5 بیماری خطرناک که از گربه به انسان منتقل می گردد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، چنان که اغلب بیماری های عفونیِ انسان ها فقط مختص انسان هاست، بیشتر بیماری های عفونیِ گربه ها هم فقط خود آنها را آلوده می نماید. اما بعضی بیماری ها میان انسان ها و حیوانات مشترک بوده و امکان انتقال آنها از راه حیواناتی مانند گربه ها وجود دارد. این بیماری های مشترک ممکن است از راه تماس با بزاق و مدفوع گربه آلوده به انسان ها منتقل شوند.

5 بیماری خطرناک که از گربه به انسان منتقل می گردد

1. بیماری خراش گربه

بیماری خراش گربه (چنگ گربه) یک بیماری باکتریایی مشترک میان انسان و گربه هاست. معمولا گربه ها زمانی که درحال لیسیدن خود هستند، از راه قورت دادن مدفوع کک ها یا کنه ها به این بیماری مبتلا می شوند. سپس، این بیماری از راه چنگال های گربه های آلوده به انسان منتقل می گردد. بعلاوه، لیسیدن زخم بازِ انسان به وسیله گربه هم می تواند موجب انتقال این بیماری از راه بزاق گربه آلوده گردد.

معمولا گربه های آلوده دچار تب یا ورم غده ها می شوند. در انسان هم این بیماری ممکن است علائمی مانند ورم غده های لنفی،تب و سردرد ایجاد کند. این علائم معمولا خودبه خود بهبود می یابند. هرچند ممکن است این فرایند بهبودی ماه ها به طول بینجامد. بعلاوه افرادی که دچار ضعف دستگاه ایمنی هستند، بیش از دیگران درمعرض ابتلا به بیماری خراش گربه هستند.

2. کرم های لوله ایکرم های لوله ای از انگل های رایج در گربه ها هستند که امکان انتقال آنها به انسان ها هم وجود دارد. تخمِ کرم های لوله ای در مدفوع گربه های آلوده وجود دارد و چنانچه چیزی به این مدفوع آلوده گردد و سپس به وسیله انسان خورده گردد، به انسان منتقل خواهد شد. این تخم ها در بدن به کرم تبدیل شده و می توانند به مغز، کبد، چشم و ریه انسان منتقل شوند. اگر کرم ها به چشم های انسان حمله نمایند، احتمال نابینایی همیشگی فرد وجود دارد. خطر آلودگی به این کرم ها در بچه ها بیشتر است؛ زیرا احتمال اینکه بچه ها چیزهای آلوده به مدفوع گربه را به دهان شان بزنند، بیشتر است. بنابراین، باید مراقب بود که مدفوع گربه ها در تماس با اشیای خانه قرار نگیرد و بچه ها پس از دست زدن به چیزهای مختلف دست شان را بشویند.

بسته به اینکه فرد چه تعداد کرم لوله ای خورده باشد، علائم متفاوتی را تجربه می نماید. علائم ممکن است شامل دردهای شکمی،استفراغ و اسهال باشند یا علامتی در فرد بروز نکند. برای درمان کرم های لوله ای باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تان داروی ضدانگل مناسب تجویز می نماید.

3. توکسوپلاسموزتوکسوپلاسموز یک بیماری انگلی رایج در گربه هایی است که بیرون از خانه زندگی می نمایند. توکسوپلاسموز، زنان باردار و افرادی را که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر تهدید می نماید. گربه ها از راه خوردن گوشت شکار آلوده، گوشت خام یا شیر پاستوریزه نشده به این بیماری مبتلا می شوند. انگل ها به دستگاه گوارش گربه ها حمله نموده و موجب فراوری زیگوسیت هایی می شوند که در مدفوع گربه آلوده وجود دارند. تماس با مدفوع گربه آلوده می تواند موجب بروز عفونت در بعضی افراد گردد. بعلاوه آلودگی می تواند از راه مادر به نوزاد هم منتقل گردد. معمولا نوزادان در بدو تولد علائمی ندارند؛ ولی به مرور علائمی مانند نابینایی و معلولیت ذهنی در آنها بروز می نماید. می توان با ترکیبی از داروها، توکسوپلاسموز را در انسان درمان کرد؛ اما محتمل است انگل ها تا ابد در سلول ها و بافت های فرد باقی بمانند. توکسوپلاسموز را در گربه ها به یاری آنتی بیوتیک ها می توان درمان کرد.

برای پیشگیری از توکسوپلاسموز نباید بگذارید گربه تان شکار کند. بعلاوه اگر باردار هستید، بهتر است مسئولیت نظافت گربه را به فردی دیگر واگذار کنید.

4. درماتوفیتوزدرماتوفیتوز (کچلی یا قارچ پوستی) از عفونت های قارچی رایج در گربه هاست که ممکن است از راه تماس مستقیم انسان با خز یا پوست گربه به انسان منتقل گردد. هاگ های این قارچ ها در محیط های مرطوب و گرم رشد نموده و از راه بستر یا وسیله تنظیف گربه یا از راه تماس با حیوان آلوده به گربه تان منتقل شده و نقاط دایره ای شکلِ کچلی روی پوست گربه ایجاد می نمایند. معمولا پوست گربه های آلوده خشک یا چرب شده و ناخن یا چنگال آنها هم تغییرشکل پیدا می نماید. در انسان ها هم ضایعات دایره ای شکلی به وجود می آید. درحالی که گربه ها به مرور بهبود می یابند، انسان ها تنها با کِرِم و پودرهای ضدقارچ OTC درمان می شوند.

5. هاریبیشتر موارد هاری در انسان ها از راه تماس مستقیم با خفاش، راکون و هر پستاندار دیگری مانند سگ ها و گربه های آلوده به ویروس هاری بروز می نمایند. بنابراین، واکسیناسیون هاری در این حیوانات بسیار مهم است.

اگر گمان می کنید حیوانی آلوده به هاری شما را گاز گرفته است، بلافاصله محلِ گازگرفتگی را با آب و صابون و محلول های ضدعفونی رایج مانند یُد بشویید. سپس به پزشک مراجعه کنید. یک دوره واکسیناسیونِ یک ماهه می تواند به درمان این ویروس یاری کند. درصورت عدم درمان، ویروس هاری ممکن است به مرگ فرد بینجامد. بنابراین، اگر واکسیناسیون هاری گربه تان را انجام نداده اید یا زمان آن به تأخیر افتاده، باید گربه تان را به مدت 45 روز قرنطینه کنید تا ببینید علائمی از هاری در آن وجود دارد یا خیر.

حقایقی درباره ایدز و هرپس گربه هااین بیماری های گربه ها میان گربه ها و انسان ها مشترک نیستند. بنابراین، احتمال انتقال آنها از گربه ها به انسان ها وجود ندارد. ویروس نقص ایمنی گربه سانان (FIV) که از آن با عنوان ایدز گربه ها یاد می گردد، موجب تضعیف دستگاه لنفاوی گربه ها شده و درنهایت، به کل دستگاه ایمنی گربه ها حمله می نماید. ویروس نقص ایمنی گربه سانان از سویه ویروس لوسمی گربه ها و ویروس نقص ایمنی انسانی یا ایدز است. هیچ درمانی برای ویروس نقص ایمنی گربه سانان وجود ندارد. البته گربه های آلوده می توانند تا سال ها پس از آلودگی هم به زندگی شان ادامه دهند. گربه ها معمولا از راه گازگرفتن گربه آلوده به این ویروس آلوده می شوند.

ویروس هرپس گربه سانان (FVH-1) موجب عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در گربه ها می گردد. عفونت این ویروس موجب بروز علائمی مانند عطسه کردن، تخلیه ترشحاتی از بینی و چشم و التهابات پلک در گربه ها می گردد.

ترشحات بینی، چشم و دهان گربه آلوده می تواند موجب انتقال این ویروس به گربه های دیگر گردد. بعلاوه احتمال انتقال این ویروس از ظرف آب و غذای گربه ها هم وجود دارد. هنوز برای این ویروس، درمانی وجود ندارد؛ اما می توان آن را به یاری داروهایی کنترل کرد. بعلاوه واکسن هایی برای پیشگیری از ابتلا به آن هم وجود دارند.

چگونه از بیماری های مشترک گربه ها در امان بمانیم؟با رعایت نکات بهداشتی عمومی می توانید از ابتلا به بیماری های گربه ها در امان بمانید. همواره پس از دست زدن به گربه ها دستان تان را بشویید و برنامه های کنترل کک را به طور منظم دنبال کنید. با دقت مراقب خانه گربه تان باشید. به خاک آلوده به مدفوع گربه دست نزنید. رعایت این نکات، خطر ابتلا به بیماری های گربه را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1270

به "5 بیماری خطرناک که از گربه به انسان منتقل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 بیماری خطرناک که از گربه به انسان منتقل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید