چرا چین دیگر نگران ائتلاف آمریکا و گروه 7 نیست؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، واکنش چین به آخرین اجلاس گروه 7 چنان قدرتمند بود که به نظر می رسد آمریکا و متحدانش برای کنار گذاشتن چین از معادلات جهانی در عرصه های مختلف کار بسیار سختی در پیش دارند و در تنش آمریکا و چین این بار کفه ترازو به سمت واشنگتن سنگینی نمی کند.

چرا چین دیگر نگران ائتلاف آمریکا و گروه 7 نیست؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دور جدید اجلاس رهبران کشورهای عضو گروه هفت موسوم به جی 7 از روز آدینه در انگلیس کار خود را شروع کرد. اعضای 7 کشور صنعتی جهان در این اجلاس محور گفتگوهای خود را احیاء اقتصاد جهان پس از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کردند. حتی بعضی حدس ها حاکی از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای ملاقات با ولادیمیر پوتین در روزهای آینده با هدف کاهش فشارهای مقطعی بر این کشور و تمرکز بر تقابل با چین است. با اینحال یک مقام دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بدون آنکه تمایلی به افشای نامش داشته باشد از عزم اعضای این گروه برای مقابله با رقیب سرسختی مانند چین اطلاع داد. این مقام آمریکایی گفت: هبران گروه 7 در مذاکرات خود بر لزوم اتخاذ رویکرد مشترک و هماهنگ در برابر فروش کالاهای چینی در بازارهای جهانی با قیمت پایین و غیرمنصفانه و همین طور مقابله با نقض حقوق بشر به توافق رسیده اند . به گفته وی رهبران گروه 7 به اتفاق آرا آمادگی و عزم خود را برای مقابله با نقض حقوق بشر و نقض آزادی های اساسی و بنیادینی که مغایر با ارزش های ما است، اعلام نموده اند .

پیش از این اظهار نظر نیز گفته شده بود که اعضای گروه 7 یک طرح جدید زیرساختی را در واکنش و پاسخ به پروژه کمربند و جاده چین اعلام خواهد نمود . یک مقام آمریکایی با تاکید بر لزوم اجماع علیه پکن گفته بود: ایالات متحده همچنین سایر رهبران گروه 7 را برای اتخاذ اقدام قاطع در قبال کارگران اجباری در چین تحت فشار قرار خواهد داد و خواهان گنجانده شدن بندهایی در انتقاد از چین در بیانیه پایانی این نشست خواهد شد .

در نهایت روز شنبه فرا رسید و آمریکا خاطرنشان کرد که همراه با شرکای خود در این اجلاس به یک برنامه زیرساخت جهانی جدید خواهد پیوست. کاخ سفید خاطرنشان کرد که این برنامه جایگزینی برای ابتکار زیرساخت جهانی پیشنهادی از سوی چین است و با کاهش بیش از 40 تریلیون دلاری زیرساخت مورد احتیاج کشورهای درحال توسعه به کوشش این کشورها برای مقابله با همه گیری کرونا یاری خواهد نمود.

طرح پیشنهادی آمریکا که ابتکار ساخت جهانی بهتر نامیده شده به ادعای واشنگتن ابتکاری جسورانه و جدید با تکیه بر همکاری شرکای گروه 7 است که با رعایت محورهای ارزش، شفافیت و پایداری به دنبال رقابت با ابتکار یک کمربند یک جاده چین است. هرچند هدف از این سرمایه گذاری مقابله با سرمایه گذاری چین در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اعلام شده و بودجه آن صدها میلیارد دلار اعلام شده اما درعین حال اطلاعات دقیق و مستندی درباره رقم مشارکت کشورهای عضو ارائه نشده است. به نظر میرسد این پول قرار است به وسیله گروه های تامین مالی دولتی، نهادهای فعال در بخش خصوصی و کشورهای عضو گروه هفت تامین گردد.

طعنه چین به جی 7: کوچک ها بر جهان حکومت نمی نمایند

پس از انتشار خبر مربوط به تصمیم جی 7 برای ائتلاف علیه چین سفارت چین در لندن اولین اظهار نظر تند خود به عنوان یکی از نماینده های دولت چین را منتشر کرد و گفت: رهبران گروه 7 باید بدانند که دوره معین سرنوشت جهان توسط گروه های کوچک گذشته است.

در بخش دیگری از این بیانیه تند آمده است: دوره اینکه تصمیمات مهم جهانی توسط یک گروه کوچکی از کشورها دیکته گردد، گذشته است. ما همیشه بر این باوریم که کشورها، عظیم یا کوچک، قوی یا ضعیف، فقیر یا ثروتمند، همگی برابرند و امور جهان باید به وسیله مشاوره با همه کشورها اداره و مدیریت گردد.

در اوایل ماه می نیز وزرای خارجه عضو گروه 7 چین، روسیه و پاندمی کرونا را عظیمترین تهدیدات کنونی جهان معرفی نموده بودند. در بیانیه 12400 کلمه ای نشست ماه می گروه 7 روسیه به کوشش برای تهدید اوکراین متهم شد و چین نیز مقصر نقض حقوق بشر با استفاده از قدرت مالی اش و زورگویی علیه دیگران. اما این بیانیه ها و اظهارات نتوانسته باعث نگرانی شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین گردد زیرا حتی برگزاری چنین نشستهایی تا به امروز نتوانسته به واکنشی موثر در قبال هیچ یک از این دو کشور منتهی گردد.

شعار یا عملکرد؛ کدامیک برای فقرا مهم است؟

باوجود کوشش غرب برای تحت فشار قرار دادن چین و روسیه به نظر میرسد در واقعیت کفه ترازو به سمت شرق سنگینی می نماید. طی دو سال اخیر اتفاقاتی در عرصه جهان رخ داد که نظر کشورهای متوسط و فقیر به قدرتهای جهانی تا اندازه زیادی تغییر و یا بدبینی های قبلی به غرب و وعده های آن به شدت پررنگ شد. پاندمی کرونا واقعیت را برای بسیاری آشکار ساخت و بی توجهی کشورهای ثروتمند به دیگران در دسترسی به واکسن کرونا به حدی بود که حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان ستون های حقوق بشر جهان نیز برای دریافت واکسن های مورد نظر خود به انتقاد علنی از یکدیگر پرداخته و از نحوه توزیع واکسن شاکی بودند.

در این میان چین و روسیه با استفاده از شکاف ایجاد شده یاری های خود به کشورهای متوسط و فقیر را شروع نموده و تنوانستند تا اندازه ای اعتماد آنها را به خود جلب نمایند. هرچند یاریهای ارسال شده از سوی آنها بدون دلیل نبوده و دولتمردان چینی نیز به دنبال تامین منافع خود هستند اما دستکم در شرایط فعلی غرب که در بحران کرونا هیچ توجهی به کشورهای ضعیف نداشته قادر به تکرار شعارهای قبلی خود با همان قدرت نیست. ارسال محموله های واکسن چینی به ارزش 3 میلیارد دلار به 80 کشور از جمله 40 کشور آفریقایی و 3 سازمان بین المللی در راستای همین راهبرد انجام شد.

چین گزینه راحتی برای کنار گذاشتن نیست

هرچند ایالات متحده همیشه در تنش های مختلف حساب ویژه ای بر روی حمایت های اروپا نموده اما این بار انتظار می رود دیپلماتهای اروپایی در ملاقات با بایدن نگرانی های خود درباره سیاستهای یکجانبه و بی فایده ترامپ- پامپئو را مطرح نموده و با هشدار ضمنی به بایدن به او تاکید نمایند که دیگر همانند گذشته اتفاق نظر کاملی درخصوص چین وجود ندارد. موضوعی که به گفته یکی از دیپلماتهای ارشد اروپا چینی ها نیز از آن اطلاع دارند.

در بین کشورهای اروپایی آلمان و صدراعظم این کشور به نظر به رفتارهای آمریکا حساسیت بیشتر دارد. مرکل خواهان آن است که آمریکا ادبیات جنگ سرد علیه چین را متوقف کند. یک مقام اروپایی گفته که کشورهای اتحادیه اروپا خواهان استفاده از عبارت دشمن نیستند؛ واژه ای که واشنگتن برای مورد خطاب قرار دادن چین استفاده می نماید.

کشورهای شرق و مرکز این قاره تمایل چندانی به تقابل با چین ندارند و همین موضوع باعث اختلاف میان اعضای اتحادیه اروپا شده است. نگاهی اجمالی به نام هایی مانند کرواسی، چک، استونی، یونان، مجارستان نشان می دهد که منافع کشورهای شرق اروپا که از قدرت مالی کمتری برخوردارند در گرو همکاری با چین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1124

به "چرا چین دیگر نگران ائتلاف آمریکا و گروه 7 نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چین دیگر نگران ائتلاف آمریکا و گروه 7 نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید