الکترال کالج؛ بخش نامتعارف رقابت های انتخاباتی ایالات متحده

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، خبرنگاران - گروه بین الملل: یکی از نکات مهم در فرایند انتخابات آمریکا موضوع الکترال کالج (مجمع انتخابگرها) است و اهمیت این مجمع به حدی است که فرد پیروز انتخابات را تعیین می کند و در برخی موارد شاهد بوده ایم که انتخاب این مجمع با رای مردم آمریکا متفاوت بوده است.

الکترال کالج؛ بخش نامتعارف رقابت های انتخاباتی ایالات متحده

اما الکترال کالج چیست؟

سیستم انتخاب رئیس جمهور در آمریکا که بر اساس آرای الکترال (کالج انتخاباتی / مجمع انتخابگرها / انتخاب کنندگان) طراحی شده، سیستمی غیر مستقیم، گاه شگفتی آفرین، غیرعادلانه و در نهایت پیچیده است. غیرعادلانه از این نظر که الزاماً منعکس کننده آرای اکثریت نیست.

پیش بینی که در ماه جولای بر اساس میزان کمک های انتخاباتی جمع آوری شده از ایالت ها در خصوص آرای الکترال اجرا شده است

الکترال کالج در حقیقت مرحله ماقبل نهایی (pre-final) از فرایند طولانی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا به صورت دو مرحله ای انجام می شود. مردم در روز انتخابات اگر چه اسم نامزدهای ریاست جمهور را در برگه های اخذ رأی می نویسند، اما در عمل مجمع انتخابگرها به طور مستقیم رئیس جمهور و معاون او را انتخاب می کنند.

تا به امروز پنج مرتبه (1824، 1876، 1888، 2000 و 2016) برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده است. آخرین مرتبه در سال 2016 رخ داد که با وجود آن که بیشتر رای دهندگان به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات رأی دادند و او سه میلیون رای بیشتری نسبت به دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه کسب کرد، اما دونالد ترامپ با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.

اعضای مجمع انتخاب کنندگان چه کسانی هستند؟

هر یک از ایالت های آمریکا برای خود تعداد معینی عضو در مجمع انتخاب کنندگان دارد که به طور ساده باید گفت هر ایالت به تعداد کنندگی که در سنا و مجلس کنندگان دارد، به همان تعداد نیز در الکترال کالج کننده دارد بر همین اساس وزن هر ایالت با ایالت دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متفاوت است و آرای برخی ایالت ها از آرای ایالت های دیگر اهمیت بیشتری دارد که به آنها ایالت های کلیدی می گویند.

نمودار الکترالی که برای انتخابات سال جاری بر اساس میزان آرای الکترال 2016 ترسیم شده است

در مجموع 538 رای الکترال برای 50 ایالت به علاوه ناحیه کلمبیا (شامل پایتخت آمریکا یعنی واشنگتن دی سی) وجود دارد که برنده انتخابات باید 270 رای الکترال (نصف به علاوه یک 538 رای) را از آن خود کند.

به طور مثال، ایالت کالیفرنیا 55 رای الکترال و وایومینگ 3 رای الکترال را به خود اختصاص می دهد. در اکثریت قریب به اتفاق ایالات (به جز دو ایالت) اگر انتخابگرهای یک کاندیدا رای بیشتری بیاورند تمام آراء الکترال آن ایالت را از آن خود می کنند.

مثلاً در سال 2000 جورج دبلیو بوش از مجموع 6 میلیون رای داده شده در فلوریدا با اختلاف فقط 1754 رای توانست هر 25 رای الکترال فلوریدا را ببرد و با همین نتیجه راهی کاخ سفید شود. همین مکانیزم نیز باعث پیروزی دونالد ترامپ در سال 2016 شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 688

به "الکترال کالج؛ بخش نامتعارف رقابت های انتخاباتی ایالات متحده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترال کالج؛ بخش نامتعارف رقابت های انتخاباتی ایالات متحده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید