انتقاد از بی توجهی به اتاف در پروژه های عمرانی مرکز؛ بعضی پروژه ها به آسیب های اجتماعی تبدیل شد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت که باید برای ارزیابی های فرهنگی و اجتماعی اتاف پروژه های عمرانی بودجه مستقلی در نظر گرفته گردد.

انتقاد از بی توجهی به اتاف در پروژه های عمرانی مرکز؛ بعضی پروژه ها به آسیب های اجتماعی تبدیل شد

مهدی پیرهادی در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه بی توجهی به ارزیابی های اجتماعی و فرهنگی پروژه های شهری ممکن است منجر به آسیب های اجتماعی گردد گفت: یکی از موضوعات مهمی که در شهر داریم، موضوع اتاف (ارزیابی تاثیر اجتماعی و فرهنگی) است. هر پروژه عمرانی که در شهر اجرایی می گردد، باید تاثیرات اجتماعی فرهنگی آن را در شهر تهران بسنجیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بسیاری از اوقات پروژه هایی داشتیم که اجرای آن سبب شده تا دچار گسست مسائل اجتماعی در آن محدوده شویم و حتی منجر به آسیب اجتماعی شده است اما ارزیابی های فرهنگی و اجتماعی به ما می گوید این پروژه را انجام دهیم یا حذف گردد. گاهی اوقات در حین اجرا، مشاور اتاف هدایت می نماید که وقتی می خواهید این کار را انجام دهید این ملاحظات را در نظر بگیرید تا اندازه رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند. گاهی با یک تغییراتی باعث افزایش رضایتمندی می گردد.

وی ادامه داد: بسیاری اوقات چون پروژه اتاف را درست انجام نمی دهیم گاهی می بینیم در حین مطالعه، پروژه شروع شده است در صورتی که اصلا باید اتاف بگوید این پروژه انجام گردد یا نه. اما راه حل حل این مشکل چیست؟ چون از محل همان کد پروژه، بودجه اتاف را می بینیم، پس دو سه ماه هم می گذاریم برای این موضوع و می رسیم به برج 8. برج 8 هم دو سه ماه بیشتر برای اجرای پروژه فرصت نداریم. قاعدتا بودجه از بین می رود و بنابراین خیلی از مدیران مجبور هستند از همان اول سال بدون مطالعه دقیق و کار کارشناسی پروژه را اجرا نمایند. اگر می خواهیم موضوع اتاف ریشه ای حل گردد، باید کد پروژه ویژه اتاف را برای طرح های عمرانی بگذاریم.

این عضو شورای شهر تهران درخصوص اینکه چقدر نتایج اتاف اجرا می گردد، گفت: در دوره های قبل پیوست های اتاف مورد توجه بود و داشت به فرهنگ تبدیل می شد اما در دوره گذشته تا حدودی نادیده گرفته شد. به اعتقاد من باید دوباره این موضوع جدی گرفته گردد. در دوره های قبل مواردی را داشتیم که اتاف آن منفی شد. پروژه را انجام ندادند. یکسری پروژه ها هم داشتیم که به علت همین نقصی که گفتم، پروژه انجام شد و رفتند به سمت اصلاح تا کمترین آسیب ها را داشته باشد.

پیرهادی گفت: پیشنهاد من این است که بودجه ای جداگانه برای بحث های ارزیابی تاثیرات اجتماعی فرهنگی پروژه عمرانی پیش بینی گردد و نخواهیم از کد پروژه همان پروژه استفاده کنیم که 5-6 ماه را از دست بدهیم. بنابراین باید بودجه ای خاص برای این موضوع در شورای شهر دیده گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1410

به "انتقاد از بی توجهی به اتاف در پروژه های عمرانی مرکز؛ بعضی پروژه ها به آسیب های اجتماعی تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از بی توجهی به اتاف در پروژه های عمرانی مرکز؛ بعضی پروژه ها به آسیب های اجتماعی تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید