خسارت 70 میلیاردی سینما

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، به عبارت دقیق سینما ها تحت تاثیر شیوع کرونا آسیب هفتاد و دو میلیارد تومانی دیدند، همچنین اگر در سینما ها فروردین ماه به روی مخاطبان باز می بود اکران نوروزی فیلم ها در یک نگاه خوشبینانه می توانستند گیشه پنجاه میلیاردی داشته باشد.

خسارت 70 میلیاردی سینما

تینا جلالی| امروز دقیقا هفتاد روز است که از تعطیلی اجباری و اضطراری سالن های سینما ها در سراسر کشور می گذرد و صاحبان سینما و مسوولان سینمایی اطمینان داده اند که ظرف یک ماه آینده پرده های عریض سینما رنگ نمایش فیلم را به خود نخواهند دید؛ همچنین با اختلاف نظر هایی که سر بازگشایی سینما میان اهالی سینما، سینماداران و مسوولان سینما دیده می شود بعید به نظر می رسد کرکره سینما ها فعلا بالا کشیده شود تا مردم بتوانند مثل روزگار قبل از کرونا به سالن سینما بفرایند.

مثل روز روشن است که سینما با اقتصاد گره خورده است، پس چرخه اقتصادی در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. پر واضح است تعطیلی پی در پی و ناخواسته سینما ها سه بخش تولید، توزیع و اکران فیلم را در معرض شدید آسیب اقتصادی قرار داده است و هیچ پیش بینی هم نمی توان کرد که چه زمانی سینماگران از این بحران خارج شوند.

لازم به گفتن نیست که کل کشور در ماه های اخیر با تلاطم و التهاب ناشی از ورود ویروس همه گیر کرونا دست و پنجه نرم کرده و همچنان می کند، این وسط سینما هم مثل باقی بخش های اقتصادی و فرهنگی کشور دچار آسیب های زیادی شده است.

در همین رابطه بسیاری از کارشناسان معتقدند شرایط اقتصادی کشور در شرایط دشواری قرار گرفته به طوری که اگر نتوانیم شرایط را تحت کنترل خود درآوریم بعید نیست افراد قدرت خرید فعلی خود را هم از دست بدهند.

ما در گزارش پیش رو تلاش کردیم ابعاد مختلف تعطیلی سینما را مورد واکاوی قرار دهیم و ببینیم خسارت های مادی و معنوی ناشی از خاموشی سینما ها چه میزان بوده است.

فروش فیلم ها نسبت به مدت مشابه

از آنجایی که گیشه و بازگشت سرمایه یک فیلم سویه پر اهمیت آن به حساب می آید و متر و معیار ارتباط گیری مخاطب را با اثر روشن می کند، به سامانه فروش فیلم سازمان سینمایی نگاهی انداختیم تاببینم گیشه فیلم ها در بازه زمانی مشابه امسال چقدر بوده است.

بر اساس آمار پنل گزارش گیری سازمان سینمایی، اسفند سال نود و هفت گیشه کلیه فیلم ها به رقم 9 میلیارد و هشتصد و بیست میلیون تومانی دست پیدا کرده و سینما ها بیش از یک میلیون نفر مخاطب داشته اند. در فروردین سال 98 مجموع فروش فیلم ها معادل 57 میلیارد و سیصد و هفتاد وسه میلیون تومان بوده است و فیلم ها بیش از چهار میلیون و پانصد نفرتماشاگر داشتند.

در اردیبهشت سال 98 هم چرخه اقتصادی فیلم ها به رقم 26 میلیارد و ششصد و هشتاد و یک میلیون تومان با تماشاگر دو میلیون و هفتصد هزار نفری رسیده است.

هفتاد و دو میلیارد تومان خسارت 70 روز تعطیلی

در ارزیابی شرایط اقتصادی گیشه سینما ها در این مدت تعطیلی هفتاد روزه نسبت به مدت مشابه می توانیم اینطور برآورد کنیم که اگر سینما ها تعطیل نبودند مجموع فروش فیلم ها از اسفند سال 98 تا فروردین و 10 روز ابتدایی سال 99 به رقم هفتاد ودو میلیارد تومان می توانست دست پیدا کند که ا ز این رقم 50 درصد سهم صاحبان سینما ها می شد، به صاحبان فیلم ها 40 درصد این رقم می رسید و پخش کنندگان هم صاحب 10 درصد از این رقم می شدند.

به عبارت دقیق سینما ها تحت تاثیر شیوع کرونا آسیب هفتاد و دو میلیارد تومانی دیدند، همچنین اگر در سینما ها فروردین ماه به روی مخاطبان باز می بود اکران نوروزی فیلم ها در یک نگاه خوشبینانه می توانستند گیشه پنجاه میلیاردی داشته باشد.

ضرر 95 میلیارد تومانی سینما تا تعطیلی عیدفطر

این نکته را هم در نظر بگیریم که سینما ها قطعا تا عید فطرتعطیل هستند و ما باید فروش اردیبهشت و بخشی از خرداد را هم به این مبلغ اضافه کنیم. یعنی میزان خسارت ناشی از شیوع کرونا بر گیشه فیلم ها در یک نگاه خوشبینانه به رقم 95 میلیارد تومان می رسد. (سینما ها در اردیبهشت سال 98 بیست وشش میلیارد فروش و ششصد و هشتاد میلیون نفر مخاطب داشته اند)

چهارهزار و پانصد نفر بیکار در سینما

فیلم های سینمایی از کنار هم قرار دریافت مجموع عوامل شکل می گیرد؛ از بازیگر که مقابل دوربین نقش آفرینی دارد تا کارگردان و نویسنده و مدیر فیلمبرداری و طراح صحنه و ... که هر کدام در پست های مختلف مسوولیتی را بر عهده دارند.

اما از آنجایی که هر پروژه تولیدی منابع انسانی مربوط به خود را می طلبد برای دست یافتن به یک رقم درست از نیروی انسانی که به خاطر شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند با یک منبع مطلع در وزارت ارشاد مصاحبه کردیم. او به ما گفت: در حال حاضر 32 صنف اعضای صنوف خانه سینما را تشکیل می دهند. ذیل این 32 صنف پنج هزار و ششصد نفر مشغول فعالیت هستند و در رشته های مختلف سینما کار می کنند.

از انجمن کارگردانان سینما گرفته تا صنف بدلکاران، تدوینگران، نویسندگان و طراحان گریم و ... این ها عوامل و دست اندرکاران فیلم و سریال هستند. از این پنج هزار و ششصد نفر، 20 درصد را افراد صاحب نامی تشکیل می دهند که از امکانات اقتصادی خوبی برخوردار هستند و نیاز اقتصادی ندارند، اما باقی اعضای خانه سینما را که از این 20 درصد کم کنیم چهار هزار و پانصد نفر هستند که حداقل حقوق دریافتی شان سه میلیون تومان بوده است.

این افراد متاسفانه در جریان تعطیلی های اخیر یا شغل خود را از دست داده اند (چون تولید فیلم وسریال ها کنسل شده) یا دچار بلاتکلیفی درکار شده اند. این افراد در حال حاضر نیز به لحاظ معیشتی شرایط سخت و بغرنجی دارند.

1300 نفر خواستار بیمه بیکاری شدند

درادامه این بحث بد نیست به نکته ای اشاره کنیم که روز گذشته رسانه ای شد. اینکه بیش از 1300 نفر از اعضای صنوف مختلف زیرمجموعه خانه سینما، در نامه ای خطاب به روسای صنوف، خواستار بهره مندی از حقوق بیکاری ناشی از تعطیلی های اخیر شدند.

این افراد در نامه شان آوردند: در شرایط کنونی همه با هم هفتاد روز بیکار در خانه مانده ایم. پس خواهشمندیم برای احقاق حق اهالی این خانه لطفا حداقل به 80درصد اعضای خانه سینما این حقوق تعلق گیرد تا بتواند بخش کوچکی از صدمات اعضا و خانواده شریف شان را جبران کند.

در نظر بگیرید افراد زیاد دیگری هم عضو خانه سینما هستند که مایل به رسانه ای شدن نام شان نداشتند و ناچار این نامه را امضا نکردند.

هشتاد میلیارد تومان آسیب به تولیدات سینما

حالا بیاییم ببینیم اگر از ابتدای اسفند تا آخر اردیبهشت جریان تولید در سینما ها برقرار می بود چه میزان سرمایه وارد سینما می شد. فرض کنیم در یک فرایند خوشبینانه سازندگان 20 فیلم دارای مجوز وپروانه ساخت در یک شرایط کاملا عادی فیلم شان را از مرحله پیش تولید عبور داده و به تولید می رساندند.

متوسط تولید هر فیلم را چهار میلیارد تومان در نظر بگیریم. هزینه ای نزدیک به هشتاد میلیارد تومان در این مدت می توانست به سینما تزریق شود و به تمامی عوامل سینما بابت دستمزد و حقوق برسد. پس سینما از فرآیند تولید هم دچار هشتاد میلیارد تومان خسارت شد.

تاثیرتعطیلی سینما بر اوقات فراغت

در دوران کرونا بحث عمده ای که به وجود آمد قرنطینه های طولانی مدت به منظور جلوگیری از تردد ها بود و همین مساله باعث شد که مردم از زندگی عادی خود دور بمانند و نظم زندگی آن ها دستخوش تغییراتی شود. اما آیا تعطیلی سینما ها در این مدتی که پشت سر گذاشتیم و نبودن سرگرمی هنر هفتم هم می تواند بر روحیه مردم تاثیر بگذارد؟

این موضوع را با دکتر ناصر قاسمزاد روانشناس و مدیر کلینیک روانشناسی بهاران در میان گذاشتیم. او معتقد است در کلانشهر ها سینما در میان شهفرایندان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همیشه مردمی پیدا می شوند که کاملا جدی به مقوله سینما در زندگی شان فکر می کنند. ضمن اینکه بخش اعظمی از مردم هم هستند که به همراه خانواده یا دوستان خود از سینما برای گذران اوقات فراغت شان استفاده می کنند.

دکتر قاسمزاد با بیان اینکه جایگاه و صنعت سینما در دو دهه اخیر در بخش های حرفه ای و تجاری ارتقا پیدا کرده به نکته مهمی اشاره می کند: پیش از شیوع کرونا در کشور، ما درگیر تحریم ها بودیم و همچنین مسائل اجتماعی و سیاسی زیادی را پشت سر گذراندیم، لذا میزان استرس و اضطراب در افراد جامعه بالاست و به همین دلیل است که فیلم های تجاری حال وهوای کمدی پیدا کردند و تولید بعضی فیلم های کمدی به قسمت دوم و سوم هم رسید.

برای اینکه چنین فیلم هایی این توانایی را دارند که بخشی از مسائل روحی و روانی افراد را کم کننند و باعث انبساط خاطر شوند

این روانشناس در بخش دیگری از صحبت خود به سودمندی بازگشایی سینما اشاره می کند و می گوید: رییس سازمان سنجش اعلام کرده که با رعایت کلیه نکات بهداشتی استفاده ازماسک و رعایت فاصله اجتماعی قرار است کنکور دکتری را با بیش از صد و هفتاد هزار نفر داوطلب در خردادماه برگزار کنند؛ در نظر بگیرید که ساختمان های آموزشی کشور تهویه مناسب ندارد و دانشجویان قرار است در یک مدت زمان چهارساعته در یک اتاق با تمام اختلاط هایی که با هم دارند در کنار هم بنشینند و برای شان آزمون برگزار کنند. حالا من از شما سوال می پرسم؛ آیا این طرح با توجه به نوع بافت سینما و تهویه مناسب و رعایت پروتکل های بهداشتی در سینما قابلیت اجرایی ندارد؟

کرونا و سازگاری

مگر چقدر می توان مردم را در خانه های شان نگه داشت؟ آیا اساسا می شود در این مورد پیروز بود؟ تا چه زمانی مکان های عمومی مثل سینما ها در سراسر کشور باید تعطیل باشند؟ این ها پرسش هایی بود که بد ندیدیم با دکتر قاسمزاد در میان بگذاریم.

او توضیح می دهد: نظرم این است که ما باید با کرونا سازگاری کنیم. برای اینکه این ویروس تا 2 سال آینده در اغلب کشور ها خواهد بود و در کمین همه ما هست. پس لازم است که نحوه تعامل با آن را بیاموزیم.

به گفته این روانشناس بیشتر کشور های پیشرفته انتها قرنطینه خود را (با لغو برگزاری اجتماعات بالای هزار نفر) 22 اردیبهشت اعلام کردند که قطعا در سینما چنین اجتماعاتی هیچ وقت شکل نمی گیرد: به اعتقاد من بخشی از جامعه باید پیش قدم شوند و نحوه تعامل و سازگاری زندگی صحیح را به مردم آموزش دهند که خب چه کسی بهتر از اهالی سینما که جزو فرهیختگان جامعه ما به حساب می آیند.

همانطور که در ایتالیا این فرهنگ به وجود آمده که با استفاده از نشانه گذاری صحیح، مردم را به رعایت نکات بهداشتی دعوت کردند. در کشور ما هم می توان به این سمت وسو رفت و سینما در این جهت می تواند پیشگام این فرهنگ آموزی باشد

در دو هفته اخیر که بیشتر مشاغل شروع به کار کردند، به گفته قاسمزاد می توانستیم با رعایت کلیه نکات بهداشتی و استفاده از پروتکل ها جوان ها را به سمت سالن های سینما هدایت کنیم تا آن ها اوقات فراغت خود را در سالن های سینما بگذرانند: باید این بازگشایی کاملا سنجیده و اصولی صورت گیرد و در وهله اول به جای باز کردن در سالن های کوچک سینما، پردیس های مجهز به قوانین بهداشتی همچون ایران مال، کوروش و چهارسو را به صورت پایلوت باز کنیم و استقبال مردم را مورد ارزیابی قرا ردهیم.

این روانشناس حوزه سلامت در انتهای صحبتش به این مهم تاکید می کند که باید برای سازگاری مردم با کرونا الگو طراحی کنیم وگرنه مردم به الگو های غلط کنار آمدن با کرونا پناه می برند. این موضوع مثل بچه ای می ماند که اگر درست تربیتش نکنیم از روش های تربیتی غلط استفاده خواهد کرد: در نظر بگیرید که بخش خصوصی در حال حاضر در کشور پشتیبانی ندارد و ما در همه صنعت ها با رکود روبرو هستیم و عده زیادی بیکار شده اند.

باید چرخه اقتصادی کشور به چرخش در بیاید. تاکید می کنم که می توانیم با استاندارد سازی و رعایت کلیه نکات بهداشتی در های سینما و تئاتر را به روی مردم باز کنیم. در حال حاضر من با بیماران افسرده زیادی به صورت آنلاین در ارتباط هستم که بیشتر آن ها به خاطر اینکه زندگی عادی شان مختل شده رنج می برند و تمایل دارند با دوستان و خانواده خود به سرگرمی مورد علاقه شان بپردازند. بیاییم با ایجاد شرایط مناسب بازگشایی سالن های سینما را آزمایش کنیم.

باید برای سازگاری مردم با کرونا الگو طراحی کنیم وگرنه مردم به الگو های غلط کنار آمدن با کرونا پناه می برند. این موضوع مثل بچه ای می ماند که اگر درست تربیتش نکنیم از روش های تربیتی غلط استفاده خواهد کرد.

در نظر بگیرید که بخش خصوصی در حال حاضر در کشور پشتیبانی ندارد و ما در همه صنعت ها با رکود روبرو هستیم و عده زیادی بیکار شده اند. باید چرخه اقتصادی کشور به چرخش در بیاید. با استاندارد سازی و رعایت کلیه نکات بهداشتی در های سینما و تئاتر را به روی مردم باز کنیم.

در حال حاضر من با بیماران افسرده زیادی به صورت آنلاین در ارتباط هستم که بیشتر آن ها به خاطر اینکه زندگی عادی شان مختل شده رنج می برند و تمایل دارند با دوستان و خانواده خود به سرگرمی مورد علاقه شان بپردازند. بیاییم با ایجاد شرایط مناسب بازگشایی سالن های سینما را آزمایش کنیم.

منبع: فرادید
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 397

به "خسارت 70 میلیاردی سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 70 میلیاردی سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید