حضور 35 شرکت دانش بنیان در تابلوهای بورس

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، معاونت علمی و فناوری گفت 35 شرکت دانش بنیان در تابلوهای بورس حضور دارند.

حضور 35 شرکت دانش بنیان در تابلوهای بورس

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، تامین اقتصادی و سرمایه گذاری برای فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان یکی از موضوعاتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامه های متنوعی به آن پرداخته است تا راستا توسعه این کسب و کارها هموار گردد. در حال حاضر 35 شرکت دانش بنیان سهام خود را در تابلوهای بورس ارائه دادند و به زودی بر این تعداد افزوده می گردد.

شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور تحولی به راه انداخته است. در همین بحران کرونا شاهد نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و سایر بازیگران این زیست بوم و موفقیت آنها در مقابله با کرونا بودیم.

اما در این میان تامین سرمایه برای فعالیت کسب و کارها، خرید تجهیزات و سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. عاملی تاثیرگذار برای موفقیت استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این حوزه و برای توسعه فعالیت های دانش بنیان اقدامات تاثیرگذاری انجام داده است. شاید در ابتدای شکل گیری شرکت های دانش بنیان روش های تامین اقتصادی آنها به وسیله وام های خرد یا یاری های دولتی امکان پذیر باشد اما با رشد شرکت ها نیازهای آنها نیز بیشتر می گردد. معاونت علمی نیز در بستر بازار سرمایه برنامه ریزی های مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور انجام داده است.

نیازها در شرکت های دانش بنیان با توسعه فعالیت آنها بیشتر می گردد. ورود به بازارهای بین المللی و صادرات محصولات فناورانه یکی از این نیازها است که روش های تامین اقتصادی برای آن شرایط خاص پیدا می نماید.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش بورس با برنامه های گوناگون برای تسهیل روش های تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان اقدام نموده است. عرضه سهام یکی از بهترین روش های تامین اقتصادی در جهان با پایداری بالا محسوب می گردد. با عرضه بخشی از سهام شرکت ها در بازار سرمایه فعالیت در این حوزه را شروع کردیم. اقدامات اولیه خوبی نیز در این زمینه با سازمان بورس و فرابورس صورت گرفته است. نتیجه نیز این شد که در چند سال گذشته 35 شرکت دانش بنیان سهام خود را در تابلوهای بورس و فرابورس ارائه دادند.

5 تا 10 شرکت دانش بنیان وارد بازار سرمایه می شوند

حضور شرکت های دانش بنیان در بورس اقدامی ارزشمند است که در ارزش سهام شرکت ها و رشد شاخص بورس تاثیر زیادی دارد، آمارها در اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد که ارزش سهام شرکت های دانش بنیان حاضر در بورس 150 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در سال گذشته این رقم 28 هزار میلیارد تومان بود. پس شاهد رشد چند برابری در این حوزه بوده ایم. معاونت علمی در کوشش است تا 5 تا 10 شرکت دانش بنیان را در امسال وارد بازار سرمایه کند که می تواند اتفاق تاثیرگذاری باشد تا به سوی بورس دانش بنیان حرکت کنیم.

شاخص دانش بنیان در بورس ایران ایجاد می گردد

همچنین به زودی شاخص جدیدی با عنوان دانش بنیان در بورس ایران اضافه می گردد که مصوبات اولیه این اقدام صورت گرفته است. این اقدام فعالیت شرکت های دانش بنیان در بورس را ملموس تر می نماید.

در بخش بعدی اقدامات می توان به فعالیت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه اشاره نمود. با راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه بستر سرمایه گذاری در حوزه ریسک پذیر فراهم شد. زیر ساخت این اقدام بازار سرمایه بود. در حال حاضر 15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه مجوز گرفته اند و 8 صندوق نیز پذیره نویسی کردند. صندوق های زیادی نیز در حال پیگیری صدور مجوز هستند که این اقدامات توسعه زیر ساخت سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور را به همراه دارد.

البته تامین اقتصادی مجدد در طرح های جدید، خلا در این صندوق ها بود که با راه اندازی فراصندوق گامی برای برطرف آن برداشته شد. نگاه در ایجاد آن این بود که منابع اقتصادی هلدینگ های عظیم اقتصادی مستقیم وارد سرمایه گذاری نگردد بلکه آنها سرمایه خود را به فرا صندوق تزریق نمایند و تقسیم منابع از آن طریق انجام گردد.

منابع اقتصادی خرد راهنمایی می شوند

همچنین توسعه فعالیت ها در حوزه تامین اقتصادی جمعی از دیگر اقدامات دنبال شده در معاونت علمی است. افراد زیادی دارای پول های خرد هستند که نمی توانند مستقیم وارد روی پروژه های عظیم سرمایه گذاری نمایند. راه اندازی پلتفرم هایی که این سرمایه های خرد را جمع آوری کند و در پروژه ای خاص فناورانه و دانش بنیان سرمایه گذاری کند به وسیله تامین اقتصادی جمعی امکان پذیر است.

با این اقدام راهنمایی منابع اقتصادی خرد برای سرمایه گذاری روی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان انجام می گردد. سامانه ای در این خصوص طراحی شده است که پروژه های تایید شده توسط فرابورس ایران معرفی می گردد و پس از آن افراد در این پلتفرم سرمایه گذاری های خرد خود را انجام می دهند. تا کنون برای 6 شرکت مجوز در این زمینه صادر شده است و 4 پلتفرم به زودی رونمایی می گردد و سرمایه گذاری خود را شروع می نمایند.

بورس ایده اقدامی دیگر در این حوزه برای یاری به توسعه ایده ها است که صاحبان ایده می توانند از این طریق نوآوری خود را عرضه نمایند. بیش از 360 ایده در حال حاضر وجود دارد و 30 ایده نیز به فروخته شده است.

اوراق فناورانه طراحی می گردد

راه اندازی اوراق فناوری در بورس به زودی عملی می گردد. با این اقدام اوراق فناورانه ای طراحی می گردد که ابزار اقتصادی جدید برای تامین اقتصادی به وسیله بدهی در بازار سرمایه است.

در این میان از دریافت مجوز دو صندوق سرمایه گذاری خصوصی نیز نباید غافل شد. ایجاد این صندوق ها برای سرمایه گذاری در شرکت های غیرسود ده و دارای مشکل اقتصادی که امید به رشد آنها وجود دارد، اقدامی اثرگذار است. همچنین ورود صندوق های پژوهش و فناوری به بورس نیز برنامه دیگری است که در معاونت علمی دنبال می گردد. دو صندوق به عنوان پایلوت به زودی فعالیت خود را اغاز کردند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 473

به "حضور 35 شرکت دانش بنیان در تابلوهای بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 35 شرکت دانش بنیان در تابلوهای بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید