علی رغم مکانیزم های نظارتی، یک جای کار می لنگد!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، بعید است با این همه مکانیزم های کارشناسی که خود تلویزیون بر آن استناد می نماید، علی القاعده راه گریزی برای ایجاد این حواشی ایجاد گردد؛ اما وارش با این نظارت های اسمی و رسمی، درست یا غلط حاشیه ساز شده؛ پس یک جای کار می لنگد!

علی رغم مکانیزم های نظارتی، یک جای کار می لنگد!

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: باز هم سریال و باز هم اعتراض قومیتی بعضی هموطنان به خاطر حواشی ایجاد شده بر سر سریال وارش شبکه سه این روزها زبانزد شده است چه بسا بتوان به آن هم نقدهایی دوطرفه وارد کرد یعنی هم به عوامل سریال و هم به مردمی که به آن واکنش نشان داده اند.

از یک طرف بالاخره اثری که بعد از 13 سال از زمان نگارش تا زمان فراوری، زمان می برد، صدالبته باید نظارت درست و حسابی هم به خود ببیند. لااقل به ظاهر بعید است با این همه مکانیزم های کارشناسی که خود تلویزیون بر آن استناد می نماید، علی القاعده راه گریزی برای ایجاد این حواشی ایجاد گردد؛ اما وارش با این نظارت های اسمی و رسمی، درست یا غلط حاشیه ساز شده؛ پس یک جای کار می لنگد!

وارش یک نکته جالب دارد و آن هم دورهم جمع کردن بازیگران و عواملی است که اتفاقا خود را متعلق به شمال کشور می دانند؛ این از قضا رویه جالبی است برای گریز از اشتباهات در ساختار فنی و قصه گویی خود سریال، و شاید بهانه ای برای جلوگیری از اینگونه حواشی احتمالی.

وارش اما اینقدرها حاشیه ساز است؟ خصوصا اینکه قصه ای دارد متعلق به همین کشور، حالا چه سیستانی باشد و چه گیلانی و چه ... در عین اینکه از نظر داستانی باید پذیرفت که قصه اش جذاب است و ساختاری محترم دارد. لااقل در همین ابتدای کار نشان داده که می تواند با این فرم، روایتگر داستانی باشد که مخاطب با آن همراه گردد. این همان نکته ای است که خیلی از داستان های ما در فیلم و سریال ها ندارند.

اما به هرحال وقتی قصه ای مربوط است به یکی از قومیت ها و متعلق به فرهنگی بومی که تعصبی بیشتری هم بر آن حاکمیت دارد، باید دست به عصاتر نوشت و ساخت؛ این بهانه هم نیست بلکه لازمه کار عرصه سریال و فیلمسازی ماست. با این حال شکی وجود ندارد که اگر حتی پلان و سکانسی غیرواقع در آن شکل گرفته، عمدی در کار نبوده خصوصا اینکه نه تنها عوامل سریال، بلکه خود فیلمنامه نویس وارش هم نویسنده ای قابل است که خود را متعلق به آن خطه می داند.

بنابراین اینکه بعضی منتقدین سراغ این نکته بروند که کسی دغدغه قومیت ها را ندارد و امثال آن، چندان محلی از اعراب ندارد. قصوری هم اگر هست هرچند به حق، ولی متوجه ایرادات سهوی است که باید برطرف می شد بویژه قبل از پخش. سکوت رسانه ای به این ماجرا نیز اتفاقا درست است تا بی جهت و بر سر اشتباه غیرعمدی ایجاد شده، قضیه را متشنج نکرده باشند.

در عین اینکه دم از زدن از قومیت ها یا خط کشی میان لهجه، منطقه و اینها عایدی اش همین تجزیه کردن هاست و به جان هم انداختن مردم. وگرنه تمام سریال و فیلم ها پر است از سارق و قاتل که همه نیز در تهران روایت می شوند؛ پس اینها نیز در عالم واقع از مردم این استان اند؟ اگر از بعضی نقدهای دلسوزانه بگذریم، به این نکته هم باید توجه کرد که اینها درام است و قصه که همگی نیز در یک سرزمین و کشورمان اتفاق می افتد.

وارش شخصیتش را اتفاقا زنی از خطه گیلان قرار می دهد با همه سادگی و انسانیت و جز آن که گویا قرار است ابعاد شخصیتی نقش او که قهرمان قصه هم هست، در ادامه بیشتر به خورد مخاطب داده گردد؛ بنابراین هرچند نقدهای ابتدایی به بعضی واژگان و دیالوگ ها شاید قابل اعتنا باشد اما باید کمی هم منتظر ماند و منتظر ماجرا ماند و بی پروا سراغ ایجاد حاشیه هم نرفت!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 24

به "علی رغم مکانیزم های نظارتی، یک جای کار می لنگد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی رغم مکانیزم های نظارتی، یک جای کار می لنگد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید