51 درصد یارانه برق در جیب 3 دهک پردرآمد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، مصرف فراتر از الگوی پرمصرف ها در سال 1399 بیش از 42 درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان 6، 53 هزار میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.

51 درصد یارانه برق در جیب 3 دهک پردرآمد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، مصرف فراتر از الگوی پرمصرف ها در سال 1399 بیش از 42 درصد کل مصرف برق بخش خانگی را در بر گرفته و زمینه تحمیل ضرر و زیان 6، 53 هزار میلیارد تومانی به کشور را فراهم آورده است.

مصرف برق در کشور به علت تعرفه گذاری اشتباه فاصله معناداری با سایر نقاط جهان پیدا نموده است. به طوری که بر اساس گزارشات آژانس بین المللی انرژی شاخص های سرانه مصرف برق خانگی در ایران شش برابر میانگین جهانی و هفت برابر کشوری نظیر ترکیه است.

زمانی که از نظام تعرفه گذاری برق صحبتی به میان می آید، مسئله مرتبط با پرداخت یارانه انرژی است که در این حوزه بدون در نظر گرفتن عدالت سهم پرمصرف ها می گردد. به همین دلیل برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت، نظام تعرفه گذاری برق در کشور مشابه سایر حامل های انرژی، نظام مبتنی بر پرداخت یارانه است. به عبارت دیگر، هزینه های تمام شده فراوری و توزیع برق بسیار فراتر از مقدار هزینه ای است که دولت از مشترکان دریافت نموده و مابه التفاوت این عدد در قالب یارانه انرژی به وسیله دولت از منابع بیت المال پرداخت می گردد.

51 درصد یارانه برق در جیب سه دهک پردرآمد

در این شرایط، شکل گیری یک گزاره سبب توزیع ناعادلانه یارانه می گردد، زمانی که نظام تعرفه گذاری مبتنی بر یارانه باشد، مصرف بیشتر زمینه دریافت بیشتر پول از بیت المال را فراهم می نماید. به معنای دیگر هرچه پرمصرف تر باشیم، سهم بیشتری از یارانه انرژی را به خود اختصاص داده ایم.

مسئله پرداخت یارانه انرژی سبب شده تا مشترکان پر مصرف نیز از این فرصت نهایت استفاده را نموده و به استفاده بدون ترمز از برق بپردازند. بر اساس به روزترین آمار ارائه شده در این حوزه از سوی مرکز آمار 51 درصد از یارانه انرژی حوزه برق به جیب سه دهک پردرآمد جامعه می رود.

به همین دلیل باید به این نکته اشاره نمود که هر مشترک بسته به مقدار تقاضای خود مجاز به استفاده از برق است و دولت نیز باید این امکانات را به برترین وجه در اختیار او قرار دهد، اما این مسئله زمانی صادق است که مشترک هزینه واقعی برق را پرداخت نموده و از منابع متعلق به عموم مردم قبض برق وی پوشش داده نگردد.

42 درصد برق خانگی کشور فراتر از الگوی مصرف استفاده می گردد

بر اساس آمار مصرف برق کشور در سال 1399، در بخش خانگی مقدار 55 هزار و 534 گیگاوات ساعت برق به وسیله بیش از 30 میلیون مشترک استفاده شده است.

از این مقدار استفاده بر اساس پایش های اجرا شده، 14 هزار و 763 گیگاوات ساعت معادل 6، 26 درصد از برق مصرف شده در پله کم مصرفی مورد استفاده قرار گرفته است. به معنای دیگر اگر همه مشترکان برق در کشور الگوی کم مصرفی مشخص شده را رعایت می کردند، تنها معادل 6، 26 مصرف کنونی برق در کشور برای پاسخ به احتیاج مشترکان خانگی کفایت می کرد.

علاوه بر این، 31 درصد از برق مورد استفاده مشترکان برق معادل 17 هزار و 204 گیگاوات ساعت در حدفاصل الگوی کم مصرفی و الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته جالب در این حوزه آن است که بیشتر از 4، 42 درصد از برق مصرفی بخش خانگی معادل 23 هزار 566 گیگاوات ساعت، فراتر از الگوی مصرف مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی اگر مشترکان برق خانگی در کشور در حد الگوی مصرف که بسیار متعارف جهانست نسبت به مصرف برق اقدام می کردند، 4، 42 درصد از مصرف برق خانگی مطابق آمار یاد شده احتیاج نبود و این حجم بزرگ انرژی می توانست در سایر بخش های مالی چرخ فراوری را به حرکت درآورد یا در قالب صادرات زمینه ارزآوری برای کشور را مهیا کند.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1395

به "51 درصد یارانه برق در جیب 3 دهک پردرآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "51 درصد یارانه برق در جیب 3 دهک پردرآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید