از اختلافی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده تا علت تاخیر در پرداخت وام های دانشجویی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، هفته ای که گذشت، خبر هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

از اختلافی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده تا علت تاخیر در پرداخت وام های دانشجویی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، هفته ای که گذشت، خبر هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه ها منتشر شد. بعضی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن ها حائز اهمیت بود. گزیده ای از مهم ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه ها در هفته گذشته را مرور می کنیم.

گنجی: دلیل تاخیر در وام عتبات دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم توضیحاتی را در خصوص دلیل تاخیر در پرداخت وام عتبات دانشجویی ارائه داد.

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، با اشاره به برگزاری هفته خوابگاه ها گفت: هفته خوابگاه ها از 24 تا 30 اردیبهشت در دانشگاه های کشور برگزار می شود. برنامه ریزی ها در این خصوص اجرا شده و دانشگاه ها مهلت دارند برنامه های خود را اعلام نمایند.

گنجی در خصوص وام ویژه دکتری که ثبت نام آن آغاز شده گفت: بر اساس مصوبه صندوق رفاه دانشجویان وام ویژه دکتری هر 6 ماه یکبار، هر ماه یک میلیون تومان به حساب دانشجویان واریز می شود و برای نیمسال دوم مبلغ این وام ها تیرماه به دانشجویان داده خواهد شد.

دانشگاه های ایران از ظرفیت های مطلوب در جذب حداکثری دانشجویان بین المللی برخوردار هستند

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه های ایران از نظر ظرفیت های دانشگاهی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و می توانند در جذب حداکثری دانشجویان بین المللی گام های موثرتری بردارند.

هاشم داداش پور در نشست صمیمی خود با جمعی از دانشجویان بین الملل از ملیت های مختلف جهان، با بیان مطلب فوق، گفت: علیرغم وجود استاندارد ها و پتانسیل های لازم در دانشگاه های کشور به دلیل بعضی مسائل زیرساختی و ناهماهنگی های بین دستگاهی، در جذب دانشجویان عملکرد خوبی نداشتیم و در صورت رفع موانع و معرفی دانشگاه های کشور با اقبال و استقبال دانشجویان بین المللی روبرو خواهیم شد.

وی در این نشست که از پانزده کشور جهان حضور داشتند خود را بعنوان نماینده دانشجویان بین الملل در حل مسائل بیان کرد و خاطرنشان ساخت: در مدت هفت ماهی که در این مسئولیت هستم، بیش از سی جلسه با دانشجویان بین الملل برگزار نموده و در دانشگاه های مختلف کشور که دانشجویان بین الملل داشتند نیز حاضر و از نزدیک و چهره به چهره با مسائل و مسائل و حرفه ای آن ها آشنا شدم و بهمین منظور بخشی از ظرفیت سازمان را در راستای حل مسائل موجود در پیش پای دانشجویان بین الملل اختصاص داده ام.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی محل اختلاف با مجلس

پس از تصویب طرح ساماندهی کنکور، نمایندگان مجلس به عنوان نهاد قانون گذار نسبت به این مصوبه معترض شدند و معتقدند که شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها می تواند سیاست گذاری در حوزه علم وفناوری را داشته باشد و حق قانون گذاری ندارد.

موضوع حذف کنکور سال هاست که از سوی مسئولان مختلف کشور مطرح می شود و هر کدام ایده هایی برای خود در اجرای این طرح ارائه دادند، اما تا به امروز هیچ کدام از این طرح ها به مرحله اجرا نرسیده و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی قوانین علمی و آموزشی و سیاست گذار در این حوزه است تصمیم بر این گرفت که به جای حذف کنکور، ساماندهی کنکور را در دستور کار خود قرار دهد.

چندی پیش مصوبه ساماندهی کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر اساس این مصوبه تغییرات کنکور از سال 1402 اعمال خواهد شد و سوابق تحصیلی بیشترین تاثیر را در آزمون ورودی داوطلبان خواهد داشت.

اما پس از تصویب این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار نسبت به این مصوبه معترض شدند و معتقدند که شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها می تواند سیاست گذاری در حوزه علم وفناوری را داشته باشد و حق قانون گذاری ندارد بنابراین باید قانونی که در خصوص ساماندهی کنکور دارد به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد که از طریق مجلس تصویب شود.

دانشجویان متقاضی مهمانی دانشگاه علم و صنعت در سامانه سجاد ثبت نام نمایند

دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه ای از متقاضیان مهمانی و انتقال درخواست کرد که در سامانه سجاد درخواست خود را ثبت نمایند.

دانشجویان مقطع کارشناسی متقاضی میهمانی (دارای شرایط خاص) تا 31 اردیبهشت، سامانه خدمات آموزشی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری (سامانه سجاد https://portal.saorg.ir) فعال می باشد و متقاضیان با مطالعه دقیق آیین نامه و راهنمای ثبت نام در سامانه می توانند نسبت به ارائه درخواست خود اقدام نمایند. دانشگاه تنها درخواست هایی را بررسی خواهد کرد که از طریق این سامانه ثبت شده باشد؛ لذا از کلیه متقاضیان میهمانی که مایلند در ترم آینده درخواست میهمانی و میهمانی دائم آنان بررسی شود، لازم است از طریق این سامانه اقدام نمایند.

جزئیاتی از پرداخت وام شهریه دانشجویی

ثبت نام وام های دانشجویی نیمسال دوم تحصیلی مدتی است آغاز شده و دانشجویان متقاضی مهلت دارند که تا خاتمه اردیبهشت ماه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

ثبت نام وام های دانشجویی نیمسال دوم تحصیلی مدتی است آغاز شده و دانشجویان متقاضی مهلت دارند که تا خاتمه اردیبهشت ماه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

وام شهریه یکی از وام هایی است که صندوق رفاه به دانشجویان نوبت دوم، دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و به تمامی دانشجویان شهریه پرداز پرداخت می کند.

مهلت ثبت نام وام کمک هزینه تحصیلی دانشگاه شریف تمدید شد

بر اساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف مهلت ثبت نام کمک هزینه تحصیلی برای نیمسال دوم تحصیلی آغاز شده و تا خاتمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.

دانشگاه شریف به دانشجویان متقاضی کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کند. بر این اساس دانشجویان متقاضی می توانند برای نیم سال دوم سال تحصیلی جاری تا خاتمه اردیبهشت ماه نسبت به تکمیل فرم درخواست الکترونیکی اقدام نموده و کلیه مدارک و مستندات مربوطه را به صورت الکترونیکی از طریق آدرس stu.sharif.ir ارسال نمایند.

دانشگاه صنعتی شریف در راستای تحقق اهداف علمی و فرهنگی و به منظور اعتلای فعالیت های علمی، پژوهشی و توسعه دانش بشری در جمهوری اسلامی ایران، طرح حمایت از دانشجویان متقاضی در راستای فراهم نمودن شرایط مناسب تر برای آن ها با حمایت خیرین بنیاد حامیان دانشگاه صنعتی شریف اجرا می شود.

با توجه به اینکه بعضی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف علیرغم داشتن ظرفیت علمی خوب، به دلیل مسائل اقتصادی نیاز به حمایت دارند، لذا با کمک خیرین و همیاران دانشگاه، این طرح با هدف حمایت از دانشجویان متقاضی، طراحی و اجرا می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1509

به "از اختلافی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده تا علت تاخیر در پرداخت وام های دانشجویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اختلافی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده تا علت تاخیر در پرداخت وام های دانشجویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید