همه جیز راجع به آنژین قلبی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، آنژین قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه می باشدو زمانی رخ می دهد که قلب شما اکسیژن مورد احتیاج خود را دریافت نمی کند. با گذشت زمان سرخرگهای کروناری تامین کننده خون مورد احتیاج قلب شما ممکن است در اثر رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد دچار انسداد شوند.

همه جیز راجع به آنژین قلبی

آنژین

آنژین، آنژین صدری یا آنزین پکتوریس احساس درد، ناراحتی یا دیگر علائمی است که در نتیجه ناکافی بودن انرژی سلول های عضلانی قلب برای به جریان انداختن خون، اتفاق می افتد. آنژین باعث ایجاد درد آزار دهنده، احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه می گردد.

گاهی اوقات دست ها، گردن، فک، دندان ها و حتی کمر را نیز درگیر می نماید. بسیاری از افراد برای توصیف آنژین از احساس گرفتگی، سوزش، انقباض یا درد استفاده می نمایند. گاهی اوقات این ناراحتی ها ممکن است در قسمت بالایی شکم، بین شانه ها یا حتی کمر احساس گردد.

البته در بعضی از افراد درد فقط در یکی از دست ها، راست یا چپ و یا گاهی هر دو دست احساس می گردد. فرد هیچ کدام از علائم دیگر را ندارد. متأسفانه ممکن است این بیماری در بعضی از افراد هیچ علائمی به همراه نداشته باشد.

حتی گاهی اوقات با وجود تنگ شدن عروق قلبی فرد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. تنها در صورت بروز حمله قلبی در نتیجه بسته شدن کامل شریان متوجه گردد. چنین مسئله ای بیشتر در زنان مبتلا آنژین با علائمی مثل خستگی، ضعف و سرگیجه اتفاق می افتد.

آنژین علامت هشداری است مبنی بر اینکه عضلات قلب نمی توانند خون و اکسیژن کافی را به بدن برسانند.

در صورت بی احتیاطی آنژین ممکن است باعث بروز حمله قلبی یا آنفاکتوس میوکاردیال گردد.

چندین اصطلاح پزشکی وجود دارد که با وجود داشتن نام آنژین هیچ ارتباطی با این بیماری ندارند. به عنوان مثال آنژین Ludwig یک نوع عفونت جدی است که دهان بیمار را درگیر می نماید و هیچ ارتباطی با مسائل قلبی ندارد. مورد دیگر آنژین Vincent است که زبان، دهان و لثه ها را درگیر نموده و هیچ ربطی به خون رسانی قلب ندارد.1

انواع آنژین

آنژین در بیشتر موارد در نتیجه تنگ شدن عروق قلبی ناشی از بیماری قلبی آترو اسکروتیک اتفاق می افتد. معمولاً در نتیجه این بیماری یک یا چند شریان بسته شده و شدت درد هیچ ارتباطی با تعداد عروق بسته شده ندارد.

معمولاً کافی است 50% از فضای شریان قلبی بسته گردد تا فرد دچار علائم آنژین گردد.

انواع مختلف آنزین عبارتند از:

آنژین انسدادی
برای توصیف درد ناشی از اسپاسم موقت عروق قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی باعث می گردد تا میزان خون رسانی به عضلات قلبی کاهش یابد.
آنژین عروقی
نیز بیانگر تنگ شدن عروق کوچک و کاهش خون رسانی است. در این مورد عروق بزرگتر در حالت طبیعی بوده و مسئله ای برای خون رسانی ندارند.
بیماری قلبی سندرم ایکس
نیز به کاهش جریان خونی گفته می گردد که همچون آنژین انسدادی در نتیجه vasospasm (انقباض عروق) ایجاد نمی گردد و یکی از انواع آنژین ریز عروقی است.1

علل آنژین

آنژین به دلیل کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می گردد. خون، اکسیژن را که عضله قلب برای زنده ماندن به آن احتیاج دارد، حمل می نماید. هنگامی که عضله قلب به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی نماید، باعث وضعیتی می گردد که ایسکمی نامیده می گردد.

شایع ترین دلیل کاهش جریان خون به عضله قلب، بیماری عروق کرونر (CAD) است. رسوبات چربی موسوم به پلاک می تواند شریان های قلب (عروق کرونر) را تنگ کند و مسئله ای را ایجاد کند که آترواسکلروز نامیده می گردد.

این جریان خون کاهش یافته، یک مشکل عرضه است - قلب به میزان کافی، خون غنی از اکسیژن را دریافت نمی نماید. ممکن است تعجب کنید با وجودی که عروق قلبتان به دلیل تجمع چربی تنگ شده، چرا همواره آنژین ندارید؟ دلیلش این است که در زمان تقاضای کم اکسیژن - به عنوان مثال زمانی که شما در حال استراحتید - عضله قلبتان ممکن است بدون اینکه علائم آنژین را تحریک کند، قادر به کاهش میزان جریان خون باشد. اما زمانی که تقاضا برای اکسیژن بالا را بالا می برید، مانند زمانی که ورزش می کنید، می تواند باعث آنژین گردد.

علائم آنژین قلبی یا قلب درد

علائم آنژین شامل موارد زیر است:

درد و ناراحتی در قفسه سینه مخصوصا حس فشار، سوزش یا پر شدن قفسه سینه

درد در بازو ، گردن ، چانه، شانه و کمر که همگی از سینه منشعب می گردد.

حالت تهوع

خستگی

تنگی نفس

عرق

سرگیجه

این علائم باید هرچه سریع تر به وسیله پزشک تشخیص داده گردد تا بتواند درمان سریع را برای فرد اعمال کند. آنژین ها می توانند مداوم و یا غیر مداوم باشد که هردو عاملی برای حملات قلبی هستند.

آنژین مداوم رایج تر از غیر مداوم است و این نوع آنژین زمانی اتفاق می افتد که فرد بیش از حد از خود کار می کشد و مدت زمان طولانی را به هیچ وجه استراحت نمی نماید ، مثلا ممکن است که این درد را هنگام بالا رفتن از تپه و کوه در هوای سرد احساس کنید.2

عوارض آنژین

درد قفسه سینه ای که ممکن است با آنژین رخ دهد می تواند انجام بعضی فعالیت های طبیعی مانند راه رفتن را ناراحت نماینده نماید. با این حال، خطرناک ترین عارضه نگران نماینده در خصوص آنژین، حمله قلبی است.

علائم و نشانه های شایع حمله قلبی عبارتند از:

فشار، پری یا درد فشارنده در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد

درد قفسه سینه ای که به شانه، بازو، پشت، یا حتی دندان ها و فک منتشر می گردد

دوره های افزایش یابنده درد قفسه سینه

درد طولانی مدت در قسمت فوقانی شکم

تنگی نفس

عرق کردن

حس مرگ قریب الوقوع

غش

تهوع و استفراغ

اگر هر کدام از این علائم را داشتید، بلافاصله در پی مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.3

درمان درد سینه یا آنژین قلبی

راه های گوناگونی برای درمان آنژین صدری وجود دارد از قبیل تغییر شیوه زندگی، دارو درمانی، آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت داخل عروق قلب و جراحی قلب باز. هدف از درمان کاهش دفعات و شدت درد و علائم بیماری قلبی است تا شانس حمله قلبی کاهش یابد. اما چنانچه شما دچار آنژین ناپایدار درد سینه ای شده اید که با دفعات قبل فرق دارد و حتی در حال استراحت اتفاق افتاده سریعا خود را به بیمارستان برسانید.
1- تغییر در شیوه زندگی
اگر شدت آنژین شما خفیف باشد تنها ممکن است با تغییر در شیوه زندگی بهبود حاصل گردد. حتی اگر درد شدید است باید تغییرات زیر را انجام دهید:

-اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک نمایید. حتی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب نمایید.

-اگر دچار چاقی هستید، با پزشک در رابطه با کاهش وزن مشورت نمایید.

-اگر دیابتی هستید مطمئن شوید که به خوبی قند را کنترل نموده اید و کوشش کنید ورزش روزانه داشته باشید.

-از مصرف میزان زیاد غذا در یک وعده اجتناب کنید.

-از استرس حتی المقدور اجتناب کنید.

-از غذای سالم مانند سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده نمایید.

-از پزشک متخصص قلب و عروق راجع به آغاز ورزش سوال کنید.

2- داروهای مناسب برای درمان آنژین قلبی (درد سینه)
اگر تغییر شیوه زندگی به شما در کنترل و بهبود درد یاریی نکرد ،داروهای زیر با تجویز پزشک می تواند به شما یاری نماید:

نیترات ها

آسپرین

پلاویکس

بتابلوکرها

استاتین ها

داروهای بلوک نماینده کانال کلسیم

رانولیزین

3- آنژیوپلاستی و استنت گذاری
هنگام آنژیوپلاستی یا PCI یک بالون نازک داخل رگ تنگ شده قرار داده و بالون باد می گردد. نهایتا برای جلوگیری از بسته شدن مجدد رگ یک داربست فلزی تحت عنوان استنت در محل تنگی تعبیه می گردد. با این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود یافته و شما دچار درد قفسه سینه نخواهید شد.
4- جراحی قلب باز
در این روش به وسیله رگی که از پا و یا پشت قفسه سینه گرفته می گردد محل تنگی دور زده می گردد و خون بیشتری به بعد تنگی می رسد.4

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.mashreghnews.ir

3.www.beheshtclinic.com

4.www.drhsnajafi.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1322

به "همه جیز راجع به آنژین قلبی" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه جیز راجع به آنژین قلبی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به آنژین قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید