ظرفیت های تجاری ایران به مراتب بیشتر از شرایط فعلی است خبرنگاران

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی، در نشست فرصت های توسعه تعاملات مالی با کشور های محور مقاومت با اشاره به اهمیت مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی باید عمیق تر گردد و نباید به آن فقط به عنوان ابزار مقابله با تعریف و فشار خارجی نگاه کرد

ظرفیت های تجاری ایران به مراتب بیشتر از شرایط فعلی است خبرنگاران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی، در نشست فرصت های توسعه تعاملات مالی با کشور های محور مقاومت با اشاره به اهمیت مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی باید عمیق تر شود و نباید به آن فقط به عنوان ابزار مقابله با تعریف و فشار خارجی نگاه کرد. ضمن اینکه با توجه به سهم 80 درصدی دولت در اقتصاد کشور، در صورت تبیین نشدن نقش آن عملا اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی غیر ممکن است.

ایران برنامه مشخصی برای واردات و صادرات محصولات غذایی ندارد

وی اضافه نمود: امینت غذایی و ایمنی غذایی هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. در واقع زمانی که امنیت غذایی را نتواند تأمین کرد عملا مفهوم ایمنی غذایی بی معنی است. مسئله امنیت غذایی و سبد غذایی مردم در کشور مهم بوده است و مردم در تأمین مواد غذایی اساسی خود گرفتاری و مشقت داشته اند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا مطرح نمود: در همین شرایط فعلی کشور های منطقه در حال استفاده از منابع غذایی ایران هستند. در حقیقت این مسئله نشان دهنده فرار ظرفیت های غذایی کشور است که به علت بی ثباتی در ارزش پول کشور است؛ لذا اگر مفهوم درستی از آمایش سرزمینی ارائه نشود، نمی توان صندلی صادرات را در راهبرد امنیت ملی کشور تعریف کرد.

ظرفیت های تجاری ایران به مراتب بیشتر از شرایط فعلی است

ظهره وند اعلام کرد: چرا کشوری که این همه پتانسیل مالی دارد باید در همچین شرایطی قرار بگیرد. ایران یک درصد خشکی های جهان را در اختیار دارد و در عین حال 9 درصد منابع شناخته شده جهان در خشکی نیز در ایران قرار گرفته است. در این شرایط کشور معطل 9 میلیارد دلار پول بلوکه شده خود در اروپا است. در حقیقت زمانی که کشور امنیت و وابستگی را برونزا تعریف نموده دیگر وابستگی متقابل نبوده و وابستگی یکطرفه نام دارد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان مطرح نمود: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد. کشور در واقع تعریف جدیدی از نظام سیاسی بود که در واقع ارائه مفهوم جدید کارکد گرایی در دین که جهان این مسئله را بعد از انقلاب صنعتی نمی پذیرد؛ بنابراین کشور باید در حوزه حکمرانی، تمدن سازی و اقتصاد تعریف و الگوی جدید ارائه دهد و در واقع نمی توان فقط شعار استکبار ستیزی داد، اما همچنان از رویکرد ها و ساختار های مشابه آن ها بهره برد.

تجارت خارجی ایران بر مبنای واردات شکل گرفته است

ظهره وند اضافه نمود: صادرات در بعد امنیت ملی معنا پیدا می نماید وگرنه واردات را هر کسی بدون مشقت خاصی می تواند انجام بدهد. در ساختار فعلی نابرابری اجتماعی به وجود می آید. متاسفانه راهبردی که از دوره قاجار تا به حال در کشور وجود داشته افزایش واردات و در نتیجه ایجاد وابستگی به کشور های خارجی بوده است. جالب است که کشور های غربی و توسعه یافته خود به شدت به این مسئله توجه دارند و اجازه نمی دهند که در کالا های اساسی وابستگی عمیقی ایجاد شود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: بحث امنیت صادرات باید توسط کشور تأمین شود تا صادر کنندگان داخلی به صادرات کالا های ایرانی ترغیب شود و در حقیقت دیپلماسی فعال دولت در این حوزه منجر به تبیین نقشه را برای صادرکنندگان ایرانی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 944

به "ظرفیت های تجاری ایران به مراتب بیشتر از شرایط فعلی است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های تجاری ایران به مراتب بیشتر از شرایط فعلی است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید