پردازنده اسنپدراگون 865 کوالکام توانست چیپست A13 اپل را شکست دهد!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، طبق جدیدترین بنچمارک هایی که از پردازنده اسنپدراگون 865 و چیپست قدرتمند اپل A13 بدست آمده، نماینده کوالکام توانست در بسیاری از موارد پا به پای حریف خود پیش رفته و یا حتی آن را شکست دهد!

پردازنده اسنپدراگون 865 کوالکام توانست چیپست A13 اپل را شکست دهد!

معمولا هر سال که شرکت های بزرگ فراورینماینده گوشی های هوشمند، محصولات خود را با قدرتمندترین پردازنده همان سال راهی بازار می نمایند، باز هم این اپل است که در بخش پردازنده حرف اول را می زند. به عبارتی اگر این شرکت به مدت یک سال هیچ پردانزده ای هم فراوری نکند، همان پردازنده سال گذشته نیز به خوبی می تواند از پس رقبای جدید خود بر بیاید!

در بین پردازنده های جدید، اگزینوس 990، مدیاتک 1000 5G، کایرین 990 و اسنپدراگون 855 پلاس، هیچ کدام را نمی توان رقیبی جدی برای پردازنده قدرتمند A13 اپل دانست. با این اوصاف همواره به این صورت بوده که محصولات کوالکام از نظر قدرت پردازشی و عملکرد کلی، نزدیک ترین رقیب اپل محسوب می شوند.

آنالیز های وب سایت androidauthority نشان داده پردازنده اسنپدراگون 855، قدرتی نزدیک به چیپست A11 بکار رفته در آیفون 8 را دارد و حدودا نیز 25 درصد از A13 ضعیف تر است. اما داستان تکراری سلطنت چیپست های سری A بر بازار پردازنده های موبایل ظاهرا قرار است با ورود اسنپدراگون 865 به اتمام برسد!

در سال جدید دو اتفاق مهم رخ داد. اول اینکه بر اساس تست Speed Test G، تفاوت عملکرد بین پردازنده های A12 و A13 چندان زیاد نبوده و دوم اینکه اسنپدراگون 865 توانسته نسبت به نسل قبل حدودا 20 درصد عملکرد بهتری از خود نشان دهد. این یعنی گوشی های اندرویدی به نسبت سال های گذشته، به کمترین فاصله با گوشی های اپل رسیده اند!

هر آنچه باید در خصوص تراشه اسنپدراگون 865 بدانید

کوالکام اسنپدراگون 865 را اوایل ماه دسامبر امسال عرضه کرد و از وب سایت های خبری خواست پردازنده جدید این شرکت را با استفاده از محصول رفرنس کوالکام (QRD) که صرفا با هدف تست طراحی شده، آنالیز نمایند. در حالی که بسیاری این محصول را با تست های AnTuTu و Geekbench مورد آنالیز قرار دادند، وب سایت androidauthority تصمیم گرفت این پردازنده را با نرم افزار جدیدی تحت عنوان Speed Test GX 2.0 آنالیز کند.

این برنامه جدید بر اساس روش های تست سرعت قدیمی (باز کردن برنامه ها در چند گوشی و مقایسه مدت زمان آن) و همچنین برنامه های تست پردازنده و گرافیک طراحی شده و تقریبا می توان گفت نقاط ضعف روش های قدیمی را کاملا پوشانده است. نگاهی می اندازیم به مقایسه اجرا شده بین گوشی آیفون 11 پرو مکس با پردازنده A13 و محصول رفرنس کوالکام با پردازنده اسنپدراگون 865 تا ببینیم کدام پردازنده می تواند تست Speed Test G را زودتر به اتمام برساند.

آخرین بار آیفون 11 پرو مکس در مقابل سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس نهاده شد و در بخش پردازنده، نماینده اندروید تست سرعت را در زمان 45.3 و محصول اپل نیز آن را در 40.0 ثانیه انجام داد. یعنی نوت 10 پلاس مجهز به اسنپدراگون 855، حدودا 5 ثانیه دیرتر مقایسه را به اتمام رساند. این در حالی است که اسنپدراگون 865 کاملا متفاوت ظاهر شده و توانست با 20 درصد بهبود نسبت به گذشته، در همین بخش آیفون 11 پرو مکس را با 8 درصد اختلاف پشت سر بگذارد! (36.6 ثانیه برای اسنپدراگون 865 و 40 ثانیه برای اپل).

این تمام ماجرا نبود! آیفون 11 پرو مکس در بخش گرافیک توانست تست 3D Unity را در مدت 14.5 ثانیه انجام دهد. اینم درحالی است که محصول رفرنس کوالکام تست مشابه را در 16.9 ثانیه به اتمام رساند! البته در این بخش باید وضوح تصویر را نیز ملاک قرار داد. اسنپدراگون 865 در دستگاهی مورد آنالیز نهاده شد که از نمایشگری با وضوح تصویر 2880 × 1440 بهره می برد. اما آیفون 11 پرو مکس نمایشگری با وضوح 2688 × 1242 در اختیار دارد. این یعنی مدل رفرنس کوالکام در این تست تحت فشار بیشتری نهاده شد!

جدال نفس گیر آیفون 11 پرو مکس و گلکسی نوت 10 پلاس؛ کدام یک سریع تر است؟

از تست جدید که بگذریم، می رسیم به تست های قدیمی و البته معتبر از جمله AnTuTu و Geekbench! همانطور که در جدول زیر می بینید، اسنپدراگون 865 در بخش تک هسته ای امتیاز قابل قبول 930 را دریافت کرد. این در حالی است که طبق معمول آیفون 11 پرو مکس (پردازنده اپل A13) در این بخش با امتیاز تقریبا 1330، با اختلاف در صدر واقع شده است.

اما وقتی همه هسته ها مورد آنالیز قرار گیرند، هرچند همچنان اپل را در صدر می بینیم، اما این اختلاف امتیاز دیگر مانند قبل فاحش نیست! برای مثال می توانید عملکرد اسنپدراگون 855 در گلکسی نوت 10 را با آیفون 11 پرو مکس مقایسه کنید تا متوجه پیشرفت قابل توجه کوالکام در طراحی اسنپدراگون 865 شوید. اسنپدراگون 865 در این بخش امتیاز بسیار خوب 3445 و A13 نیز امتیاز 3468 را کسب کردند.

اما تفاوت در جایی به بیشترین حد خود می رسد که بنچمارک AnTuTu، ملاک قرار می گیرد. در این بنچمارک عملکرد کلی گوشی هوشمند مورد آنالیز قرار می گیرد و به طور کلی به آن یک امتیاز داده می شود. جالب است بدانید اسنپدراگون 865 به طرز عجیبی در این بخش خارق العاده ظاهر شده و با پشت سر گذاشتن A13 و اسنپدراگون 855، با اقتدار در صدر ایستاد!

البته در این رابطه نکته ای که وجود دارد، عملکرد آیفون 11 پرو مکس است. وب سایت رسمی بنچمارک AnTuTu، امتیاز این گوشی را 549.717 تخمین زده و این در حالی است که وب سایت androidauthority بعد از اجرای این تست، نتیجه متفاوتی را دریافت کرد. با این اوصاف، با استناد بر صفحه رسمی بنچمارک، امتیاز آیفون 11 پرو مکس را 549.717 در نظر می گیریم و می بینیم که باز هم کوالکام عملکرد خیره نماینده ای از خود به جای گذاشته و توانسته پا به پای پردازنده قدرتمند اپل پیش برود.

البته باید این را هم در نظر داشت که معمولا گفته می شود نتایج بنچمارک ها، حتی معتبرترین آن ها نیز ممکن است با خطاهایی همراه باشد. همچنین در زمان معرفی اسنپدراگون 855، تست ها بر اساس AnTuTu 7 و GeekBench 4 صورت می گرفت و نه نسخه 8 و 5 این دو برنامه! بنابراین نتایج بدست آمده توسط این دو بنچمارک را هم نمی توان با یکدیگر مقایسه کرد.

آنالیز آیفون 11 پرو مکس؛ اپل باز می شود

کوالکام با تمرکز بر هوش مصنوعی، اسنپدراگون 865 را به نسبت نسل قبل به طرز قابل توجهی ارتقا داده تا جایی که بنچمارک AImark که عمدتا به آنالیز عملکرد هوش مصنوعی می پردازد، امتیاز عجیب و فوق العاده 108.650 را به کوالکام داده که آن را بسیار بالاتر از A13 با امتیاز 59.330 قرار می دهد!

اما همه این ها به چه معناست؟ حقیقت امر این است که اسنپدراگون 865 با همه قدرتی که دارد، باز هم ملاک معین نماینده ای نیست و نمی توان گفت با ورود این پردازنده، جایی برای دیگر رقبا باقی نخواهد ماند. خیر! همچنان اسنپدراگون 855 پلاس، کایرین 990 هواوی، اگزینوس 990، A13 و پردازنده هایی از این دست، در نوع خود بهترین عملکرد را داشته و به راحتی تا دو سال آینده پاسخ گوی احتیاج های کاربران خواهند بود. به همین خاطر در استفاده معمولی، هیچگاه متوجه نخواهید شد که گوشی پرچم دار شما با پردازنده اسنپدراگون 865، بسیار سریع تر از دیگر گوشی هاست.

از طرفی این مقایسه برای بعضی ها بی معناست! چرا که اعتقاد دارند اپل پردازنده A13 را قبل تر از اسنپدراگون 865 معرفی و روانه بازار نموده و در اصل نماینده جدید کوالکام باید با A14 مقایسه شود. حقیقت اینجاست که بالاخره پردازنده ای فراوری شد تا بتواند اختلاف فاحش بین پردازنده گوشی های اندروید و آیفون را از میان بردارد. حال اگر زمان معرفی مد نظر باشد، باید گفت A13 تنها 3 ماه پیش معرفی گردید اما همچنان با اسنپدراگون 855 مقایسه می شود که حدودا 1 سال از ورود آن گذشته است! با این اوصاف هم A13 و هم اسنپدراگون 865، برای مدت زیادی در سال 2020، پردازنده های اول شرکت های مربوطه برای تجهیز گوشی های هوشمند به حساب خواهند آمد.

نکته جالب اما اینجا خواهد بود که بدانیم شرکت های بزرگ فراورینماینده گوشی های هوشمند با پردازنده جدید کوالکام چه خواهند کرد. تجربه نشان داده محصول رفرنس کوالکام همواره ذره ای از گوشی های ساخته شده توسط شرکت ها، عملکرد ضعیف تری دارد. بنابراین می توان پیش بینی کرد سال 2020 و در پی آن سال 2021، یکی از بزرگ ترین چالش ها، پیش روی شرکت های فراورینماینده گوشی هوشمند خواهد بود. شرکت هایی که باید از تمام آنچه که دارند در جهت بهبود کیفیت محصولات خود استفاده نمایند.

در انتها باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که نمی توان با قاطعیت گفت اسنپدراگون 865 بهترین پردازنده سال 2020 خواهد بود. علی رغم اینکه نتایج بدست آمده، تا حدودی این ادعا را اثبات می نماید. اما هرچه که هست، برای اپل این موضوع بسیار چالش برانگیز خواهد بود. چرا که دیگر پردازنده های این شرکت قرار نیست حاکمان بلامنازع پردازنده های موبایل باشند. به عبارتی، اکنون که همه چیز (تقرببا) برابر است، تماشای رقابت بین شرکت ها از همواره جذاب تر خواهد بود.

بهترین دوربین سلفی گوشی های 2019 از نگاه DxOmark

منبع: androidauthority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 26

به "پردازنده اسنپدراگون 865 کوالکام توانست چیپست A13 اپل را شکست دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده اسنپدراگون 865 کوالکام توانست چیپست A13 اپل را شکست دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید