تغییر پاسخنامه های آزمون سراسری در سال 1401

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تهران (پانا) - سرپرست معاونت امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور از تغییراتی در پاسخنامه و دفترچه آزمون سراسری 1401 اطلاع داد.

تغییر پاسخنامه های آزمون سراسری در سال 1401

بر اساس اعلام سازمان سنجش، حسن مروتی در آیین هماهنگی برگزاری آزمون سراسری سال 1401 در استان مرکزی اظهار کرد: آزمون امسال با یک دفترچه و پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و پاسخنامه تخصصی در گروه های علوم انسانی و ریاضی برگزار خواهد شد. بعلاوه رشته تجربی علاوه بر دو دفترچه دروس تخصصی یک دفترچه آزمون بهیاری را نیز بصورت جداگانه خواهد داشت.

مروتی با ذکر این نکته که کنکور جریان زندگی آحاد مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، توضیح داد: کنکور اقدامی ملی است و تمامی فعالیت هایی که در این حوزه انجام می شوند نیز ملی هستند، لذا ضروری است محیط و شرایط مناسب را برای برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی در این حوزه برقرار کنیم.

وی با شرح درخصوص فرایند طرح سوالات تا انتها برگزاری آزمون ها، افزود: باتوجه به تغییراتی ناشی از پیشرفت تکنولوژی وکرونا که جامعه با آن روبرو است، هیچ چاره ای جز ایجاد تحول در کنکور نیست.

مروتی اشاره نمود: استفاده افراد معدودی از داوطلبین از ابزارهای پیشرفته جاسوسی از معضلات برگزاری کنکور در چند سال اخیر بوده است، لذا ضروری است مراقبین و رابطین در این حوزه آموزش های بیشتری ببینند.

وی ضمن اشاره به الزام عدم استفاده از کاغذ در آزمونهای این سازمان توضیح داد: تمام کوشش ما بر این است که کنکور سال 1403 را به صورت هوشمند و با استفاده از رایانه برگزار کنیم، در اینصورت علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه های متعدد و بعلاوه مقابله با هرگونه تقلب و حواشی این آزمون، داوطلب می تواند بلافاصله پس از پاسخدهی از نتیجه آن نیز اطلاع اولیه را پیدا کند.

سرپرست معاونت امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه هوشمندسازی آزمون سراسری گام بلندی است که نیازمند همت بلند است، ادامه داد: اعتبارات اقتصادی و زیر ساخت های سخت افزاری از مسائل پیش رو است که در این حوزه با آن روبرویم، اما خوشبختانه از حیث مسائل نرم افزاری تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان در پیشروی این هدف با ما همکاری خواهند کرد.

وی درخصوص تاثیر سوابق تحصیلی این آزمون اذعان کرد: درحال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد مثبت است و در سال آینده تاثیر آن افزایش خواهد یافت.

عزیزی، رئیس مرکز اجرای آزمون های سازمان سنجش نیز در این جلسه اظهار کرد: کنکور فرآیندی است که اگر به درستی و با دقت انجام نشود در بلندمدت نتیجه منفی آن آشکار خواهد شد و کشور به اهداف بلندمدت خود نخواهد رسید. بنابراین درصورتی که کنکور به درستی برگزار نشود، کشور با مسائل قابل توجهی روبرو می شود.

وی عنوان نمود: در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته دو مرحله ثبت نام آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری بصورت تقریبی و بدون غربالگری، یک میلیون و487 هزارنفر بوده است. از این تعداد 912 هزار و869 نفر زن و 573 هزار و 836 نفر مرد هستند.

عزیزی ادامه داد: نسبت 61 درصدی تعداد بانوان شرکت کننده در کنکور نشان دهنده انگیزه بیشتر آنان برای کسب علم و دانش در کشور به وسیله بانوان است.

عزیزی شرح داد: ثبت نام در گروه علمی رشته انسانی بر خلاف رشته ریاضی با افزایش داوطلبان روبرو بوده است. در گروه علوم انسانی آزمون سراسری امسال 412 هزار و 588 نفر شرکت نموده اند در حالیکه در رشته ریاضی این رقم به 142 هزار و 721 نفر می رسد که تنها 36 درصد از داوطلبین علوم ریاضی را بانوان تشکیل می دهند.

وی تشریح کرد: آزمون سراسری از 8 تا 11 تیرماه برگزار خواهد شد. از یک میلیون و 487 هزار نفر که در آزمون سراسری ثبت نام نموده اند، 24 هزار و 456 نفر متعلق به استان مرکزی هستند. از این تعداد 2هزار و 643 نفر در گروه ریاضی، 6 هزار و 407 نفر گروه علوم انسانی، 9 هزار و 606 نفر علوم تجربی، 2 هزار و543 نفر رشته هنر و 3 هزار و 257 نفر در رشته زبان خارجی ثبت نام نموده اند.

عزیزی افزود: بطور کلی از 24 هزار و 456 نفر ثبت نام کننده در استان مرکزی، 15 هزار و 547 نفر خانم و 8 هزار و 907 نفر آقا هستند.

معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز در این آیین گفت: سابقه کنکور در کشور به سال 1348 بازمی شود و با لحاظ دو الی سه سال انقلاب فرهنگی و تعطیلی کنکور، این آزمون ها تا به امروز 52 بار برگزار شده است و تغییرات زیادی را تجربه نموده است. کنکور واژه ای با ریشه فرانسوی است که تمامی خانواده ها در مقاطع مختلف زندگی با آن روبرو بوده و نظرات مثبت و منفی متفاوتی را درخصوص آن دارند.

مهران شاه منصوری یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز این آزمون برای ورود دانشجویان به دانشگاه ها برگزار می شود و مانند کشورما به علت قرارگیری در پیک جمعیتی شانس قبولی در بعضی رشته ها بالای 100 درصد و بعضی رشته ها شانس قبولی پایین بوده و رقابت بالاست.

در بسیاری از رشته ها نسبت متقاضی به ظرفیت، یک به 12 است و رشته پزشکی نیز جزو رشته های پر متقاضی یه شمار می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1492

به "تغییر پاسخنامه های آزمون سراسری در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر پاسخنامه های آزمون سراسری در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید