چرا بسیاری از ویژگی های پرسروصدای تراشه های موبایل بی استفاده می ماند؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تراشه های موبایل مغز گوشی های هوشمند محسوب می شوند و هر ساله نسل نو این محصولات امکانات مجذوب کننده تری را برای گوشی های موردنظر به ارمغان می آورند. از بین این امکانات به پشتیبانی از دوربین چندگانه، بهبود قابلیت های یادگیری ماشینی، بهره گیری از اینترنت 5G، افزایش فریم ریت بازی ها و البته چندین و چند ویژگی دیگر می توانیم اشاره کنیم.

چرا بسیاری از ویژگی های پرسروصدای تراشه های موبایل بی استفاده می ماند؟

با این حال بسیاری از ویژگی های وعده داده شده برای تراشه های موبایل هنوز به دست کاربران نرسیده اند. در این زمینه دلایل مختلفی وجود دارد که از بین آن ها می توانیم اولویت های شرکت های سازنده و احتیاج به پذیرش بهتر از طرف بازار را نام ببریم. اما روی هم رفته، تراشه های موبایل اخیرا در زمینه دستیابی به تمام پتانسیل خود پایین تر از انتظار عمل نموده اند.

ویژگی هایی که دوست داریم ببینیم

در این زمینه می توانیم به یک فهرست بلندبالا و طولانی بپردازیم ولی بهتر است چنین فهرستی را به چند مورد از ویژگی های امیدوارنماینده تر در سال های اخیر محدود کنیم. ویژگی های مربوط به عکاسی و فیلمبرداری طی چند سال گذشته فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته اند. به عنوان مثال اسنپدراگون 888 از قابلیت هایی مانند امکان عکس برداری همزمان به وسیله چندین دوربین، فیلمبرداری 4K به وسیله دو دوربین یا بیشتر و فیلمبرداری نامحدود با سرعت 960 فریم در ثانیه اشاره کنیم. با وجود پشتیبانی از این مشخصه ها، بیشتر گوشی های مبتنی بر این تراشه چنین قابلیت هایی را ارائه ندادند. کوالکام خاطرنشان نموده که سازندگان گوشی های هوشمند می توانند این مشخصه ها را ارائه دهند و در این زمینه مانع اقتصادی وجود ندارد.

از سوی دیگر باید بگوییم که سخت افزار و نرم افزار دوربین باید با در نظر گرفتن چنین ویژگی هایی توسعه پیدا نمایند. با این حال، حتی گوشی ساخت کوالکام هم نتوانسته تمام این امکانات را ارائه کند.

بعلاوه علی رغم پشتیبانی اگزینوس 2100 از دیکد ویدیو AV1، گوشی های سری گلکسی S21 بدون این مشخصه عرضه شدند تا از این نظر در برابر مدل های اسنپدراگون تفاوتی نداشته باشند. بعلاوه می توانیم به وجود قابلیت نرم افزاری ری تریسینگ در چیپست Dimensity 1200 و پشتیبانی از رفرش ریت 168 هرتز اشاره کنیم که هنوز این مشخصه ها به گوشی ها راه پیدا ننموده است. در سال 2019 کوالکام از قابلیت آپدیت درایور پردازنده گرافیکی رونمایی کرد که ایده بسیار مفیدی محسوب می گردد ولی هنوز به طور معناداری این قابلیت مورد استفاده قرار نمی گیرد. همانطور که می بینید، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند معمولا بخش قابل توجهی از قابلیت های تراشه های موبایل را نادیده می گیرند.

از طرف دیگر باید به قابلیت هایی اشاره کنیم که احتیاجمند استفاده از گجت های بیشتر مانند وسایل جانبی هستند. به عنوان مثال در زمینه صدا می توانیم به aptX Adaptive و فناوری بلوتوث LE اشاره کنیم که هنوز هدفون ها و اسپیکرها به طور گسترده بهره گیری از این دو را شروع ننموده اند. بعلاوه می توانیم روترهای وای فای 6E و بازی های موبایل را نام ببریم که از تازهترین تکنیک های مربوط به رندرینگ استفاده نمی نمایند. بنابراین در این زمینه فقط سازندگان گوشی های هوشمند مقصر نیستند و گاهی اوقات باید بستر مناسبی فراهم گردد.

روی هم رفته ویژگی های موجود در تراشه های موبایل تازه بسیار زیاد است و بسیاری از آن ها به دست کاربران نمی رسند. با توجه به اینکه فقط شمار اندکی از ویژگی های مهم تراشه ها مورد استفاده قرار می گیرند، هیجان زده شدن در خصوص ویژگی های نسل های بعدی سخت تر و سخت تر می گردد. امیدواریم شرکت های سازنده گوشی های هوشمند به این قابلیت های ارائه شده از طرف تراشه ها توجه بیشتری نشان بدهند تا بتوانند تمایز گوشی های پرچم دار و میان رده را بهبود ببخشند.

بعضی ویژگی ها چندان مجذوب کننده نیستند

روشن است که لزوما تمام ویژگی های تازه تراشه ها نمی توانند انقلابی در نحوه استفاده از گوشی های هوشمند ایجاد نمایند. بسیاری از کاربران از بهبود تدریجی تراشه ها استقبال می نمایند و مثلا می توانیم به بهبود گام به گام کیفیت تصویر، قابلیت های یادگیری ماشینی، عملکرد گیمینگ و دیگر موارد این چنینی اشاره کنیم که تجربه استفاده از گوشی را لذت بخش تر نموده اند.

در همین زمینه مثلا می توانیم به شیائومی می 11 اولترا اشاره کنیم که از قابلیت ضبط همزمان به وسیله چند دوربین پشتیبانی می نماید و گوشی های گیمینگ مانند ایسوس راگ فون 5 هم بعضی از قابلیت های مجذوب کننده تراشه ها را عملی نموده اند. با این حال همانطور که گفتیم، در این زمینه شاهد پراکندگی در بین گوشی های مختلف هستیم و هیچکدام از این گوشی ها تمام مشخصه های موردنظر را در کنار یکدیگر ارائه نمی دهد.

با وجود اینکه شرکت ها از تمام توان تراشه های موجود استفاده نمی نمایند، ساخت و استفاده از تراشه های اختصاصی روزبه روز مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد. به عنوان مثال می توانیم به چیپست گوگل تنسور موجود در سری پیکسل 6 اشاره کنیم که اگرچه نسبت به بعضی تراشه های رقیب تر حرف کمتری برای گفتن دارد، اما در عوض از بعضی از ویژگی های خاص موردنظر گوگل بهره می برد و می تواند تجربه کاربری بهتری ارائه دهد. از بین این ویژگی ها می توانیم به قابلیت حذف اشیاء از تصاویر و افزایش سرعت تبدیل صدا به متن اشاره کنیم. در همین زمینه می توانیم به شرکت های چینی مانند اوپو، ویوو و شیائومی اشاره کنیم که به ساخت چیپ های پردازش تصاویر روی آورده اند تا کیفیت تصاویر ثبت شده با گوشی های خود را بهبود ببخشند.

نسل تازه تراشه های پرچم دار مانند اسنپدراگون 8 نسل 1 و Dimensity 9000 در حوزه های مختلف امکانات بسیار مجذوب کننده تری را ارائه می دهند. باید ببینیم سازندگان گوشی های هوشمند چگونه از این قابلیت ها استفاده می نمایند. البته با توجه به سوابقی که اشاره کردیم، در این زمینه نباید انتظارات زیادی داشته باشیم. ولی در کل امیدواریم در سال 2022 شرکت های سازنده گوشی های هوشمند ما را غافلگیر نمایند.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1394

به "چرا بسیاری از ویژگی های پرسروصدای تراشه های موبایل بی استفاده می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بسیاری از ویژگی های پرسروصدای تراشه های موبایل بی استفاده می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید