ملکی: شورای راهبردی اندیشه ورزی، عقل منفصله در تبیین مسائل است

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تهران (پانا) - بیست و چهارمین جلسه راهبردی اندیشه ورزی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گشت.

ملکی: شورای راهبردی اندیشه ورزی، عقل منفصله در تبیین مسائل است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی ضمن تشکر از برگزاری جلسات هیات اندیشه ورزی، گفت: چند ماه پیش که این جلسات شکل گرفت هدفمان این بود که به کمک تعدادی از دوستان خالص، صادق، بصیر و عالم بتوانیم، مسائل اساسی سازمان پژوهش و حوزه ماموریتی آن را شناسایی و مباحث را توصیف، تبیین و در صورت امکان برای آن ها راهکارهایی ارائه کنیم؛ البته تا حدود زیادی به این هدف رسیدیم و به این خاطر خدا را شاکریم.

وی اضافه کرد: نباید از این جلسه انتظار داشته باشیم که به ما راهکارهای تعریف شده و نزدیک به یک الگو- مدل ارائه دهد بلکه امیدوارم که در آینده، بعد تبیین مسائل پررنگتر شود زیرا این بخش، امری بسیار مهم و ضروری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تا تبیین به درستی انجام نشود، الگوهای عملیاتی مدیریتی، قابل دفاع نخواهند بود و به کار نخواهند آمد. بنابراین اگر بخواهیم در سال آینده بهتر و قویتر پیش برویم، باید در شناسایی و مهندسی مسائل اساسی دقیقتر عمل کنیم لذا برای شناسایی این مسائل اساسی باید به راهکارهای مختلف بیاندیشیم.

ملکی گفت: صورت مساله اساسی این است که چگونه می توانیم، به ضرورت ها و مساله های اساسی پی ببریم؟ و سپس همه این مباحث را طبقه بندی کرده و یک به یک در بعد تبیین مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا تبیین خوب همسایه دیوار به دیوار عمل است. درست است که مساله ها سازمان را درگیر می کند اما لزوما پیدایش آن درونی نیست و به بسکمک از مسائل کلان فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و ... مرتبط است و ما باید در سال پیش رو به آن بپردازیم. باید در مورد طریقه مواجهه با این مباحث نیز بیاندیشیم تا ابعاد مختلف این مسئله بررسی شود.

وی ادامه داد: شاید لازم باشد که در سال جدید اندکی بیشتر با این ترکیب، قدری به متن کارشناسی وارد شویم و در آن حضور پیدا کنیم تا بتوانیم تبیین ها را با مواضعی که کارشناسان از بعد عملیاتی ارائه خواهند کرد، با مباحث عملیاتی غنی سازی کنیم. این بدان معناست که تبیین ها باید، ظرفیت عملیاتی بالایی داشته باشند.

در ادامه عبدالله اسدی دبیر شورای اندیشه ورزی، با ارائه گزارشی عملکردی یکسال اخیر این جلسات گفت: در این شورا به مسائل مختلفی نظیر فرایند تالیف و بسته های تعلیم و تربیت اندیشیده شده و ماهیت، مولفه ها و موارد از این دست مورد نقد و بررسی و در اختیار مدیران قرار گرفت. جلساتی نیز در مورد موضوعات علمی و دینی انجام شد و کارگروهی شکل گرفت که در دو سطح فعالیت می کند.

در ادامه حاضران به ارائه دیدگاه های مختلف در این حوزه پرداختند و مباحث متعدد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ملکی در جمع بندی مطالب عنوان شده، گفت: احساس من این است که جلسات و مباحثی که مطرح شده، همان چیزی است که می خواستیم و چیزی به بیراهه نرفته است. به نظر می رسد که شیوه عمل در این جلسات، برای سازمان و بسکمک از دوستان بی سابقه بوده، ممکن است فهم موقعیت آن برای خود ما هم چندان واضح نباشد و اندکی توأم با ابهام جلوه کند که البته خوب است و باعث می شود که بیاندیشیم.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم این جمع همان عقل منفصلی است که به آن نیاز داریم اما بدیهی است که عقل نیز گاهی راه خطا را در پیش می گیرد و آسیب هایی ممکن است آن را تهدید کند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که تشکیل این جلسات و عقل منفصل کاملا حکیمانه ظاهر شود اما انتظار ما این است که در اثر تجربه زیسته بتوانیم کار خود را برای سال نو پخته تر پیش ببریم که من فکر می کنم محقق شده است. بنابراین ما از مجموعه جلسات می توانیم، راه خودمان را برای سال نو با عنایت به چند نکته باز آفرینی و بازسازی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر لزوم افزایش تعداد کارشناسان حاضر در هیات اندیشه ورزی، گفت: احساس می کنم، این شورا، باید از جهت تعداد نفرات، افزایش داشته باشد بنابراین باید کارشناسانی را به این جمع اضافه کنیم تا جمعی از متخصصین مختلف را داشته باشیم.

ملکی ادامه داد: نکته دوم این است که در این راستا باید، یک سیمای درست از مسائل اساسی را طبق توافق با یکدیگر به دست آوریم به این معنا که بر مبنای تجربیات خودمان یک هندسه ای از عناوین مسئله ها پیش رو بگذاریم و سپس آنها را یک به یک در این شورا بررسی کنیم و برای حل یا کاهش آن راهکار ارائه دهیم زیرا اگر این امر محقق شود، همان هدف عقل منفصل که اشاره کردیم را محقق می کند.

وی در شرح مسائل اساسی که ضرورت تبیین و بررسی در آن احساس می شود، اظهار داشت: مسائل اساسی در ذهن من چند نوع هستند که یکی از آنها مربوط به مسائل اجتماعی است. البته تمام این مباحث به سازمان مربوط نیست و ضلعی از آن به سازمان مربوط می شود بنابراین ما باید برای ضلع مربوط به خودمان موضع مشخص و اقدام مناسب داشته باشیم، به عنوان مثال موضوع پیری جمعیت از جمله مباحثی که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره ای جدی داشته اند. بنابراین ما باید به چنین مباحث مهمی بپردازیم تا نقش خودمان را در حل این معضل ایفا کنیم. در این راستا برخی مباحث مخل ماموریت ما هستند و ما باید برای آن راهکاری ارائه کنیم. مباحثی مانند کنکور و ... مخل ماموریت ما هستند اما مسائلی چون پیری جمعیت که به آن اشاره کردم، منادی ماموریت هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش شرح داد: قطعا راهکار همه این مباحث در دست ما نیست اما می توانیم با تحلیل عمیق و درست، حاصل یک جمع را در نقطه مورد نظر، به دست آوریم و حتی می توانیم حاصل تحلیل و اندیشه های این هیات را در قالب یک بیانیه علمی منتشر کنیم.

ملکی گفت: نوع سوم مباحثی که باید به آن بپردازیم، مربوط به مسائل برون کشوری است که در آن سوی مرزها می گذرد. همانطور که می دانید، تصور واهی و باطل دشمنان، نابودی ماست و این امر قابل انکار نیست زیرا آنان مرتب در حال کار کردن هستند بنابراین نمی توانیم نسبت به یک سری از مسائل بی تفاوت باشیم. در این راستا مسائلی نیز هستند که از بیرون به ما تحمیل می شوند و تحت عنوان تهاجم فرهنگی شناخته می شود. بنابراین ضروری است که ما در این زمینه ها به مطالعه و پژوهش بپردازیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 952

به "ملکی: شورای راهبردی اندیشه ورزی، عقل منفصله در تبیین مسائل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملکی: شورای راهبردی اندیشه ورزی، عقل منفصله در تبیین مسائل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید