تور ارزان مالزی: آشنایی با آداب و رسوم مالزی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، آداب و رسوم مالزی

برای آشنایی با آداب و رسوم مالزی باید راجع به مردم این کشور و فرهنگ آن ها بدانید. مالایی ها بزرگترین گروه قومی در مالزی هستند که بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل داده و به زبان ملی مالزی تکلم می نمایند. این گروه قدیمی ترین مردم بومی، گروهی را تشکیل می دهند که بومی پوترا نامیده می شوند، به معنی پسران یا شاهزادگان زمین هستند. در مجله خبرنگاران می خوانید که تقریباً تمام مالایی ها مسلمان هستند، اما اسلام در مالزی به شدت اسلام در خاور میانه نیست. اگر چه امروزه مالایی ها بیشتر در شهرها دیده می شوند ولی فرهنگ سنتی مالایی در اطراف کامپونگ، یا دهکده ها متمرکز شده اند. همیشه شناخت و کشف آداب و رسوم مالزی برای بیشتر گردشگران مجذوب کننده است. چرا که این کشور، یکی از مهاجرپذیر ترین کشورهای جنوب شرق آسیاست.

تور ارزان مالزی: آشنایی با آداب و رسوم مالزی

با تور ارزان مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

تاثیر فرهنگ چین روی آداب و رسوم مردم مالزی

چینی ها برای قرن ها، طرف های بازرگانی مالزیایی ها بوده اند و پس از شنیدن اخباری در ارتباط با ثروت در قرن نوزدهم به تعداد انبوه در اطراف دریای جنوب یا نانیانگ جمع شدند. اگر چه بیشتر در قالب یک تصور نمادین، چینی ها به عنوان بازرگانان مالزی شناخته شده اند اما در اغلب صنایع پیروز بوده اند. بنابراین در آداب و رسوم مالزی تاثیر فرهنگ چین بازتاب یافته است. زمانی که اولین بازرگانان چینی به مالزی آمدند، اگر چه معمولاً سخت ترین کارها را از قبیل استخراج قلع در معدن و یا احداث راه آهن را انجام می دادند. بیشتر آن ها از بودائی های تائویی هستند که با اجداد خود در سرزمین مادری ارتباطات محکمی دارند. آن ها حدود 35% جمعیت را تشکیل می دهند.

تاثیر فرهنگ هندی روی آداب و رسوم مالزی

هندی ها نیز بالغ بر 2000 سال است که به مالزی آمده اند اما تا قرن نوزدهم مهاجرت دسته جمعی به مالزی نداشتند. بیشتر آن ها از جنوب هند بودند که از فقر اقتصادی فرار نموده بودند. خیلی ها کارهای لاستیک سازی می کردند و خیلی های دیگر به ساختن بناهای زیرساختاری و برخی دیگر اقدام به تاسیس مشاغل کوچک دست زدند. امروزه ده درصد مالزیایی ها اصالتاً هندی هستند و آداب و رسوم مالزی با این مردم آمیخته شده است. فرهنگ آن ها با بناهای مذهبی نفیس هندوها، غذا و لباس های رنگارنگ خود در سراسر مالزی یافت می شوند.

آداب و رسوم مردم بومی مالزی

قدیمی ترین ساکنین مالزی، مردم قبیله ای مالزی هستند. جمعیت این عده تقریباً 5% کل جمعیت را تشکیل می دهد که بیشتر آن ها در استان ساراواک و صباح زندگی می نمایند. اگر چه مردم قبیله ای مالزی دوست دارند با مشخصات قبیله ای خود طبقه بندی شوند ولی مردم شبه جزیره مالزی آن ها را تحت عنوان اورنگ اصلی قرار

می دهند که به معنی مردم اصلی است. در واقع آداب و رسوم مالزی اصالت اصلی خود را وامدار این مردم است. در استان ساراواک اغلب مردم از قبیله دایاک هستند که عموماً در خانه های دسته جمعی که زندگی می نمایند که یا در آب زندگی می نمایند و یا در خشکی! در ایالات صباح بیشتر قبیله ها کادازان هستند.

اغلب مردم قبیله ای مالزی وابستگی شدیدی با جنگل های انبوه پر باران دارند.

از ابتدای تاریخ مالزی این کشور شاهد ادغام فرهنگ های مختلف و متفاوتی بوده است. بنابراین آداب و رسوم مالزی بسیار تغییر یافته است. بیش از هزار و پانصد سال پیش، پادشاهی اقتصادی در دره بوجانگ به بازرگانان هندی و چینی خوش آمد گفت. با آمدن طلا و ابریشم راه برای ورود بودائی ها و هندوها نیز هموار گشت. پس از یک هزار سال بازرگانان عرب هم به مالاکا رسیدند که با خود بنیاد مفاهیم اسلامی را آوردند. تا زمانی که پرتقالی ها به مالزی آمدند و متوجه شدند که سلطنتی را که با آن روبرو شده اند از سلطنت کشور خودشان فراگیرتر است.

اختلاط فرهنگی در مالزی

ترکیب آداب و رسوم مالزی به وسیله فرهنگ های مختلفی شکل گرفته است، که فقط برخی از آن ها توانستند تاثیر به سزایی بر کشور داشته باشند. مهمترین آن ها فرهنگ مالایی سنتی و فرهنگ دو فرقه غالب دیگر که به عنوان طرف های تجاری مالزی در طول تاریخ محسوب می شدند، که عبارتند از چینی ها و هندی ها.

این سه گروه اصلی با قبیله های متفرقه تلفیق شده اند که اغلب آن ها در جنگل و یا منطقه ها ساحلی بورنیئو زندگی می نمایند. اگر چه هر یک از این قبیله ها به شدت سنت ها و ترکیب سنتی جامعه خود را حفظ نموده اند، بلکه آن ها با ترکیب با یکدیگر نسل نو متفاوتی از مالزی نو را ایجاد نموده اند.

پیچیدگی فرهنگ مالزی

یک نمونه از پیچیدگی فرهنگ مالزی که جمعیت مهاجر در طول تاریخ پدید آورده اند، تاریخ مهاجران چینی است. اولین چینی هایی که از ابتدا در اطراف مالاکا سکونت داشته و پس از آشنایی با فرهنگ و ازدواج با آن ها در خلیج سکونت گزیدند، ابتدا از شهر مالاکا و اطراف آن شروع شد.

این افراد که به باباس و نوناس معروف هستند به تدریج تلفیقی ایجاد کردند که منعکس نماینده اعتقادات، رفتار و هنری بود که ترکیبی از سنت مالایی و چینی به وجود آورد، به نحوی که فرهنگ نوی را تشکیل داد. بعدها چینی هایی که برای بهره برداری از صنایع قلع و لاستیک به مالزی آمدند، فرهنگ خود را با دقت بیشتری حفظ نمودند و به طور مثال اگر کسی به شهر پنانگ سفر می کرد، بیشتر احساس می کرد که در چین به سر می برد تا در مالزی.

مثال دیگر از تبادلات فرهنگی مالزی مربوط به مراسم ازدواج مالزیایی ها است که در برگیرنده سنت هندوهای جنوب هند است. یکی از مجذوب کننده ترین آداب و رسوم مالزی برای گردشگران! سنتی که عروس و داماد در لباس های زیبای ابریشمی با دست های رنگ شده به حنا به یکدیگر پلوی زرد رنگ خواهند داد. مسلمانان با پیروی از سنت چینی ها در فیستوال های خود بنا به احتیاج به یکدیگر پول (آنگ پائو) در بسته های قرمز رنگ می دهند. بسته های پولی که مسلمانان در ایام تعطیل به یکدیگر می دهند در پاکت های سبز رنگ با نوشته عربی بر روی آن می باشد.

اگر شما از یک دهکده در مالزی به محل دیگری مثل پنانگ سفر کنید که محل کار هندی هایی است که به کار لاستیک سازی مشغولند و از آنجا به محله چینی ها در کونگ سی بروید، احساس خواهید کرد که از میان 3 ملیت مختلف عبور نموده اید.

شاید سهل ترین راه برای درک پیچیدگی آداب و رسوم مالزی، تعمق در سیاست باز دولت این کشور در زمان انجام آداب و رسوم مالزی در زمینه مذهبی باشد. چنین تکاملی یقیناً بیشتر از حذف مرز در مذهب بوده و تفاهم را توسعه می دهد. این یک جشن مثبتی است که در جهت همزیستی سنتی برای یک هزاره بوده که باعث پیشرفت مالزی شده است.

غذاهای مالایایی

فرهنگ غذایی در میان مردم مالزی بسیار اهمیت دارد. کشاورز بودن بیشتر مردم و در دسترس بودن غذاهای گیاهی و مواد اولیه طبیعی همچون ماهی، گوشت و سبزیجات و البته انواع ادیوه های تند فلفل و دیگر ادویه هاطعم غذاهای مالایی را تند و خوشمزه نموده است. در بیشتر غذاهای مالایی نارگیل، پوست لیمو و ادویه های ترش را خواهید یافت. از چاشنی سنتی غذاهای مالزیایی که بسیار معروف است، سامبال تند نام داشته که از گرد فلفل، خمیر میگو و ادویه تهیه می گردد. در ادامه با برخی از غذاهای مالایی آشنا می شوید:

ناسی لیماک:
  • ناسی لیماک صبحانه محبوب مالزیایی است که غذای معطری از برنج بخار داده شده در شیر نارگیل است که با مرغ، گوشت یا ماهی اسکویید ادویه زده شده، خیار، ماهی کوچک خشک شده و سامبال در برگهای درخت موز سرو می گردد.
ناسی پادانگ:
  • برنج ساده همراه با مخلوطی از غذاهای ادویه زده شده که همراه با گوشت فلفل زده شده سرو می گردد.
لاکسا جوهور:
  • رشته های ساخته از برنج همراه با ماهی ادویه کاری و سبزیجات
می جاوا:
  • رشته های باریک با سوپ غلیظ ادویه دار همراه با میگو برش های سیب زمینی و پنیر سویا
سوپ اکور:
  • سوپ دم گاو ادویه دار و غلیظ همراه با مواد دیگر
سوتو آیام:

سوپ جوجه ادویه دار همراه با قطعات کته و سبزیجات

ساگو ملاکا:

دسر ساگوی خنک شده همراه با شیر شکر قهوه ای (گولا ملاکا)

غذاهای چینی مالزی

همچون ما ایرانی ها برنج نیز از غذاهای اصلی در مالزی محسوب می گردد. مردم مالزی برنج را با انواع سبزیجات و گوشت ها می پزند و ادویه های مختلفی به آن می زنند. بعلاوه برخی از غذاهای چینی مانند انواع نودل را در این کشور پیدا خواهید کرد. اگر عاشق نودل هستید، با هر طعمی می توانید این غذا را پیدا کنید. نودل ها به علت پخت سریعشان معروف هستند. نودل هایی که با تافی و پنیر تهیه می شوند، مرغ داشته و بسیار خوشمزه هستند.

برنج و مرغ هاینا نیز:
  • برنج طبخ شده در آب مرغ که همراه مرغ پخته یا سرخ شده سرو می گردد. برخی از دکه ها گوشت خوک کبابی شیرین یا برشته را نیز به آن اضافه می نمایند.
انگا پو فان:
  • برنج پخته شده در ظروف سفالی که سس سویا بدان افزوده می گردد. همراه با مرغ، قارچ، سوسیس های چینی وسبزیجات مختلف سرو می گردد.
وانتان می:
  • نودل (رشته های باریک) که همراه با سوپ با تکه های میگو یا برش های خوک یا مرغ چرخ شده سرو می گردد.
نودل گوساله:
  • نودل (رشته های باریک) که با گوشت آرام پز شده سرو می گردد.
آسام لاکسا:
  • این غذای مخصوص پنانگ است اما در همه جای مالزی یافت می گردد. نودل برنج که با آب ماهی ادویه دار همراه با برش هایی از خیار و آناناس و خمیر میگو سرو می گردد.

منبع: uwaterloo.ca

منبع: الی گشت
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1373

به "تور ارزان مالزی: آشنایی با آداب و رسوم مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان مالزی: آشنایی با آداب و رسوم مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید