برای پیشگیری از عوارض مصرف گوشت قرمز چه بخوریم؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تحقیقات نشان می دهند که مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز باعث بروز بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی و عروقی شده و همچنین به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهد . از سوی دیگر مواد مغذی بسیار زیادی در گوشت موجود است که در صورت عدم مصرف می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی در بدن شما گردد.

برای پیشگیری از عوارض مصرف گوشت قرمز چه بخوریم؟

افرادی هستند که به دلایل مختلف از گوشت قرمز استفاده نمی نمایند. این باعث می گردد تا بدن آن ها بعد از مدتی دچار ضعف هایی گردد.

البته برای این افراد جایگزین هایی نیز وجود دارد که می تواند به آن ها یاری کند تا به بهنرین شیوه ممکن و بدون خوردن گوشت مواد مغذی بدنشان را تامین نمایند:

سایر پروتئین های حیوانی:

  • به جای گوشت قرمز می توان از انواع گوشتهای سفید همچون مرغ، بوقلمون، شتر مرغ و یا محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و… استفاده کرد، زیرا این مواد غذایی دارای چربی کمتری بوده و ارزش پروتئینی بالایی برابر با گوشت قرمز دارند.بطور مثال گوشت بوقلمون دارای چربی کمتر و کلسترول پایین و پروتئین بالایی می باشد.
  • همچنین تخم مرغ بهترین جایگزین گوشت قرمز است.هرچند که بیماران قلبی و افراد در معرض خطر باید طبق نظر پزشک معالج خود با این قضیه برخورد نمایند.
  • همچنین شیر و پنیر نیز حاوی پروتئین می باشند.

پروتئین های گیاهی:

همچنین می توان بجای پروتئین های حیوانی از انواع گیاهی آن نیز استفاده کرد:

آجیل یکی از این مواد جانشین است؛ مصرف گردو، پسته و بادام می تواند امگا 3 مورد احتیاج بدن را تامین کند. آنها همچنین دارای حجم بالای پروتئین و فیبر هستند که می تواند برای افرادی با رژیم سبزیجات بسیار مفید باشند.

سویا نیز می توانند جانشین گوشتی خوبی برای افراد با رژیم غذایی سبزیجات باشند. سویا خواص زیادی دارد و سرشار از پروتئین می باشد. همچنین میزان چربی و کلسترول آن کم است و به جلوگیری از بروز سرطان هایی مانند سرطان روده، پروستات و سرطان سینه یاری می نماید.

بلغور گندم به دلیل داشتن فیبر و سرشار بودن از پروتیئن، پتاسیم و آهن از دیگر جایگزین های مواد گوشتی می تواند باشد.

ماده مغذی دیگری که می توان جایگزین گوشت کرد، توفو است که یک نوع خوراکی سفید رنگ، نرم و ژلاتینی است که از دلمه شدن (بستن) عصاره سویا گرفته می گردد و هیچ طعم خاصی ندارد و با مقداری سرخ کردن و پختن آن، می تواند جانشینی برای گوشت مرغ و گاو باشد.

قارچ نیز می تواند جانشین بسیار خوبی برای گوشت باشد. قارچ ها قطور و آبدار هستند و معمولا طعم گوشت می دهند. قارچ ها حاوی پروتیئن و مواد مغذی قابل توجهی هستند و میزان کلسترول و چربی آن کم است.

حبوبات از دیگر موادی هستند که می توان مواد مغذی گوشت را در آنها جستجو کرد. دانه های گیاهی، نخود فرنگی، عدس وغیره همه در دسته حبوبات جای می گیرند و سرشار از پروتئین، اسید فولیک، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند.

تمبه نیز که مخمر سویا است می تواند جایگزین فرآورده های گوشتی گردد. تمبه از پختن و مخمر شدن سویا درست می گردد، این خوراکی را به صورت بخار پز و سرخ نموده مصرف می نمایند و جانشین خوبی برای گوشت گاو و ماهی است. این خوراکی سرشار از آهن، کلسیم، پروتیئن و ویتامین b12 است.

کره بادام زمینی : می توانید از کره بادام زمینی نیز بهره ببرید، زیرا دارای پروتئین می باشد. این ماده غذایی همراه با نان می تواند در صبحانه مصرف گردد و مخصوصا برای بچه ها کم وزن بسیار مفید می باشد.

بادمجان نیز حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین Bو پتاسیم بوده و در بحث بسیاری از غذاهای مورد استفاده قرار می گیرد. بادمجان نیز البته گاهی اوقات به علت وجود آلرژی های متفاوت قابل استفاده نیست.

گردآوری شده توسط گروه هفت گنج

منبع: هفت گنج
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 372

به "برای پیشگیری از عوارض مصرف گوشت قرمز چه بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پیشگیری از عوارض مصرف گوشت قرمز چه بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید