چطور خودمان خانه را رنگ کنیم ، 25 راز نقاشی یکدست و تمیز

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، چگونه دیوار را خودمان رنگ کنیم؟ احتمالاً شما هم با نزدیک شدن به روزهای آخر سال در پی این هستید که دستی به سر و روی دیوار خانه بکشید و یک طرف دیوار پذیرایی خانه را با رنگی متفاوت رنگ آمیزی کنید. اما چگونه دیوار را خودمان رنگ بزنیم که ظاهر یکدست و زیبایی پیدا کند؟ آیا چیزی در مورد رنگ زدن روی رنگ قدیمی می دانید؟ در این مقاله از سرویس می توانید با آموزش صفر تا صد رنگ کردن دیوار آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش رنگ کردن دیوار پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

چطور خودمان خانه را رنگ کنیم ، 25 راز نقاشی یکدست و تمیز

1- زمان مناسبی را برای رنگ کردن خانه انتخاب کنید

چطور خودمان خانه را رنگ کنیم؟ در اولین قدم از رنگ کردن خانه باید بررسی کنید که چه زمانی برای این کار مناسب تر است. اگر قصد رنگ کردن دیوارهای بیرون خانه را دارید، باید زمانی اقدام به این کار کنید که دمای هوا بسیار سرد و یا بیش از حد گرم نباشد.

هوای بارانی و فوق العاده سرد در کنار هوای بیش از حد گرم می تواند روی نتیجه رنگ آمیزی دیوارها تأثیر بگذارد. معمولاً بهترین زمان برای رنگ کردن خانه در فصل بهار یا اوایل پاییز است.

2- مدت زمان رنگ آمیزی دیوارها را محاسبه کنید

این که رنگ کردن دیوارها چقدر زمان می برد، به متراژ، روش رنگ آمیزی و مهارت شما بستگی دارد. معمولاً رنگ کردن دیوارها با رنگ های تیره به زمان بیشتری نیاز دارد. از طرف دیگر رنگ کردن سقف از رنگ کردن دیوارها زمان برتر است. بنابراین برای این که با مشکل روبرو نشوید، حتماً مدت زمانی که برای این کار نیاز دارید را محاسبه کنید.

3- رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید

قبل از این که بدانیم چطور خودمان خانه را رنگ کنیم باید رنگ مناسبی را برای رنگ آمیزی ساختمان انتخاب کنیم. برای این کار باید تناژ رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع رنگی برای دیوارها استفاده کنید. می توانید میزانی از رنگ موردنظرتان را روی دیوار امتحان کنید و سپس در مورد آن تصمیم بگیرید.

4- لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی را آماده کنید

بعد از انتخاب رنگ موردنظر برای رنگ آمیزی در این مرحله از آموزش رنگ کردن دیوار باید ابزارهای مورد نیاز برای رنگ آمیزی خانه را آماده کنید. در ادامه می توانید با لیست لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی دیوارها آشنا شوید.

  • رنگ ساختمانی
  • غلطک رنگ
  • قلم موی مخصوص رنگ آمیزی
  • یک تکه پارچه
  • کاردک
  • سمباده
  • سینی رنگ
  • نوار نقاشی

5- میزان رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی را محاسبه کنید

به عنوان آموزش رنگ کردن دیوار باید بدانید که هر گالن یا 3/7 کیلوگرم رنگ تقریباً برای 37 متر مربع از ساختمان مناسب است. هر چند که این میزان یک مقیاس تقریبی است اما می تواند در کنار در نظر گرفتن نوع رنگ، غلظت و کیفیت رنگ به شما کمک کند تا میزان رنگ مناسبی را برای رنگ آمیزی تهیه کنید.

به یاد داشته باشید که برای یک رنگ آمیزی حرفه ای حتماً باید دیوار را 2 تا 3 بار رنگ نمایید تا ظاهری زیباتر پیدا کند. رنگ کردن سطوح برجسته و نقش و نگارهای روی دیوار تقریباً به 10 درصد رنگ بیشتر نسبت به سطوح صاف نیاز دارد.

6- لوازم منزل را جمع کنید

قبل از شروع آموزش رنگ آمیزی دیوار و سقف ابتدا باید لوازم منزل را جمع کنید. برای این کار می توانید تمامی اثاثیه ها و لوازم منزل را در یک سمت جمع کنید و روی آن ها یک پلاستیک بکشید. سپس میزانی پلاستیک نیز روی زمین بکشید تا رنگ روی کفپوش ها نریزد.

7- سطح دیوار را سمباده کشی کنید

در اولین مرحله از رنگ آمیزی دیوارها و قبل از شروع رنگ کردن باید عیوب دیوار را برطرف نمایید. برای این کار باید قسمت هایی از دیوار که ناصاف به نظر می رسند و دارای خراش، ضایعه و ترک هستند، با سمباده صاف کنید.

برای سمباده کشی باید سمباده را در جهت عمودی و افقی روی سطح موردنظر بکشید تا صاف شود. توجه داشته باشید که سمباده را بیش از حد روی دیوار فشار ندهید، زیرا این کار موجب آسیب به دیوار می شود.

8- در صورت نیاز دیوارها را ترمیم کنید

بعد از سمباده کشی دیوارها باید بخش های آسیب دیده دیوار را ترمیم کنید. در واقع اگر بخشی از دیوار دچار شکستگی، تو رفتگی و آسیب است، باید قبل از رنگ کردن ترمیم شود. برای ترمیم این کار می توانید با استفاده از بتونه بخش هایی از دیوار را که ریخته پر کنید.

در صورتی که دیوار دچار پوسیدگی و کپک شده، باید تمیز شود. کلیه ترک های دیوار باید با بتونه پر شود و در نهایت روی آن دوباره سمباده کشی شود تا سطح دیوار کاملاً صاف و یکدست شود.

9- قبل از رنگ از پرایمر روی دیوار استفاده کنید

چطور خودمان خانه را رنگ کنیم؟ در این مرحله باید قبل از این که رنگ آمیزی دیوارها را شروع کنید، یک لایه پرایمر روی دیوار بزنید. پرایمر موجب افزایش ماندگاری رنگ و محافظت بیشتر از رنگ می شود. برای این کار باید با استفاده از قلم مو یا غلطک یک لایه پرایمر روی دیوار بزنید.

نوع پرایمری که استفاده می کنید باید با نوع رنگ موردنظر شما هماهنگی داشته باشد. برای رنگ کردن دیوار با رنگ پلاستیک می توانید از پرایمر پلاستیک و برای رنگ های روغنی باید از پرایمر مخصوص آن استفاده کنید.

10- رنگ موردنظر برای رنگ آمیزی دیوارها را آماده کنید

برای شروع رنگ کردن دیوارها باید رنگ موردنظرتان را آماده کنید. اگر قرار است دو رنگ را ترکیب کنید، می توانید رنگ های موردنظر را از همان ابتدا به میزانی که نیاز دارید در یک سطل ترکیب نمایید. اگر از یک رنگ خاص استفاده می کنید، باید قبل از شروع با یک تکه چوب رنگ را کاملاً هم بزنید و ترکیب نمایید.

11- رنگ کردن خانه را شروع کنید

برای رنگ کردن دیوارها تصمیم بگیرید که قصد دارید از چه روشی استفاده کنید. برای رنگ کردن دیوار می توانید از قلم مو، غلطک و رنگ پاش استفاده نمایید. استفاده از غلطک معمولاً سرعت بیشتری به کار شما می بخشد. اما برای انجام ریزه کاری های دیوار و رنگ کردن کناره ها و لبه های دیوار باید از قلم مو استفاده نمایید.

به عنوان آموزش رنگ کردن دیوار با قلمو باید بدانید که این روش نیاز به دقت و توجه بیشتری نسبت به غلطک دارد. برای این کار باید ابتدا قلم مو را در رنگ فرو ببرید. سپس برس را روی دیوار قرار دهید و از یک سمت از بالا به سمت پایین شروع به رنگ کردن دیوار کنید. در زمان رنگ کردن دیوار با قلم مو سعی کنید که قلم مو را تنها از یک جهت حرکت دهید.

برای رنگ کردن دیوار بهتر است از گوشه های دیوار شروع کنید. در صورت رنگ کردن خانه با غلطک ابتدا سطوح میانی دیوار را رنگ کنید و بعد با استفاده از قلم مو کناره های دیوار را رنگ آمیزی نمایید.

12- لوازم نقاشی را تمیز کنید

بعد از اتمام کار حتماً لوازم نقاشی را به خوبی بشویید و تمیز کنید. اگر از رنگ پلاستیک استفاده می کنید، می توانید قلم مو و غلتک را با آب و صابون بشویید. برای تمیز کردن لوازم نقاشی بعد از رنگ کردن با رنگ روغن نیز می توانید از تینر استفاده کنید. حتماً قبل از خشک شدن رنگ روی قلم مو و لوازم نقاشی آن ها را تمیز کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است قلم مو و غلطک شما خشک و خراب شود.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

نکات مهم برای رنگ کردن ساختمان

*برای رنگ کردن دیوار حتماً درب و پنجره ها را باز کنید تا تهویه مناسبی در خانه ایجاد شود و رنگ شما زودتر خشک شود.

*بعد از اتمام رنگ آمیزی دیوارها به هیچ عنوان به دیوارها دست نزنید.

*اگر برای رنگ کردن دیوار از رنگ لاتکس استفاده کرده اید، می توانید لکه های رنگ روی زمین را با آب تمیز کنید. برای برطرف کردن لکه رنگ روغن نیز می توانید از تینر استفاده نمایید.

*برای رنگ کردن کناره های دیوار و لبه پنجره از نوار چسب مخصوص استفاده کنید و بعد از اتمام رنگ چسب ها را جدا کنید.

*به عنوان آموزش رنگ زدن دیوار با قلم مو باید بدانید که به جا ماندن رد قلم مو روی دیوار موجب ایجاد ظاهری نامناسب روی دیوار می شود. برای از بین بردن رد قلم مو از دیوار می توانید از نرم کننده رنگ که به آن فلوترول گفته می شود، استفاده کنید.

*به عنوان آموزش رنگ کردن اتاق به یاد داشته باشید که تا زمانی که رنگ کردن یک سمت دیوار را تمام نکردید، نباید به سراغ دیوار بعدی بروید.

*در صورت ریختن رنگ روی شیشه پنجره می توانید بعد از خشک شدن رنگ، آن را با استفاده از کاتر یا تیغ ساده بتراشید.

*به عنوان آموزش رنگ آمیزی ساختمان از قلم نیاندازید که رنگ را در یک ظرف در بسته نگه دارید و حتماً بعد از اتمام کار درب آن را ببندید تا خشک نشود.

*چگونه رنگ روغن بزنیم که ظاهر یکدست و مرتبی داشته باشد؟ برای این کار نیز توجه داشته باشید که اگر لایه زیرین دیوار رنگ روغن است، حتماً از یک لایه آستر روی آن استفاده کنید.

*برای رنگ زدن روی رنگ قدیمی که کاملاً چرب و کثیف شده، بهتر است ابتدا سطح دیوار را با استفاده از یک شوینده مناسب بشویید و اجازه دهید خشک شود. سپس می توانید رنگ را شروع کنید.

*قبل از رنگ کردن دیوار گچی حتماً یک لایه روغن روی دیوار بزنید. این کار موجب می شود تا رنگ بهتر روی دیوار قرار بگیرد.

*طریقه رنگ زدن دیوار با رنگ پلاستیک بسیار ساده است، تنها توجه داشته باشید که اگر دیوار شما قبلاً رنگ روغن خورده، نباید روی آن رنگ پلاستیک بزنید. باید ابتدا از یک لایه پرایمر یا آستر روی دیوار استفاده کنید و بعد رنگ آمیزی را شروع کنید.

*برای ایجاد طرح روی دیوار می توانید طرح موردنظر را روی دیوار بکشید و با قلم موی سایز کوچک آن را رنگ کنید و یا از غلطک های طرح دار استفاده نمایید.

*پیشنهاد می کنیم مقاله روش های اصولی را هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

چطور خودمان خانه را رنگ کنیم؟

چگونه دیوار را خودمان رنگ بزنیم؟ به عنوان آموزش گام به گام رنگ آمیزی دیوار باید بدانید که برای رنگ کردن دیوار باید ابتدا سطح موردنظر را سمباده کشی کنید. سپس از یک لایه پرایمر روی دیوار استفاده کنید. با استفاده غلطک یا قلم مو شروع به رنگ کردن سطح دیوار کنید. در نهایت نیز باید صبر کنید تا رنگ دیوار خشک شود.

چگونه دیوار را طرح دار رنگ کنیم؟

برای ایجاد طرح روی دیوار می توانید طرح مورد نظر را روی دیوار بکشید و با قلم موی سایز کوچک آن را رنگ کنید و یا از غلطک های طرح دار استفاده نمایید.

منابع: architecturaldigest، wikihow

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1513

به "چطور خودمان خانه را رنگ کنیم ، 25 راز نقاشی یکدست و تمیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور خودمان خانه را رنگ کنیم ، 25 راز نقاشی یکدست و تمیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید