توافق آتش بس در قره باغ

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، نخست وزیر ارمنستان از امضای توافق جدید با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان برای انتها جنگ در منطقه مورد مناقشه قره باغ اطلاع داد.

توافق آتش بس در قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی باغ و ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش رویترز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شامگاه دوشنبه در بیانیه ای اعلام نمود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان درخصوص انتها دادن به جنگ و درگیری در منطقه قره باغ به توافق رسیده است.

وی این تصمیم را بسیار سخت و دردناک توصیف کرد و خطاب به مردم کشورش گفت: تصمیم خیلی خیلی دشواری را برای خودم و شما گرفتم؛ تا حدی دردناک که شخصا قادر به توصیفش نیستم اما این تصمیم بنا بر تحلیل های عمیق از اوضاع نظامی و ارزیابی افرادی که از آن درک بهتری دارند، اتخاذ شد.

پاشینیان اعلام نمود: این پیروزی نیست، اما تا وقتی که خودتان به بازنده بودن در جنگ اعتراف نکنید، شکست هم نخواهد بود.

از سوی دیگر کاخ کرملین در بیانیه ای با تایید این مطلب اعلام نمود که رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان بیانیه ای مشترکی را برای آتش بس در منطقه قره باغ امضا کردند.

اعزام نیروهای روسی به قره باغ

همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام نموده که نیروهای حافظ صلح به منطقه قره باغ اعزام می نماید.

این وزارتخانه اعلام نمود نیروهای حافظ صلح شامل 1960 نظامی به همراه 90 خودروی زرهی و 380 تجهیزات نظامی دیگر خواهند بود.

این نیروها در نقاط بازرسی در امتداد خط مرزی در قره باغ مستقر خواهند شد و مرکزی فرماندهی را برای نظارت بر آتش بس ایجاد خواهند کرد.

بر اساس توافق اجرا شده کنترل منطقه آغدم تا 20 نوامبر در کنترل نیروهای آذربایجان قرار می گیرد.

هم چنین ارمنستان منطقه کلبجر را تا 15 نوامبر (پنج روز دیگر) و منطقه لاچین را تا اول دسامبر با استفاده از جهت عبوری لاچین - به عرض 5 کیلومتر - که اتصال میان قره باغ با ارمنستان است، ترک می نماید.

مرکز جدید صلح بانی بر اجرای آتش بس در قره باغ نظارت خواهد نمود. باکو و ایروان همچنین تبادل زندانیان و اجساد کشته شدگان را انجام می دهند.

رئیس جمهوری آذربایجان هم چنین از ساخت یک جاده بین نخجوان و آذربایجان اطلاع داد.

بر اساس توافق اجرا شده ارمنستان پذیرفته که از همه مناطقی که طی درگیری تصرف نموده بود تا 10 روز دیگر، یعنی بیستم نوامبر، عقب نشینی کند.

در این توافق نامه علاوه بر زمان بندی خروج نیروهای ارمنستان و جهت خروج آنها، آمده دو طرف ظرف مدت سه سال برای احداث یک جهت ترافیکی در امتداد دالان لاچین که خانکندی (استپاناکرت-مرکز قره باغ) و ارمنستان را مرتبط می نماید اقدام خواهند کرد.

متن این توافق نامه به توضیح زیر است:

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی اف، نخست وزیر ارمنستان نیکولای پاشینیان و رئیس جمهور فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین موارد زیر را اعلام نمودند:

1. آتش بس کامل همه درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ از ساعت 00:00 به وقت مسکو در تاریخ 10 نوامبر 2020 اعلام می گردد. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، که از این به بعد طرفین نامیده می شوند، در مواضع خود متوقف می شوند.

2. منطقه آغدم و سرزمین های در دست ارمنستان در منطقه گازاخ جمهوری آذربایجان تا 20 نوامبر سال 2020 به آذربایجان بازگردانده می گردد.

3. در امتداد خط تماس در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه به تعداد 1960 نفر از نیروهای مسلح، 90 زره پوش، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می شوند.

4. نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان مستقر می گردد. مدت زمان اقامت نیروهای نظامی صلح فدراسیون روسیه 5 سال است، با تمدید اتوماتیک برای دوره های 5 ساله بعدی، در صورتی که هیچ یک از طرفین 6 ماه قبل از انقضا مدت قصد برای سرانجام استفاده از این ماده اعلام ننموده باشد.

5. به منظور افزایش اثربخشی کنترل بر اجرای توافق نامه ها توسط طرف های درگیر، یک مرکز حفظ صلح برای کنترل آتش بس مستقر می گردد.

6. جمهوری ارمنستان منطقه کلبجر را تا 15 نوامبر سال 2020 و منطقه لاچین را تا اول دسامبر سال 2020 با پشت سر گذاشتن دالان لاچین (5 کیلومتر عرض) که اتصال قره باغ با ارمنستان را تضمین می نماید و در عین حال غیرقابل بازگشت است، به جمهوری آذربایجان باز می گرداند. شهر شوشا را به لاچین وصل نمی نماید.

با توافق طرفین، در سه سال آینده، برنامه ای برای احداث یک جهت جدید ترافیکی در امتداد کریدور (دالان) لاچین، با ارائه ارتباط بین خان کندی (استپاناکرت) و ارمنستان، با انتقال مجدد متعاقب نیروهای صلح آمیز روسیه برای محافظت از این جهت، مشخص می گردد. جمهوری آذربایجان ایمنی ترافیک را تضمین می نماید. در امتداد دالان لاچین از شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت.

7. آوارگان و پناهندگان داخلی در حال بازگشت به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هستند.

8. تبادل اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته شدگان درگیر است.

9. کلیه ارتباطات مالی و حمل و نقل در منطقه مسدود نمی گردد. جمهوری ارمنستان به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و کالاها در هر دو جهت، بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان ارتباطات حمل و نقل برقرار می نماید. کنترل حمل و نقل توسط نهادهای سرویس مرزی FSB روسیه اعمال می گردد.

با توافق طرفین، ساخت ارتباطات حمل و نقل جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق غربی آذربایجان پیوند می دهد نیز فراهم می گردد.

از زمان شروع درگیری های جدید در قره باغ، سه توافقنامه برای آتش بس در این منطقه امضا شد که همه آنها با شکست روبرو شد.

یورش معترضان به مقر دولت و مجلس ارمنستان و تاکید بر استعفای نخست وزیر

معترضان در ارمنستان صبح امروز (سه شنبه) به سمت ساختمان دولت و مجلس یورش برده، شیشه ها و وسایل داخل آن را شکسته و خواهان استعفای نخست وزیر کشورشان شدند. آن ها به آتش بس جدید با آذربایجان اعتراض دارند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به دنبال عقد آتش بس جدیدی که به امضای رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان رسید، موج جدیدی از ناآرامی ایروان، پایتخت ارمنستان را فرا گرفت.

براساس گزارش رسانه ها، هزاران تن در مرکز ایروان تجمع نموده و گروه دیگری از معترضان به سمت ساختمان دولت رفته، شیشه ها را شکستند و به وسایل داخلی آن خسارت وارد آوردند. در همین حال رئیس مجمع ملی ارمنستان مورد ضرب و جرح معترضانی نهاده شد که خواهان استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بودند.

براساس اعلام پاشینیان، هیچ راهی جز امضای اعلامیه مشترک برای کاهش خصومت ها در قره باغ وجود نداشت. براساس این توافق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به اقداماتشان انتها داده، به تبادل زندانیان پرداخته و به نیروهای صلحبان روسیه اجازه می دهند تا در منطقه قره باغ مستقر شوند.

حزب اپوزیسیون ارمنستان در حال جمع آوری امضاست تا جلسه فوق العاده ای در مجلس برای لغو مشارکت ایروان در توافق آتش بس جدید تشکیل گردد.

نخست وزیر ارمنستان در پیغام خود همچنین گفت: تصمیم برای امضای این اعلامیه آتش بس بر اساس ارزیابی های مردم بود که به خوبی از اوضاع نظامی باخبرند. تمام معترضان به خانه بروند. تمام کسانی که مرا باور دارند و به ما اعتماد دارند، برای یک مبارزه آماده شوند. تردیدی نداشته باشید که ما صادقانه عمل کردیم. طوری عمل ننموده ام که پاسخی به سوالات در مقابل سرزمینم و مردم کشورم نداشته باشم.

معترضان می گویند که توافق با باکو برای عقب نشینی یک خیانت است. بعضی از معترضان هم شعار نیکول به ما خیانت کرد سر می دادند. معترضان خشمگین می گویند که امضای این توافق امتیازات بسیاری به جمهوری آذربایجان می دهد که طی چندین دهه به دست آمده است.

این توافق از نیروهای ارمنستانی می خواهد تا کنترل بعضی از مناطق تحت کنترل خودشان را که بیرون از مرزهای قره باغ بود، از جمله در آغدم در شرق این منطقه را تحویل دهند. این منطقه اهمیت زیادی برای جمهوری آذربایجان دارد و طی درگیری های ویران شده و تنها یک مسجد در آن سالم باقی مانده است.

ارمنی ها همچنین باید منطقه لاچین را تحویل دهند که شامل یک جاده اصلی است که قره باغ را به ارمنستان متصل می نماید. براساس این توافق، این جاده باز باقی مانده و از سوی 1960 نیروی صلحبان روسی محافظت می گردد.

روسیه ادعای علی اف درباره مشارکت ترکیه در ماموریت صلحبانی در قره باغ را رد کرد

وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) ادعای رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر مشارکت نیروهای ترکیه در ماموریت صلحبانی در منطقه قره باغ را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) با بیان اینکه متن کامل بیانیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان به زودی منتشر می گردد، تاکید نمود که نامی از ترکیه در آن وجود ندارد.

براساس اطلاعیه وزارت خارجه روسیه، تنها نیروهای صلحبان روس در منطقه قره باغ مستقر می شوند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بیانیه مشترک رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنین شامل بندی درباره شرایط جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ است. البته این موضوع در آن آمده است و اندکی زمان ضروری است تا همه آن را مطالعه نمایند.

سخنگوی پاشینیان هم ادعای الهام علی اف درباره مشارکت ترکیه در ماموریت صلحبانی قره باغ طبق توافق جدید را رد کرد. سخنگوی نخست وزیر ارمنستان گفت: بیانیه رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه ماموریت صلحبانی در قره باغ شامل نیروهای ترکیه می گردد، صحت ندارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 697

به "توافق آتش بس در قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق آتش بس در قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید