بازیگر محبوب و مرموز سینما و تلویزیون ایران در آستانه 50 سالگی ، سریالی که پارسا پیروزفر را مشهور کرد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، پارسا پیروزفر در سی امین سال حضور حرفه ای خود، روزهای شلوغی را سپری می نماید، تی تی و نقش عاشقانه اش در کنار الناز شاکردوست در کنار گنده تبه کار مجذوب کننده یاغی فضای نمایش خانگی را به تسخیر خود درآورده است.

بازیگر محبوب و مرموز سینما و تلویزیون ایران در آستانه 50 سالگی ، سریالی که پارسا پیروزفر را مشهور کرد

خبرنگاران-وجیهه امیرخانی: امروز 22 شهریور سالروز تولد پارسا پیروزفر، درست 30 سال از روزی که در نقش یک جوان موبور چشم رنگی، مقابل دوربین فیلم مجسمه ابراهیم وحیدزاده در سال 1371 رفت، می گذرد. سال هایی که او دانشجوی رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای بود و همزمان صداپیشگی هم می کرد و بلاخره پیروز شده بود خود را به دوربین یک فیلم سینمایی برساند.

شاید رفت و آمد او در نماهای داخلی و خارجی دانشگاه تهران در سریال محبوب در پناه تو در کنار همکلاسی هایش؛ حسن جوهرچی و لعیا زنگنه یادآور روزهای زندگی خود او بود، در همان سال ها و در همان دانشکده اما قبل از اینکه سریال در پناه تو کلید بخورد در سال 1374 قرعه شانس به نام او خورده بود و بازی در نقش کوتاه شیخ سالک فیلم پری داریوش مهرجویی پیشنهاد حضور در ضیافت مسعود کیمیایی را برایش رقم زد تا اولین بازیگری باشد که در یک سال، هم در فیلم مهرجویی بازی کند و هم در جمع بازیگران جوان مسعود کیمیایی جلوی دوربین برود و به نوعی سینما را با نام و رسم دارترین کارگردانان موج نوی سینمای ایران تجربه کند.

سریال پرمخاطب در پناه تو قدم بزرگی بود که او را برای مخاطب عام دهه هفتاد که جز شبکه های محدود تلویزیون تفریح دیگری نداشت آشنا کرد. حضور پارسا پیروزفر اگرچه در این سریال گرفتار ممیزی های فراوانی شد اما راه میان بری بود که همزمان با سینما و پرده ای که هنوز برای نسل سینماروی دهه 70 جاذبه داشت نام او را بر سر زبان ها انداخت و راستا حرفه ای او را در این عرصه هموار کرد.

  • ببینید | پارسا پیروزفر در به یاد ماندنی ترین سکانس های سینمای ایران
  • پارسا پیروزفر یا جواد عزتی؟ | گنده تبهکارهای جذابی که تولیدات نمایش خانگی را پر مخاطب کرد

پس از پیروزیت در پناه تو حمید لبخنده با همان ستاره های چشم رنگی (پارسا پیروزفر و لعیا زنگنه) سریال دیگری با عنوان در قلب من را کلید زد. این دو مجموعه در سال هایی که چهره، فیزیک و به خصوص چشم رنگی ها جایی در تلویزیون نداشتند نه تنها خرق عادتی شد برای تولیدات رسانه ملی بلکه جای پای این بازیگر کم حاشیه را هم در نگاه مخاطب عام محکم کرد.

پارسا پیروزفر پس از این دو مجموعه، از سال 76 تا شروع دهه 80، سینما را با 5 فیلم مهم مرسدس، شیدا، دختران انتظار، اعتراض و دختری به نام تندر تجربه کرد و همزمان پا به صحنه تئاتر گذاشت و شانس حضور در نمایش بانو آئویی بهرام بیضایی را به دست آورد.

اگرچه به نظر می رسد او در ابتدای راه با وسواس بیشتری به سراغ پیشنهادهای سینمایی می رفت و کارنامه او با نام های بزرگی چون داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و کمال تبریزی رقم خورده است اما با ورود به دهه هشتاد و اقبال سینماگران به فیلم های تجاری، پارسا پیروزفر هم به آثار معدودی از این جنس سینما چراغ سبز نشان داد.

فیلم هایی چون نقاب و عروس خوش قدم به کارگردانی کاظم راست گفتار اگرچه ریسک بزرگ در کارنامه این بازیگر به نظر می آید اما همچنان با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبرو شد. نقاب که پارسا پیروزفر در آن نقش پسر خوش سیما اما شیادی را بازی می نماید که وارد زندگی زنان شده و از آنها اخاذی می نماید، پدیده گیشه آن سال شد.

دهه هشتاد علاوه بر فیلم های تجاری، آثار پر و پیمان دیگری را هم به کارنامه اش اضافه نمود. او علاوه بر اینکه در اشک سرما، مهمان مامان، زن زیادی، اسب حیوان نجیبی است و اینجا بدون من مقابل دوربین رفت با بازی در دو سریال پیروز سفر سبز و در چشم باد به عنوان آثار کالت نامش را دوباره بر سر زبان ها انداخت. ادامه راستا حرفه ای پیروزفر در صحنه تئاتر در مقام بازیگر، کارگردان و نویسنده در این دهه به خوبی به چشم می آید. او در 7 نمایش به کارگردانی خودش و نمایش موزیکال بینوایان به کارگردان حسین پارسایی و در نقش ژان والژان به روی صحنه رفت.

انتخاب های دیگر پارسا پیروزفر در سینمای اجتماعی نیمه دوم دهه 90 منجر به حضور نه چندان پررنگ او در فیلم های زندگی جای دیگری است، نزدیک تر، شکاف، بی حسی موضعی، مجبوریم شد که نتوانست آن طور که باید و شاید مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گیرد در عوض یکی از مهم ترین نقش های سینمای ایران، نقش مولانا در مست عشق حسن فتحی را به دست آورد.

او پس از فیلم سینمایی تی تی (آیدا پناهنده) که این روزها فروش خوبی را در گیشه تجربه نموده تمام سال 1400 را مشغول بازی در سریال یاغی بوده است که این روزها به عنوان پرمخاطب ترین سریال شبکه نمایش خانگی ترند و پربازدید شده است.

علاوه بر چهره، فیزیک و آرامشی که در میمیک صورت این بازیگر موج می زند، پارسا پیروزفر با هوشمندی در انتخاب هایش و دوری از حواشی و پرهیز از گفت وگوی رسانه ای، بستری فراهم نموده تا طی 3 دهه، عنوان مرد محبوب سینمای ایران را از آن خود کند.

ببینید | وقتی پارسا پیروزفر در معرکه خیابانی قمه به دست می گیرد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1563

به "بازیگر محبوب و مرموز سینما و تلویزیون ایران در آستانه 50 سالگی ، سریالی که پارسا پیروزفر را مشهور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگر محبوب و مرموز سینما و تلویزیون ایران در آستانه 50 سالگی ، سریالی که پارسا پیروزفر را مشهور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید