سهم ناچیز ایران از عایدی میلیاردی گردشگری عشایری

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، با وجود آنکه ایران تنوع قومی و ظرفیت گسترده ای برای توسعه گردشگری قومی (tribal) دارد اما کشور مغولستان بدون تنوع قومی اکنون جایگاه اول گردشگری عشایر رابه خود اختصاص داده و تا 4 میلیارد دلار در سال از محل این نوع گردشگری عایدی کسب می نماید.

سهم ناچیز ایران از عایدی میلیاردی گردشگری عشایری

خبرنگاران: هما حاصلی / اسماعیل خسروانی دبیر میز ملی گردشگری عشایر کشور در حاشیه نخستین رویداد گردشگری عشایر در شیراز در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به آنکه اولین رویداد ملی گردشگری عشایر کشور رویداد تخصصی گردشگری و ورود این مقوله به زندگی عشایر است گفت: با وجود آنکه ایران تنوع قومی و ظرفیت گسترده ای که برای توسعه گردشگری قومی (tribal) دارد اما کشور مغولستان بدون تنوع قومی اکنون جایگاه اول گردشگری عشایر را دارد و تا 4 میلیارد دلار در سال از محل این نوع گردشگری عایدی کسب می نماید.

وی اضافه نمود: در ایران تا کنون تورهایی گردشگری عشایری سلیقه ای برگزار شده و ساماندهی شده نبوده اند. از این رو میز ملی توسعه گرشگری عشایری از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و دفتر توسعه گردشگری داخلی راه اندازی شد و جلساتی هم با امور عشایر انجام شد تا با ورود گردشگری حرفه ای به جامعه عشایری تحولی در اقتصاد این جوامع اتفاق بیفتد.

خسروانی اذعان داشت: سال جاری شعار سال گردشگری گردشگری سبز،اشتغال زنان و آموزش است که عشایر مصداق این شعار است .وظیفه ای که میز ملی دارد اولا فعالان گردشگری عشایر را شناسایی و سازماندهی کند و دوم با ایجاد پکیج تورو شناسنامه دار کردن صنایع دستی و محصولات عشایر بستر خرید بی واسطه را برای گردشگران مهیا کند. در وهله بعد سازماندهی نمایشگاهها است که متاسفانه تا به امروز جشنوارها و نمایشگاههای برگزار شده بیشتر جنبه بازارچه ای برای فروش اغذیه بوده اند اما در این رویداد با برگزاری ورکشاپ های تخصصی برای همه علاقمندان این حوزه امید داریم که گام اول توسعه گردشگری پایدارعشایر به صورت سازماندهی شده و هدفمند برداشته گردد.

وی با اشاره به تاثیر نخستین رویداد گردشگری عشایر در تشویق فعالان گردشگری برای ورود به این حوزه و حفظ سبک سنتی زندگی عشایر گفت: زمانی که گردشگری عشایر توسعه پیدا کند عشایر تشویق می گردد کوچ سنتی انجام دهد و به محیط زیست ضربه نمی زند. وقتی عشایر آموزش ببیند که گردشگری می تواند زندگی او را از لحاظ مالی متحول کند در مواجهه با خشکسالی به شهر نشینی و حاشیه نشینی روی نمی آورد .شرکت کنندگان در این نمایشگاه به خوبی درخصوص گردشگری تجربه گرا و تجربه محور آموزش دیده اند و این تفاوت این رویداد با جشنواره های قبلی است.

خسروانی با تاکید بر اهمیت قوانینی که گردشگری پایدار عشایری را تضمین کند و ضمن احترام به جوامع بومی حافظ محیط زیست نیز باشد اضافه نمود : ما نیازمند طراحی پکیج و برندسازی گردشگری قومی در سطح ملی و بین المللی هستیم و این نیازمند حمایت دولت و ارگان های مختلف است.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر کشور با اشاره به آنکه در 10 سال گذشته جمعیت عشایر کشور نصف شده و اگر به همین منوال پیش برود روزی فقط عشایر را به صورت نمادین در نمایشگاهها خواهیم دید گفت : نمی گردد جلو ورود مدرنیته به زندگی عشایر را گرفت اما باید در کنار آن این سبک زندگی را حفظ کرد . آموزش ، طراحی بسته گردشگری عشایری و ارائه آن به آژانس ها، ایجاد موزه منطقه ای دست سازها و میراث عشایرو برگزاری جشنواره ها می تواند با معرفی این مدل گردشگری نه تنها به تحول اقتصاد عشایری بلکه به ارزآوری و عایدیزایی برای صنعت گردشگری کشور منجر گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 آبان 1402 بروزرسانی: 25 آبان 1402 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1724

به "سهم ناچیز ایران از عایدی میلیاردی گردشگری عشایری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ناچیز ایران از عایدی میلیاردی گردشگری عشایری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید