با تفاوت آسم و آلرژی آشنا شوید

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، آسم و آلرژی شیوع زیادی دارند و با وجود اینکه دو بیماری متفاوت هستند، اما گاهی علائم بسیار مشابهی دارند. در این مقاله تفاوت آسم و آلرژی را از لحاظ علائم، دلیل، نحوه تشخیص و راه های درمان مورد آنالیز قرار می دهیم.

با تفاوت آسم و آلرژی آشنا شوید

آسم چیست؟

آسم عارضه ای است که در آن مجاری هوایی و لوله های تنفسی ملتهب شده و باعث انقباض نایژه ها می گردد. اگرچه با گذشت زمان، شدت آسم می تواند کمتر گردد، اما هرگز کاملا از بین نمی رود.

آلرژی چیست؟آلرژی واکنش غیرمعمول و به طور کلی ناخوشایند دستگاه ایمنی بدن به برخی از موادی است که در معرض آن ها قرار می گیرید. آلرژی انواع مختلفی دارد، از جمله آلرژی به مواد شیمیایی که می خورید، لمس یا استنشاق می کنید. در برخی افراد، آلرژی به مرور زمان رفع می گردد، اما در برخی دیگر به مرور زمان شرایط وخیم تر خواهد شد. نیش حشرات مانند زنبور ها نیز می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

تفاوت آسم و آلرژی چیست؟به طور کلی تفاوت های آسم و آلرژی عبارتند از:

آسم التهاب مجاری هواست. در حالی که آلرژی واکنش غیرمعمول و ناخوشایند دستگاه ایمنی بدن به برخی از مواد است.

علائم آسم شامل خس خس سینه، مشکل تنفسی، فشار در قفسه سینه و سرفه است. علائم آلرژی با توجه به نوع آلرژی فرق دارد و می تواند شامل ناراحتی معده، گرفتگی بینی، عطسه، بثورات پوستی و کهیر گردد.

برای تشخیص آسم از آزمایش عملکرد ریه، اسپیرومتری و تست متاکولین استفاده می گردد. آلرژی را می توان با استفاده از آزمایش خون و تست پوستی پریک تشخیص داد.

آسم فقط ریه ها و مجاری هوایی را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که آلرژی می تواند بر روی چندین عضو و دستگاه بدن تأثیر گذارد.

آسم را می توان با دارو هایی از جمله برونکودیلاتور و کورتیکواستروئید ها درمان کرد. آلرژی را می توان با دارو های ضد حساسیت از جمله قرص آنتی هیستامین و در موارد شدید، تزریق اپی نفرین درمان کرد.

1. مقایسه علائم آسم و آلرژیعلائم آسم شامل احساس فشار در قفسه سینه، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است. اگر این بیماری به سرعت درمان نگردد، علائم می توانند وخیم تر شوند. در مقابل علائم آلرژی به نوع آن بستگی دارد. برای مثال، علائم آلرژی غذایی شامل ناراحتی معده، کهیر و در موارد شدید تورم در راستا هوا است که مانع از تنفس می گردد. آلرژی تنفسی می تواند باعث ایجاد آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه، خارش چشم و ورم مخاط بینی گردد. آلرژی های تماسی باعث ایجاد بثورات پوستی، خارش و کهیر می شوند.

2. مقایسه روش تشخیص آسم و آلرژیبرای تشخیص آسم از معاینه فیزیکی و آزمایش های مختلف عملکرد ریه استفاده می گردد. در دَم سنجی یا اسپیرومتری، ظرفیت تنفسی شش ها مورد آزمایش قرار می گیرد. اگر فرد مبتلا به آسم باشد، در آزمایش خون او، سطح ائوزینوفیل بالا خواهد بود (بیش از 400 سلول در هر میکرولیتر). به علاوه از تست متاکولین نیز می توان برای تشخیص آسم استفاده کرد. در این آزمایش، بیمار متاکولین یا هیستامین را استنشاق نموده و میزان جمع شدن نایژه ها با استفاده از اسپیرومتری معین می گردد.

آلرژی را می توان با استفاده از آزمایش خون و تست پوستی پریک (آزمون خراش پوستی) تشخیص داد. زمانی که واکنش آلرژیک وجود داشته باشد، آزمایش خون وجود مقادیر زیادی ایمونوگلوبولین را در خون نشان می دهد. در تست پوستی پریک، میزان کمی مواد آلرژی زا به شما تزریق می گردد. اگر شما مبتلا به آلرژی باشید، جوش هایی قرمز رنگی که خارش دارند روی پوست شما ظاهر خواهند شد.

3. مقایسه دلیل آسم و آلرژی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی می توانند باعث بروز آسم شوند. عوامل ژنتیکی می توانند بر مجاری هوا و مواد شیمیایی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد التهاب شوند. عوامل محیطی شامل قرار گرفتن در معرض آلرژن ها و عوامل تغذیه ای است.

آلرژی به دلیل قرار گرفتن در معرض آلرژن ها ایجاد می گردد. مواد شیمیایی موجود در محیط می توانند نوعی واکنش ایمنی غیر طبیعی را در فرد ایجاد نمایند.

4. مقایسه عوامل خطرزا و عوارض آسم و آلرژیاگر یکی از اعضای خانواده تان مبتلا به آسم باشد، احتمال ابتلا به آسم در شما افزایش پیدا خواهد نمود، زیرا این بیماری تا حدودی ژنتیکی است. دیگر عوامل خطرزا عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، داشتن آلرژی و کار در محیط هایی که حاوی مواد شیمیایی فراوانی هستند. عدم درمان آسم می تواند منجر به مرگ گردد.

داشتن سابقه خانوادگی در زمینه آلرژی و آسم از عوامل خطرزا برای ابتلا به آلرژی است. به علاوه آلرژی در بچه ها بیشتر دیده می گردد. از عوارض آلرژی می توان به آنافیلاکسی اشاره نمود که واکنش بسیار خطرناکی است و می تواند به مرگ بیمار منجر گردد.

5. مقایسه روش های پیشگیری و درمان آسم و آلرژیبا شناسایی محرک ها و اجتناب از آن ها و بعلاوه واکسینه شدن در برابر آنفولانزا می توانید از ابتلا به آسم جلوگیری کنید. به علاوه با آغاز علائم آسم باید سریعاً در پی درمان باشید. درمان آسم شامل مصرف دارو های استنشاقی، تزریقی یا بلعی است. برونکودیلاتور ها و کورتیکواستروئید ها از متداول ترین دارو ها برای درمان آسم هستند.

با اجتناب از موادی که باعث بروز واکنش می شوند، می توانید از ایجاد آلرژی جلوگیری کنید. آلرژی را می توان با استفاده از دارو های آنتی هیستامین درمان کرد و در موارد شدید ممکن است فرد احتیاج به تزریق اپی نفرین داشته باشد.

کلام آخراگرچه آسم و آلرژی تفاوت هایی با هم دارند، اما هر دو بیماری با استفاده از دارو های مختلف قابل درمان هستند. به علاوه عدم درمان و نادیده گرفتن علائم هر دو بیماری می توانند برای فرد خطرناک و حتی مرگ آور باشند. گاهی آلرژی نیز می تواند باعث به وجود آمدن آسم گردد، به این نوع بیماری آسم آلرژی می گویند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1280

به "با تفاوت آسم و آلرژی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تفاوت آسم و آلرژی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید