گزارش، برلین و بیم و امیدهای اردوغان در خصوص لیبی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، رجب طیب اردوغان٬ پیش از شروع نشست برلین٬ با انتشار مقاله ای اعلام نموده که راه صلح در لیبی٬ از ترکیه می گذرد.

گزارش، برلین و بیم و امیدهای اردوغان در خصوص لیبی

با تور ترکیبی آلمان زمستان 99 از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ فردا در برلین آلمان٬ نشستی چند جانبه برای آنالیز راهکارهای خاتمه دادن به تنش های داخلی لیبی برگزار می گردد و رئیس جمهور ترکیه نیز مهمان این نشست خواهد بود.

رجب طیب اردوغان٬ پیش از شروع نشست برلین٬ با انتشار مقاله ای در پولیتیکو٬ مواضع ترکیه را معین و اعلام نموده که راه صلح در لیبی٬ از ترکیه می گذرد. این سخن اردوغان٬ دقیقاً به این معنی است که ترکیه در ماجرای لیبی٬ منافع٬ نقشه راه و اهداف خاصی دارد و نمی خواهد در خصوص آن کوتاه بیاید.

گذشته از این٬ سخن اردوغان القا نماینده این معنا نیز هست که تمام عناصر مرتبط با پفراینده لیبی٬ باید نگرش و رضایت ترکیه را نیز در نظر بگیرند. اگر نه به هم زدن بازی در کشور بی ثباتی همچون لیبی٬ کار دشواری نیست.

اردوغان در مقاله خود در پولیتیکو٬ با نیش و کنایه اروپا را مورد انتقاد قرار داده و توپ را به زمین آنها انداخته و نوشته است: اتحادیه اروپا باید نشان دهد که یک عنصر و طرف مهم و تاثیرگذار است. از سران اروپا می خواهم٬ به جای حرف زدن های گزاف٬ در میدان عمل کاری نمایند و اقدامات مشهودی انجام دهند.

اردوغان در ادامه خواهان توجه و اهتمام بیشتر اروپا شده و با کنایه ای که به حفتر حواله نموده٬ نوشته است:حقوق بشر و دموکراسی٬ از ارزش های مهم اتحادیه اروپا است و اگر از دولت وفاق ملی حمایت نکند٬ به ارزش های خود خیانت نموده است. رها کردن لیبی به امید انصاف یک فرصت طلب و ارباب جنگی٬ خطایی تاریخی خواهد بود.

ترکیه بی طرف نیست

اغلب مخالفین اردوغان از جمله کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق٬ از اردوغان درخواست نموده اند که در بحران لیبی٬ بی طرف بماند و فقط بر اساس نُرم ها و رفتارهای عرف سازمان ملل٬ از دولت وفاق ملی حمایت کند و ترکیه را وارد یک دردسر تازه نکند.

اما دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی و شریک اردوغان در ائتلاف جمهور٬ معتقد است که مرتبط شدن با موضوع لیبی دقیقاً به معنی بقای ترکیه و آینده آن است. او حتی پا را از این فراتر نهاده و کلیچدار اوغلو و دیگران را به خیانت٬ مزدوری و همدستی با بیگانگان متهم نموده و بر این مساله تاکید می نماید که حضور ارتش ترکیه در لیبی٬ ضروری و حاتی است.

رئیس جمهور ترکیه در ماجرای لیبی٬ به یک طرف دعوا نزدیک است و در برابر طرف دیگر٬ موضع و گارد دارد.

اردوغان در تنش های داخلی لیبی٬ از فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی حمایت می نماید و ژنرال خلیفه حفتر را برای لیبی٬ خطرناک می داند.

طرفیت اردوغان در خصوص لیبی و مسائل داخلی آن و همچنین امضای توافق نامه حریم دریایی بین آنکارا و دولت السراج٬ خیلی زود٬ موجب واکنش های منفی مصر و یونان شد.

اما ترکیه گفت که با تمام قدرت از دولت السراج حمایت می نماید و به همین منظور٬ مجوز اعزام نظامیان ترکیه ای به لیبی در مجلس آنکارا مورد تصویب نمایندگان نهاده شد. اما یک عامل و فاکتور مهم٬ موجب تعلل و تغییر فضا شد.

وقتی که ترکیه تصمیم گرفت که نیروهای نظامی خود را به لیبی اعزام کند٬ تنها طرفی که جلب رضایت او اهمیت داشت٬ روسیه بود. چرا که پوتین به شکل نمایان و مشهود از ژنرال حفتر حمایت نموده و با آن که دو هیات از ترکیه به مسکو رفته و چند تماس تلفنی هم برقرار شد٬ اما پوتین رضایت به اعزام نیرو نداد و با ابتکار عمل خود٬ السراج و حفتر را به مسکو کشاند.

خشم حفتر به نفع کیست؟

اردوغان که به درخواست ولادیمیر پوتین٬ در این مورد بردباری نموده و پیش از نشست مسکو با فایز السراج٬ دیدرای دو و نیم ساعته داشت٬ منتظر بود که با امضای توافق نامه آتش بس٬ مسائل به خاتمه برسد.

ظاهراً در پشت صحنه٬ روسیه این را نیز از ترکیه خواسته بود که امیدی به حذف یا کنار نهادن کامل حفتر نداشته باشد. به همین خاطر٬ مولود چاووش اوغلو در ملاقات با وزیر امور خارجه غنا گفت که هیچ کسی نمی تواند به طور کامل٬ حفتر را کنار بگذارد. اما همه چیز آن گونه که انتظار می رفت پیش نرفت و حفتر بدون این که متن توافق نامه را امضا کند٬ مسکو را ترک کرد.

دو تحلیل متفاوت در خصوص ترک میز مذاکره توسط ژنرال حفتر از این قرار بود:

1.حفتر به دنبال مشورت با مصر و امارات است.

2.حفتر انتظار داشته که برای او فرش قرمز پهن نمایند٬ با بالاترین پروتکل های دیپلماتیک مورد استقبال قرار بگیرد و خود پوتین به ملاقاتش برود. اما از آن جایی که این انتظارات برآورده نشده٬ صحنه را ترک نموده است.

با توجه به اظهارات اردوغان می توان گفت٬ خشم و قهر کردن حفتر٬ در میدان عمل به نفع ترکیه و دولت وفاق ملی تمام شد. چرا که اردوغان توانست پس از این رویداد بگوید: حفتر٬ یک کودتاگر غیر قابل اعتماد است و اگر لازم باشد٬ درس های لازم را به او خواهیم داد.

اردوغان در برلین به دنبال چیست؟

خبرگزاری رویترز اعلام نموده که دستور اصلی نشست برلین٬ یک متن 6 صفحه ای است که در بعضی از بندها و پیشنهادهای آن٬ به نقش ترکیه نیز اشاره شده است. از جمله این که قرار است بر روی این مساله بحث گردد که آیا نظامیان روسی و ترکیه ای می توانند در لیبی٬ نقشی معادل حافظ صلح بازی نمایند یا خیر؟ آیا ایجاد چند کمیته فنی به منظور نظارت بر فرایند تحولات٬ در کوتاه مدت ممکن است یا خیر؟

در یکی دیگر از بندهای این متن٬ به مساله انتخابات اشاره شده و بر ضرورت برگزاری هر چه زودتر انتخابات و تشکیل یک دولت ملی و فراگیر٬ تاکید شده است.

طبیعتاً ترکیه در برابر قدرت مهمی همچون روسیه و نیز اتحادیه اروپا٬ نمی تواند تمام خواسته های خود را بر دیگران تحمیل کند، اما شواهد نشان می دهد که اردوغان و السراج٬ حاضرند در یک حد معین٬ جا برای حفتر باز نمایند و اجازه دهند که او نیز تکه ای از کیک را مال خود کند.

اما مساله فقط ساختار قدرت و میزان سهم حفتر نیست بلکه ترکیه در این ماجرا٬ ایماژ و تصویر دیپلماتیک خود را نیز به نمایش گذاشته و می خواهد نشان دهد که می تواند در میادینی حضور داشته باشد که معادلات دیپلماتیک و تحولات منطقه ای و بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اردوغان می خواهد پفراینده لیبی در مجرا و مسیری راهنمایی گردد که از یک سو٬ روابط آنکارا - مسکو دچار لطمه نشده و بیش از پیش تقویت گردد و از دیگر سو٬ امتیاز خاصی به مصر٬ امارات و عربستان سعودی نرسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 99

به "گزارش، برلین و بیم و امیدهای اردوغان در خصوص لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، برلین و بیم و امیدهای اردوغان در خصوص لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید