قوت دریافت احتمال تخریب گودخانه 300 ساله شیراز

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، قوت دریافت احتمال تخریب گودخانه 300 ساله شیراز مشاهده می شود.

قوت دریافت احتمال تخریب گودخانه 300 ساله شیراز

قضیه چیست؟

زورخانه پولاد درست در وسط بافت تاریخی قرار گرفته، شاید هم به همین دلیل از فضایی نسبتا کوچک برخوردار است، آنقدر که قدم زنان از شاهچراغ تا گودخانه را فقط با پنج دقیقه پیاده روی می توان سپری کرد، هر چند میراث فرهنگی هنوز همت ثبت کردن این بنای تاریخی را که از دوره زندیه به عنوان آب انبار استفاده می شد و بعد از حدود یک قرن به زورخانه تبدیل شده را ندارد.

روح الله (نیما) فلاحی، راهنمای گردشگری و فعال میراث فرهنگی نگرانی ها برای تخریب این زورخانه قدیمی را به ورزشکاران سنتی این زورخانه هم تعمیم می دهد.

او می گوید: به نظر می رسد مدتی است فرایند تخریب و تغییر کاربری این بنای تاریخی توسط یکی از مالکان جدید آن در حال جدی تر شدن است، کسانی هم که آنجا ورزش می کنند با شنیدن خبر احتمال جدی تخریب این زورخانه طوماری را امضا کرده و درخواست جلوگیری از تخریب آن را دارند.

وی با بیان اینکه این بنای قدیمی در دوره پهلوی بازسازی شده است، می گوید: آن بنا دو مالک داشته، که یکی از آنها زمانیکه فوت می کند سهم خود را وقف می کند. بخش دوم بنا نیز بعد از درگذشت مالک دوم به ورثه می رسد که آنها نیز سهم خود را به مالک کنونی می فروشند، او نیز به دنبال ایجاد کاربری جدید و تخریب بناست.

آب انبار هم دوره با بازار وکیل را تخریب می کنند

حسین غرقی، رئیس هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان فارس می گوید: زورخانه پولاد در اواخر دوره زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل، بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود 130 سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز در حدود 160 سال است که به عنوان زورخانه استفاده می شود.

او با تاکید بر اینکه این بنا، اکنون به عنوان یکی از پنج زورخانه فعال قدیمی ایران شناخته می شود، ادامه می دهد: بدلیل همجواری آن با امامزاده سیدعبدالله به زورخانه سید عبدالله نیز شناخته شده است و از سوی دیگر پهلوان های زیادی مانند مرشد محمود خداپرست، حاج محمدکاظم دلاوری، حاج ملاعلی سیف و پهلوان خلیل عقاب از این مکان تاریخی سر بیرون آورده اند.

وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر عملکرد مالک بنا، در هاله ای از ابهام است، بیان می کند: هیات ورزش های زورخانه ای شهر شیراز اقدامات خود را برای جلوگیری از تخریب این بنا از طریق میراث و شهرداری آغاز کرده و ما همه تلاش خود را در این زمینه انجام می دهیم.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 437

به "قوت دریافت احتمال تخریب گودخانه 300 ساله شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوت دریافت احتمال تخریب گودخانه 300 ساله شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید