کهتویه و دنیای ساده مردمانش

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، زمانی که به یک روستا قدم می گذارید تمامی قواعد و قوانین زندگی شهری رنگ می بازد.

در روستا همه چیز از هوا تا زمین، خوراک و پوشاک بوی سادگی و زندگی می دهد و همین حس سرشار از زندگی است. این بار به سراغ روستای کهتویه از توابع جنوب کشور رفته ایم که با دنیای سادگی گره خورده و حال و هوای خاصی دارد. پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کهتویه و دنیای ساده مردمانش

سوغات و صنایع دستی

بسیاری از عروس ها، دوخت لباس عروس و حنابندان شان را به هنرمندان روستای کهتویه می سپارند و خیالشان راحت است که در زمان مناسب برترین لباس را تحویل می گیرند. هنر این روستا در سنگ نیز معروف می باشد و هنرمندان با خلاقیت شان آثاری سنگی خلق می نمایند و آنها را به فروش می رسانند.

مسقطی خوشمزه ای به نام حلوا، قند مخصوص این روستا که به نبات معروف است، ادویه معروف روستا (بَلو) و نان محلی فلزن از خوراکی ها خوشمزه ای هستند که می توانید از کهتویه برای عزیزانتان سوغاتی بیاورید.

برترین فصل سفر

اگر نمی خواهید از گرما و رطوبت به ستوه بیایید بهتر است برنامه سفر به کهتویه را در فصول گرم سال قرار ندهید. فصول سرد برترین فرصت برای رفتن به این روستا است.

اقامت

امکانات اقامتی و رفاهی چندانی در این روستا وجود ندارد. بهتر است اقامت تان در هتل هایی در شهرهای اطراف همانند باشد و در زمان اقامت تان در آن شهرها برنامه سفر به این روستا را نیز بچینید. شاید هم خوش شانس باشید و بتوانید یک شب مهمان مردم مهربان و مهمان نواز کهتویه باشید.

آب و هوای روستا

آب و هوای روستای کهتویه مانند تمام نواحی استان هرمزگان گرم و مرطوب است اما در پاییز و زمستان آب و هوای معتدل تری دارد و پذیرای گردشگران می باشد.

معماری روستا

آنچه در معماری روستای کهتویه جالب توجه می باشد وجود معماری نیمه پلکانی در بافت قدیمی آن است. خانه های این روستا، پله پله از اولین تا آخرین خانه پیش رفته و روی یگدیگر قرار گرفته اند. صمیمیت و صفا در اوج خود به چشم می خورد. صاحبخانه ها دیوارهایشان را با هم تقسیم نموده و هریک بامشان را در اختیار همسایه بالایی قرار داده تا نقش حیاط را برایشان بازی کند.

اولین خانه روی زمین ساخته شده و آخرین خانه در نزدیکی آبی آسمان قرار گرفته است. بیشتر خانه های قدیمی روستا از سه طرف با تپه محاصره شده اند.

امکانات روستا

دبستان، مدرسه راهنمائی، برق، مسجد، آب انبار برکه، لوله کشی آب، خانه بهداشت و کتابخانه عمومی از جمله امکاناتی هستند که در این روستا فراهم شده است. سه مسجد نیز در کهتویه وجود دارد که مسجد جامع از زیباترین آنها می باشد. کبابی ها و قصابی هایش هم زبانزد تمامی اهالی جنوب هستند.

در گذشته این روستا رشته قناتی نیز داشته که پس از شور شدن آب، به متروکه ای تبدیل شد و امروزه دیگر استفاده ای از آن نمی گردد.

راه دسترسی

روستای کهتویه از شمال به چاله عالی احمدان، از جنوب به کوه داربست، از غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح می رسد. برای رسیدن به این روستا راهی هرمزگان شوید و نشانی شهرستان بستک و شهر جناح را بگیرید. با دور شدن از این شهرها و با یاری تابلوهای راهنما به وسیله جاده جناح - فرامرزان به کهتویه که در 35 کیلومتری شهرستان بستک و 7 کیلومتری شهر جناح قرار گرفته است خواهید رسید. فاصله این روستا آن تا بندرعباس نیز حدود 300 کیلومتر می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1403

به "کهتویه و دنیای ساده مردمانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهتویه و دنیای ساده مردمانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید