مقایسه ارزش غذایی شیرینی های محبوب نوروزی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، روزنامه خراسان - نرگس عزیزی: در ایام نوروز، بسیاری از ما با شیرینی از مهمانان خود پذیرایی می کنیم و درمنزل اقوام و دوستان نیز با شیرینی پذیرایی می شویم. از آن جا که شیرینی ها به صورت معمول در کارگاه ها تهیه می شوند و اطلاعات دقیق تغذیه ای آن ها در دسترس نیست، امکان مقایسه آن ها از نظر مقدار ترکیبات غذایی کار آسانی نیست.

مقایسه ارزش غذایی شیرینی های محبوب نوروزی

با توجه به نام شیرینی، کاملا قابل حدس است که این مواد، قند بالایی دارند. اما آیا همه آن ها از مقدار قند مشابهی برخوردارند؟ و در کنار آن مقدار چربی در این شیرینی ها چه تفاوت هایی با همدیگر دارد؟ در این مطلب نگاهی انداخته ایم به چند شیرینی پرطرفدار درایام نوروز و مقدار قند وچربی آن ها را بر مبنای دستور پخت های معمول آن ها به صورت تقریبی محاسبه نموده و در کنار آن نگاهی به دیگر مواد تشکیل دهنده نیز انداخته ایم.

شیرینی نخودچی

مقدار تقریبی قند: 25 درصد

مقدار تقریبی چربی: 25 درصد

این شیرینی ترکیب ساده ای دارد و به صورت معمول تنها از سه ماده اصلی تشکیل شده است؛ آرد نخودچی، پودر قند و روغن جامد. نکته مثبت این شیرینی در آرد مورد استفاده آن است. آرد نخود در مقایسه با آرد گندم سفید، مواد معدنی و ویتامین های بیشتری دارد. اما مصرف زیاد آرد نخود، درست مانند خود نخود، می تواند باعث نفخ گردد. پس بهتر است در مصرف این شیرینی جانب اعتدال را حفظ کنید. نکته دیگر درباره این شیرینی این است که در آن حتما باید از روغن جامد استفاده گردد. روغن جامد نسبت به روغن مایع، مضرات بیشتری دارد و در مصرف آن باید محتاط بود.

شیرینی برنجی

مقدار تقریبی قند:17.5 درصد

مقدار تقریبی چربی: 25 درصد

مقدار قند موجود در این شیرینی های ترد و خوشمزه در مقایسه با شیرینی های خشک دیگر چندان زیاد نیست. اما موضوعی که درخصوص این شیرینی ها وجود دارد در آرد آن نهفته است. آرد برنج سفید به صورت کلی در مقایسه با آرد گندم سفید، کالری بالاتری دارد. حتی بر خلاف تصورعموم از نظر مقدار ویتامین ها و مواد معدنی نیز آرد برنج سفید نه تنها مزیتی نسبت به آرد گندم سفید ندارد که از نظر این مواد، در رتبه پایین تری قرار گرفته است. اما شاید ویژگی خاص آرد برنج و این شیرینی، نداشتن گلوتن است. این موضوع مزیتی مهم برای افرادی محسوب می گردد که به گلوتن حساسیت دارند.

شیرینی نارگیلی

مقدار تقریبی قند: 45 درصد

مقدار تقریبی چربی: 30 درصد

در این شیرینی ها یا از آرد استفاده نمی گردد یا به مقدار بسیار کم و در حد یکی، دو قاشق غذاخوری استفاده می گردد؛ چرا که به جای آرد، از پودر نارگیل استفاده می گردد. پودر نارگیل بسته به این که از نوع کم چرب یا پرچرب باشد، می تواند بین 35 تا 60 درصد چربی داشته باشد. در پخت این شیرینی برای این که بافت آن، نرم باشد، به صورت معمول از پودر نارگیل پرچرب استفاده می گردد. بر این مبنا، به نظر می رسد در محاسبه مقدار چربی شیرینی باید به چربی پودر نارگیل توجه خاصی داشته باشیم.

البته این تمام ماجرا نیست چرا که بخش اصلی چربی موجود در نارگیل، از نوع چربی های اشباع شده است. چربی های اشباع، گزینه خوبی برای سلامت قلب و عروق نیستند و باید درمصرف آن ها محتاط بود، اما در کنار مقدار چربی این شیرینی، قند آن نیز بسیارزیاد است. پس اگرعلاقه زیادی به شیرینی نارگیلی دارید، کوشش کنید از شیرینی های نارگیلی کوچک خریداری کنید و هر بار نیز بیش از یک یا دو شیرینی نخورید.

شیرینی مشهدی (آلمانی)

مقدار تقریبی قند: 25 درصد

مقدار تقریبی چربی: 25 درصد

بخشی از شیرینی این شیرینی های خوش رنگ به یاری مربا حاصل می گردد و همین کار محاسبه مقدار قند آن را سخت می نماید چرا که بسته به مقدار مربای استفاده شده، مقدار شکر موجود می تواند تغییر کند. برای تهیه این شیرینی، از مقدار کمی شیر و تخم مرغ استفاده می گردد، برای تزیین نیز گاهی موادی، چون کنجد، پسته و ... به کار می رود. درست است که هر کدام از این ترکیبات، کمی مواد مغذی به این ترکیب اضافه می نمایند، اما یادمان باشد، مقدار آن ها به صورت معمول آن قدری نیست که ارزش تغذیه ای آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

شیرینی سولی یا کیک برشی

مقدار تقریبی قند: 20 درصد

مقدار تقریبی چربی: 20 درصد

در تهیه بخش کیک مانند این شیرینی ها یا از روغن استفاده نمی گردد یا اگر بگردد هم به صورت معمول از روغن مایع و به مقدار بسیار کمی استفاده می گردد. از این نظر می توان گفت در مقایسه با شیرینی های خشک که دارای روغن جامد هستند، این مورد گزینه بهتری محسوب می گردد. البته در محاسبه مقدار چربی این شیرینی ها باید به مقدار چربی خامه استفاده شده و حجم آن نیز توجه داشت. هر چه خامه بیشتری برای لایه میانی آن استفاده شده باشد، مقدار چربی نیز افزایش می یابد. نکته دیگری که درخصوص این شیرینی ها وجود دارد، تعداد تخم مرغ های استفاده شده در آن هاست.

در تهیه بخش کیک مانند این شیرینی ها، مقدار تخم مرغ بالاست و از این نظر می توان انتظار داشت که مقدار پروتئین آن نیز در مقایسه با دیگر شیرینی ها بالاتر باشد. البته یادتان باشد اگر قرار به نگهداری غیراصولی این شیرینی ها باشد، خراب شدن خامه دور از انتظار نخواهد بود. از طرفی برای تزیین این شیرینی ممکن است از پودر قند و نارگیل استفاده گردد که به مقدار قند و چربی آن اضافه خواهد شد.

یادتان باشد که هرچند بعضی شیرینی ها از مقدار کمتری قند و چربی برخوردارند و گزینه های سالم تری به نظر می آیند، اما درهر حالی شیرینی ها باید به مقدار کم و دردفعات اندک مصرف شوند.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1768

به "مقایسه ارزش غذایی شیرینی های محبوب نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه ارزش غذایی شیرینی های محبوب نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید