خبرنگاران هوآوی در سودای بازگشت به پروژه اینترنت پرسرعت انگلیس

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، لندن - خبرنگاران - غول فناوری چینی هوآوی که به دلیل فشارهای واشنگتن از ادامه مشارکت در طرح راه اندازی اینترنت نسل پنجم انگلیس بازماند، با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امیدوار است که دوباره به همکاری در این پروژه دعوت شود.

خبرنگاران هوآوی در سودای بازگشت به پروژه اینترنت پرسرعت انگلیس

به گزارش خبرنگاران، ویکتور ژنگ معاون رئیس هوآوی دوشنبه در گفت وگو با روزنامه گاردین از دولت لندن خواست که با خروج ترامپ از کاخ سفید درباره توقف همکاری با این شرکت تجدید نظر کند. وی با اشاره به کیفیت تجهیزات مخابراتی هوآوی، خاطر نشان کرد که تجدیدنظر لندن در این باره، منافع اقتصادی گسترده ای را برای دو طرف در پی خواهد داشت.

دولت انگلیس بهمن ماه گذشته به رغم فشارهای کاخ سفید با مشارکت هوآوی در طرح راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور موافقت کرده بود. براساس این تصمیم قرار بود هوآوی به صورت محدود در طرح راه اندازی اینترنت پرسرعت انگلیس مشارکت داده شد.

با این حال دولت آمریکا فشارهای فزاینده ای را علیه تصمیم دولت انگلیس آغاز کرد تا در این رابطه تجدیدنظر کند. اولیور داودن وزیر فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس تیرماه گذشته در یک عقب نشینی آشکار از تجدیدنظر دولت برای ادامه همکاری با هوآوی خبر داد و اظهار داشت که در پی تحریم های آمریکا، هوآوی از مشارکت در طرح راه اندازی اینترنت نسل پنجم منع خواهد شد.

وی افزود که از خاتمه امسال تمام خریدهای فنی از هواوی ممنوع و تجهیزات این شرکت باید تا سال 2027میلادی از زیرساخت های شبکه مخابراتی انگلیس حذف شود.

چندی پیش هفته نامه آبزرور گزارش داد که مقامات دولت انگلیس در گفت وگوهای پشت پرده با مقامات هوآوی اعتراف کردند که بخشی از تصمیم لندن برای ممنوعیت مشارکت این شرکت در طرح راه اندازی اینترنت نسل پنجم ناشی از فشارهای گسترده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

براساس این گزارش، انگلیس به مدیران ارشد هوآوی گفته که مسائل ژئوپلیتیک در تصمیم لندن دخیل بوده و این احتمال وجود دارد نظر دولت در آینده تغییر کند. به این معنا که با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و تعدیل مواضع ضد چینی واشنگتن، لندن همچنان تمایل دارد که دوباره به توافق با هوآوی بازشود.

ترامپ همان موقع، تصمیم انگلیس را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما کشورهای بسیاری را قانع کردیم- و بیشتر این کار را خود من انجام دادم؛ از هوآوی استفاده نمی کنم چرا که فکر می کنم یک ریسک امنیتی ناایمن است.

بااین حال سفیر چین در لندن تصمیم انگلیس را دلسرد کننده و اشتباه توصیف و شرح داد که این اقدام به اعتماد دو کشور لطمه جدی زده است.

لیو ژیاومنیگ با ایراد سخنانی در مرکز اصلاحات اروپایی، نخست وزیر انگلیس را شریک کوچک تر رئیس جمهوری آمریکا خواند که تسلیم فشارهای او و آنهایی شد که چین را دشمن خود می پندارند.

وی گفت: آنهایی که چین را یک رقیب یا دشمن فرض می کنند در اشتباه هستند؛ هدف غلطی را انتخاب کرده و جهت اشتباهی را طی می کنند.

تصمیم دولت انگلیس اگر چه باعث خرسندی ترامپ و طرفدارانش در انگلیس شد اما وعده انتخاباتی بوریس جانسون برای ارتقای زیر ساخت اینترنت کشور را به محاق برد. نخست وزیر انگلیس در مقابل وعده انتخاباتی جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر برای ارائه اینترنت رایگان گفته بود که دولت حزب محافظه کار تا پنج سال دیگر تمام خانه ها و ساختمان های تجاری را به اینترنت پرسرعت مجهز خواهد کرد.

معاون شرکت هوآوی هم با اشاره به تعهد دولت جانسون برای راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم تا سال 2025 میلادی، بیان داشت که این مساله با تصمیم دولت برای تاخیر در اجرای این طرح سازگار نیست. ژنگ از دولت لندن خواست تا درباره توقف همکاری با هوآوی تجدید نظر کنند و افزود: امیدوارم زمانی که دولت پیامدهای اقتصادی این تاخیر را بازنگری کرد درباره راه های رو به جلو، با دید باز تصمیم گیری کند.

وی یادآور شد که تصمیم دولت لندن درباره قطع همکاری با هوآوی ناشی از فشارهای آمریکا و برخلاف میل باطنی انگلیس صورت گرفت. به گفته معاون شرکت هوآوی، این تصمیم در میانه جنگ تجاری آمریکا با چین اتخاذ شد و ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد.

روابط پکن و لندن بر اثر فشارهای ترامپ در حالی در شیب نزولی قرار گرفت که بیشتر انگلیسی ها تصور می کنند، چین در 50 سال آینده قدرتمندتر از آمریکا خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 745

به "خبرنگاران هوآوی در سودای بازگشت به پروژه اینترنت پرسرعت انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هوآوی در سودای بازگشت به پروژه اینترنت پرسرعت انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید