طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، زردآلو یکی از مفید ترین و خوشمزه ترین میوه های تابستانی است.این میوه خاصیت زیادی دارد و داری فیبر بالایی است و به عملکرد دستگاه گوارش یاری شایانی می نماید. با زردآلو میتوانید انواع تارت، کیک و شیرینی، چیزکیک، مربا، کمپوت و مارمالاد را تهیه کنید. مربای زردآلو یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین مرباها در بین افراد است که طعم و رنگ بی نظیری دارد. مربای زردآلو از جمله مرباهایی است که به همراه کره یا خامه در شمار دلچسب ترین صبحانه قرار می گیرد. در اینجا به طرز تهیه مربای زردآلو در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی خبرنگاران می پردازیم.

طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس
مواد لازم مربای زردآلو:
زردآلوی بدون هسته1 کیلو
شکر600 گرم
جوهر لیمویک چهارم قاشق چایخوری

1- زردآلو ها رو بشورید و هسته هاش رو در بیارید شما به دلخواه میتونید زردآلو ها رو به صورت درسته داخل مربا بهره ببرید یا اینکه از وسط نصف کنید و یا به صورت مکعبی ریز خرد کنید میزان خرد کردن زردآلو کاملا سلیقه ای و دلخواه است.

داخل ظرفی زردآلو و شکر رو لا به لای هم بریزید و بهتر هست به جای قابلمه از تابه بهره ببرید تا زردآلو ها روی انباشته نشن و موقع حرکت دادن و جا به جا کردن کارتون راحت تر باشه و زردآلو ها له نشن.

تابه رو روی حرارت میانه قرار بدین (این مربا احتیاجی به داخل یخچال گذاشتن ندارد) این مربا احتیاجی به آب نداره و زردآلو خودش آب میندازه طبیعتا در حالتی که زردآلو خرد شده باشه خیلی سریع تر و راحت تر آب میندازه. اگه مثل من مربای زردآلو رو به حالت درسته آماده میکردین و احساس کردین ممکنه تا آب انداختن زردآلوها شکر بسوزه یک چهارم پیمانه آب جوش اضافه کنید ولی احتیاج به آب بیشتری نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زردآلو

وقتی ظرف روی حرارت قرار میگیره از کناره های ظرف آغاز به جوشیدن میکنه و شکر ها آب میشن.

2- به آرومی زردآلو ها رو جا به جا کنید و از کناره ها به وسط تابه انتقال بدین تا کل شکر ها آب بشن، با احتیاط این کار رو بکنید تا میوه ها له نشن کناره های ظرف رو با فرچه مرطوب و آغشته به آبلیمو تمیز کنید تا مربا بعد از خنک شدن شکرک نزنه، کم کم مربا آغاز به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد حتما از ظرفی بهره ببرید که گنجایش دو برابر شدن مواد رو داشته باشه اجازه بدین میوه ها بپزن و شیره به قوام برسه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا آلبالو

در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشه چون میوه ها له میشن حرارت باید تا آخر پخت میانه باشه و در حین پخت کم و زیاد نشه چون حرارت کم مدت زمان پخت رو زیاد میکنه و زردآلو ها له میشن و پخت با حرارت بالا باعث میشه مربا بعد از خنک شدن شکرک بزنه. وقتی مربا کم کم داره به قوام میرسه کف روی مربا رو جمع کنید تا مربا شفاف تر و خوش رنگ تر بشه.

3- در حین برداشتن کف مربا وقتی حس کردین که شیره مربا به حالت فنری برمیگرده یعنی مربا به قوام رسیده چند قطره از شیره رو ما بین دو انگشت تست کنید اگه حالت کشسانی داشت و آبکی نبود یعنی به قوام رسیده یا میتونید مقداری از شیره رو داخل ظرفی بریزین و توی یخچال یا فریزر بذارین تا خنک بشه بعد با انگشت از وسط شیره بکشین اگه جای خالی دیر پر شد و به عبارتی شیره غلظت داشت و آروم حرکت میکرد و موقع حرکت چین میخورد یعنی به قوام رسیده.

وقتی مربا به قوام رسید جوهر لیمو رو بهش اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید اجازه بدین مربا به حجم اولیه خودش برگرده و بعد با قاشق کف های باقی مونده روی مربا رو با دقت جمع کنید.

4- تا مربا شفاف و خوش رنگ بشه اجازه بدین مربا داخل همون ظرف خنک بشه و بعد داخل شیشه بریزید و توی یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک زردآلو

5- هسته های زردآلو رو بشکنید و تست کنید اگه تلخ نبودن روی هسته ها آب جوش بریزید و اجازه بدین چند دقیقه بمونه بعد آبکشی کنید و پوست رویی بادوم ها رو جدا کنید و به مربا اضافه کنید این کار هم باعث زیبایی مربا هم خوشمزه تر شدنش میشه.

نکات مربای زردآلو:

  • برای مربای زردآلو از زردآلوی سفت و رسیده و ملس بهره ببرید که کمی رنگشون به نارنجی مایل باشه، زرد آلو هایی که خال سیاه دارن خوش رنگ نمیشن و زردآلو های خیلی بزرگ و کرمی رنگ که به زردآلوی کشاورزی معروفن مناسب مربا نیستن.
  • جایگزین جوهر لیمو دو قاشق آبلیموی طبیعی است.
  • به خوبی قوام اومدن شیره مربا تاثیر زیادی توی کیفیت مربا داره اگه مربا بیش از حد به قوام برسه شکرک میزنه و اگه رقیق باشه کپک میزنه اگه بعد از خنک شدن مربا دیدین که مربای شما غلظت لازم رو نداره زردآلو ها رو با یک کفگیر سوراخ دار از شیره به آرومی جدا کنید و اجازه بدین شیره مربا به تنهایی با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام بیاد و بعد زردآلو ها رو به شیره اضافه کنید.
  • این مربا رو میتونید داخل یخچال یا فریزر نگهداری کنید مربایی که به خوبی به قوام رسیده داخل فریزر یخ نمیزنه فقط کمی غلیظ تر میشه اگه مربای شما داخل فریزر یخ زد یعنی آب مربا کاملا تبخیر نشده و قوام لازم رو نداره و بعلاوه اگه مربا رو داخل یخچال نگهداری کردید و کپک زد یعنی به قوام نرسیده بوده و غلظت لازم رو نداشته بهتره مربای کپک زده رو دور بریزید و استفاده نکنید.
  • اواخر پخت و قبل از خاموش کردن میتونید نوک قاشق چایخوری وانیل هم به مربا اضافه کنید، بعضا داخل این مربا از هل یا دارچین یا گلاب هم استفاده میشه اما خیلی ها طعم خود زردآلو رو میپسندن و این به سلیقه شما بستگی داره.
  • برای برداشتن و جا به جا کردن مربا حتما از قاشق خشک و تمیز بهره ببرید چون رطوبت باعث میشه مربای شما بعدا کپک بزنه و بعد از خنک شدن مربا و وقتی میخواین مربا رو داخل ظرف شیشه ای بریزین دقت کنید ظرف کاملا خشک و تمیز باشه چون حتی اگه مربا به قوام کامل رسیده باشه اما قطره ای آب و رطوبت بهش اضافه بشه کپک میزنه.
  • اضافه کردن هسته پوست گرفته به مربا کاملا اختیاری و سلیقه ای است در صورت دلخواه میتونید حذفش کنید.
  • بهتره این مربا رو در حجم کم و به صورت یک کیلو یک کیلو آماده کنید چون هر چقدر حجم مربا بیشتر بشه مدت زمان به قوام رسیدن مربا طولاتی تر میشه و ممکنه زردآلو ها له بشن و شکل خودشون رو از دست بدن.

امیدوارم از طرز تهیه مربای زردآلو خوشتون اومده باشه.

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1317

به "طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید