندوانه: که 91٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

طالبی: که 90٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

خربزه: که 90٪ وزن آن را آب تشکیل می دهد

این میوه ها و سبزیجات علاوه بر مایعات زیاد، مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند که باعث تقویت سلامت عمومی شما می شوند.

12. هنگام بیدار شدن و قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید

یک راه آسان دیگر برای افزایش میزان مصرف آب شما نوشیدن یک لیوان هنگام بیدار شدن و نوشیدن یک لیوان دیگری قبل از خوابیدن است.

نوشیدن یک لیوان آب سرد بعد از بیداری در صبح می تواند شما را از خواب بیدار کند و هوشیاری شما را تا حدود زیادی افزایش دهد.

به علاوه، نوشیدن آب قبل از خواب می تواند از بیدار شدن با دهان خشک و بوجود آمدن بوی بد دهان بعد از بیداری تا حدود زیادی جلوگیری کند.

چکیدهٔ مقاله:

مصرف کافی آب به صورت روزانه برای سلامتی لازم است.

آموزشگاه ملی پزشکی ایالات متحده تخمین می زند که بیشتر مردم به نوشیدن 90 تا 125 اونس مایعات (2700- 3،700 میلی لیتر) مایعات در روز، از جمله آب و سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی احتیاج دارند.

با این حال، رعایت حد این میزان نوشیدن آب در طول روز به صورت عادی می تواند تا حدودی سخت باشد، به خصوص اگر مشغول کاری باشید، یا این که به طور مرتب نوشیدن آب را فراموش می کنید و یا از طعم آب خوشتان نمی آید.

امتحان کردن این 12 نکته ساده می تواند به شما در افزایش مصرف آب به صورت روزانه یاری فراوانی بکند.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1319

به "12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر" امتیاز دهید

1 کاربر به "12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 راه ساده و کاربردی برای نوشیدن آب بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید