انتخابات زودهنگام، آبی بر آتش اعتراض های عراق

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، مصطفی الکاظمی پس از حدود دو ماه و نیم تکیه بر کرسی نخست وزیری عراق، برای تحقق مهم ترین مسئولیت کاری اش و خواسته اساسی معترضان ضددولتی، ششم ژوئن سال آینده را برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس معین کرد.

انتخابات زودهنگام، آبی بر آتش اعتراض های عراق

به گزارش شبکه خبری الجزیره، تعیین تاریخ این انتخابات اگرچه با استقبال سازمان ملل همراه شد اما همچنان تا تأیید اعضای مجلس قطعی نیست. موضوعی که با توجه به واکنش توئیتری محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق با اما و اگرهایی همراه است. به نوشته ایسنا به نقل از السومریه نیوز، الحلبوسی در این پیغام با استناد به ماده 64 قانون اساسی عراق خاطرنشان کرد که انتخابات باید زودتر از تاریخ اعلام شده توسط نخست وزیر برگزار گردد. او همچنین بی تعهدی دولت های پیاپی عراق بر برنامه های خود را عامل افزایش اعتراضات مردمی خواند و خواهان برگزاری جلسه فوق العاده رئیس جمهور، مجلس، نخست وزیر و گروه های سیاسی شد.

به باور تحلیلگران الجزیره، الکاظمی که در ماه مه امسال در سایه اعتراضات گسترده مردمی به فساد مقامات دولتی و با استعفای عادل عبدالمهدی، به پشتوانه حمایت احزاب و نمایندگان فعلی مجلس عراق به نخست وزیری رسید، روز آدینه در سخنرانی 13 دقیقه ای تلویزیونی خطاب به مردم قول داد: 6 ژوئن 2021 انتخابات مجلسی عراق برگزار می گردد. ما هر کاری برای حفظ امنیت، صحت و موفقیت این انتخابات انجام خواهیم داد.

نگاهی به تحولات چندین ماهه عراق نشان می دهد این وعده تاریخی که تا تحقق تنها گام مصوبه مجلس را پیش رو دارد، همیشه از سوی تظاهرنمایندگان ضددولتی فریاد زده شده است. افرادی که از اکتبر سال گذشته علیه رخنه فساد در سیستم سیاسی و قانونگذاری کشورشان به خیابان ها آمده و بیش از 540 تن از آنها نیز در درگیری با نیروهای امنیتی جان شان را از دست دادند. این فشارها و اعتراضات به قدری زیاد بود که برای نخستین بار از زمان حمله امریکا به عراق، نخست وزیر وقت-عادل عبدالمهدی- را مجبور به استعفا کرد. گرچه به باور کارشناسان و منابع مطلع سیاسی، عبدالمهدی نیز با ارائه پیش نویس تغییرات در انتخابات در کوشش برای رفع بحران پیش آمده بود اما فرصت لازم برای نهایی کردن پیشنهادش را نیافت و استعفا داد.

مسائل حل نشده

با وعده هایی که الکاظمی در اوج بحران بهداشتی و مالی عراق در سخنرانی اخیرش درباره صحت انتخابات داده است، اگر این زمان به تأیید مجلس برسد، تعیین نیست چه نقشی برای کمیته انتخابات عراق که همیشه متهم به جانبداری احزاب است، در نظر گرفته گردد. براساس آمارهای انتخاباتی این کشور، میزان مشارکت مردم در آخرین دوره انتخابات بسیار پایین و 44.5 درصد گزارش شده است. این رقم در مناطق شیعه نشین عراق به دلیل بی اعتمادی به سیستم انتخابات بسیار پایین تر بود. به همین دلیل فعالان سیاسی بویژه پس از رسوایی تقلب در انتخابات سال 2018، خواهان تغییراتی در فرآیند انتخاب و نظارت بر فرایند انتخابات آینده هستند.

تبعات یک تصمیم

اعلام زمان انتخابات زودهنگام مجلس از سوی الکاظمی می تواند آتش اعتراضات را تا حدود زیادی کاهش دهد اما به نوشته واشنگتن پست علاوه بر به راه انداختن یک رقابت تازه سیاسی در عراق، نمایندگان مجلس را با تصمیم گیری برای انحلال دوره خود با بحران روبه رو می نماید.

از سوی دیگر با توجه به اینکه الکاظمی با حمایت احزاب سیاسی این مجلس و با شرط برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی نمایندگان شیعه، نخست وزیر شده است، انحلال زودهنگام آن می تواند انتخاب دوباره الکاظمی برای دور دوم نخست وزیری را در ابهام قرار دهد.

اما با همه این مسائل سخنرانی اخیر او خطاب به جوانان و نخبگان با اطمینان خاطر همراه بود: آزادی خواهی شما می تواند عراق امیدوار را جایگزین عراق بحرانی و پردسیسه کند. پس اگر به دنبال خواسته هایتان هستید برای سیاسی شدن تعجیل کنید.

الکاظمی در حدود دو ماهی که وارد کاخ نخست وزیری عراق شده، علاوه بر تحولات داخلی و تهدید بالقوه داعش، با بحران های خارجی نیز دست به گریبان بوده است و شمار دیدار های سیاسی او تا حدی است که کاربران شبکه های اجتماعی عراق، بخش عکاسی دفتر نخست وزیر را به طنز، کسالت بارترین شغل معرفی نموده اند. این در حالی است که تداوم اعتراضات و کشته شدن معترضان همچنان می تواند لکه سیاهی در کارنامه او باشد. شاید همین امر نیز سبب شده است سخنگوی دفتر او از آغاز تحقیقات برای شناسایی عاملان کشته شدن معترضان و تعلیق و محاکمه سه مأمور امنیتی در این راستا خبر دهد.

یک بام و دو هوای انتخابات زودهنگام

سازمان ملل از تصمیم الکاظمی برای تعیین تاریخ انتخابات زودهنگام استقبال کرد و آن را زمینه ساز ثبات و آرامش عراق خواند. به نوشته سی جی تی ان نیوز، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت: بدون شک برگزاری یک انتخابات کارآمد، آزاد، عادلانه و غیرانحصاری می تواند به سیستم سیاسی عراق انرژی تازه تزریق و اعتماد عمومی از دست رفته را بازسازی کند. در این شرایط با شنیده شدن صدای مردم روح تازه ای به کشور دمیده خواهد شد. این وظیفه مهم بر دوش مجلس، احزاب سیاسی و دیگر سرمایه داران این کشور است تا بتوانند فضا را بهتر آماده نمایند.

با این حال گرچه تصمیم برای این انتخابات از سوی عالی ترین سازمان جهانی تأیید شده است اما کارشناسان درباره این راه حل برای حل بحران ناآرامی های عراق ابراز تردید می نمایند. به نوشته واشنگتن پست، سجاد جیاد، یکی از اعضای شورای اروپا در حوزه روابط خارجی معتقد است: انتخابات به تنهایی نمی تواند نگرانی های ایجاد شده درباره سیستم سیاسی عراق را رفع کند بلکه باید ریشه ای تر به موضوع نگاه کرد و این تغییر و بازسازی را باید از احزاب آغاز کنیم. به عقیده من، این تحول اهمیت بیشتری نسبت به برگزاری زودهنگام انتخابات دارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 566

به "انتخابات زودهنگام، آبی بر آتش اعتراض های عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات زودهنگام، آبی بر آتش اعتراض های عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید