محرک رشد قارچ خوراکی به فراوری انبوه می رسد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، شهناز شاهی مدیر فراوری یکی از شرکت های فعال در فراوری بذر و پرورش قارچ خوراکی گفت: لیسانس غیر انحصاری تکثیر سویه میکروبی و تهیه فرمولاسیون محرک رشد قارچ خوراکی با استفاده از این سویه، سال گذشته طی قراردادی که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی داشتیم به این مجموعه واگذار شد که طی ماه های اخیر با فراوری و بهینه سازی این محصول نسبت به آنالیز عملی این مکمل در بستر پرورش قارچ اقدام کردیم. با مصرف این محصول طی سه دوره آزمایشی شاهد افزایش 10 درصدی کمیت و کیفیت قارچ فراوریی بودیم.

محرک رشد قارچ خوراکی به فراوری انبوه می رسد

وی با اعلام اینکه با شروع فراوری انبوه این محصول محرک رشد از امسال، واحدهای پرورش قارچ خوراکی می توانند با استفاده از آن با هزینه ای کاملاً مقرون به صرفه، میزان و کیفیت قارچ فراوریی خود را افزایش دهند گفت: این محصول که بر پایه باکتری های بومی و با فرمولاسیونی نوآورانه ساخته شده فاقد نمونه مشابه داخلی و خارجی است.

مهندس فلاح که به سفارش شرکت فراوریکننده طی مدت چهار ماه، کارایی این محصول محرک رشد را آنالیز نموده است نیز گفت: عملکرد این محصول طی دو مرحله در مراحل مختلف کشت قارچ خوراکی ارزیابی شده است. مرحله اول بعد از خاک دهی و قبل از رافلینگ (مخلوط کردن خاک و کمپوست) بود که با اضافه کردن محرک رشد، راندمان فراوری تا 2 درصد بالا رفت. یعنی به ازای هر 10 تن کمپوست 260 کیلوگرم افزایش وزن قارچ داشتیم.

وی گفت: ارزیابی دیگری، هفت الی هشت روز بعد از کشت در مرحله اسپان (ریسه دوانی در کمپوست) انجام شد که طی آن محصول محرک رشد را در بستر اسپری کردیم. طبق آنالیز صورت گرفته با استفاده از محرک رشد، سرعت رشد میسیلیوم افزایش پیدا کرد و طول دوره فراوری قارچ به میزان چهار الی پنج روز کاهش یافت که از لحاظ کاهش هزینه های فراوری برای واحدهای پرورش قارچ خوراکی بسیار با ارزش است.

اکرم صادقی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح گفت: میکروارگانیسم های موجود در خاک، خصوصیات متفاوتی دارند که میکروارگانیسم شناسایی شده قادر است با فراوری آنزیم های مختلف، فرایند هضم بستر سلولزی پرورش قارچ خوراکی را ارتقا داده و با تسهیل دسترسی قارچ به مواد مغذی فرایند رشد آن را افزایش دهد.

وی با اشاره به موفقیت فرمولاسیون طراحی شده در عرصه فراوری صنعتی گفت: با توجه به ارزش مالی قارچ خوراکی و تأثیر این مکمل رشد در افزایش فراوری آن، فرمولاسیون ابداعی که مبتنی بر میکروارگانیسم های بومی است با استقبال و همکاری بخش صنعت به مرحله تجاری سازی رسیده که در نوع خود بی نظیر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1086

به "محرک رشد قارچ خوراکی به فراوری انبوه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محرک رشد قارچ خوراکی به فراوری انبوه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید