چگونه ورود ویروس به بدن را کاهش دهیم؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، پژوهشگران به تازگی از عملکرد سیستم ایمنی در مجاری تنفسی و در صدر آنها، بینی، مطلع شده اند.

چگونه ورود ویروس به بدن را کاهش دهیم؟

به گزارش جام جم، برخی از بیماری ها با فصل هماهنگ هستند. انگار عوامل آن ها هوشیارانه با آغاز فصل مورد نظر فعال می شوند و روزگار ما را سیاه می نمایند. آبریزش بینی، تب، حساسیت و همه آنچه به آن سرماخوردگی می گوییم، اواخر فصل پاییز و ابتدای زمستان پدیدار می گردد و همه این ها زیر سر بینی است! بله درست شنیده اید بینی. اما چرا این عضو در فصل زمستان به سلامت ما خیانت نموده و باعث ابتلا به سرماخوردگی می گردد؟

در فصل سرما، اهل منزل زمان بیشتری را در خانه می گذرانند. در نتیجه حجم ویروس های احتمالی افزایش پیدا می نماید. از سوی دیگر ویروس ها در هوای خشک داخل منزل، عمری طولانی تر دارند، اما هنوز تعیین نیست هوای سرد و مرطوب این فصل می تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی داشته باشد یا نه. پژوهشگران به تازگی از عملکرد سیستم ایمنی در مجاری تنفسی و در صدر آنها، بینی، مطلع شده اند. آنالیز این پژوهشگران نشان می دهد به هر مقدار بینی و مجاری تنفسی گرم تر باشند، امکان حمله به ویروس های واردشده به بینی و از بین بردن آن ها و در نتیجه ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا می نماید، اما در سرما، ویروس های موجود در بینی سر حال شده و عملکرد سیستم ایمنی در ناحیه بینی کاهش پیدا نموده و چند ساعت بعد، نشانه های سرماخوردگی پدیدار می گردد.

کیسه هایی که ویروس ها را می بلعند

وقتی نفس می کشید، سلول های داخل بینی، ذرات ریز کیسه مانندی را به نام وزیکول های خارج سلول یا EVs آزاد می نمایند. این ذرات به باکتری ها و ویروس های واردشده به بینی حمله نموده و آن ها را قورت می دهند. پژوهشگران پس از این یافته نخست، دو سوال را مطرح کردند: اول اینکه آیا پاسخ ایمنی بینی در مقابل ویروس ها قابل تغییر است؟ دوم اینکه آیا کاهش دمای فضای بینی می تواند بر قدرت عملکرد سیستم ایمنی در این ناحیه اثرگذار باشد؟ پاسخ هر دو سوال مثبت بود، اما چطور؟

ویروس ها با هوای سرد شاداب می شوند

پژوهشگران نمونه هایی را از بینی داوطلبان دریافت کردند. نمونه یک گروه از آن ها دمای 37 درجه سانتی گراد و نمونه گروه دیگر را در دمای 32 درجه سانتی گراد کشت دادند (به این علت که دمای محفظه بینی زمانی که بیرون از منزل بوده و در معرض هوای سرد قرار داریم، پایین تر از دمای بدن است). در شرایط طبیعی گرمای بدن، وزیکول های خارج سلولی کوچک در بینی ما، ویروس ها را فریب داده و باعث می شوند ویروس ها به جای چسبیدن به سلول های حقیقی و تکثیر و ایجاد بیماری، به این وزیکول ها چسبیده و خورده شوند. اما وقتی فضای داخل بینی به علت مجاورت با هوای سرد، دچار کاهش دما می گردد، این سیستم دفاعی متزلزل شده و عملکرد سابق خود را ندارد؛ بنابراین ویروس ها می توانند باعث ایجاد بیماری شوند.

پژوهش های گروه تحقیقاتی دانشگاه ییل در سال 1394/2015 میلادی نیز نشان داده بود که امکان تکثیر ویروس های ویژه بینی به نام راینو ویروس ها - که علت ایجاد سرماخوردگی معمولی هستند - در دمای پایین داخل بینی، سریع تر است. این شرایط درباره ویروس آنفلوآنزا نیز صادق است. این یافته ها نشان می دهند شال گردن وسیله مهمی در فصل زمستان است! به این ترتیب، پیش از بیرون رفتن از منزل، شال گردن به همراه داشته باشید و آن را دور بینی و دهان بپیچید تا دمای داخل بینی را حفظ نموده و مانع تکثیر ویروس ها و سرماخوردگی شوید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1609

به "چگونه ورود ویروس به بدن را کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ورود ویروس به بدن را کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید