احتمال موافقت آمریکا با فروش اف، 16 به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، دو مقام ترکیه ای گفتند که با توجه به لزوم تامین امنیت ناتو و توازن قوای آنکارا با آتن، دولت آمریکا احتمالا با فروش جنگنده های اف-16 به این کشور موافقت می نماید.

احتمال موافقت آمریکا با فروش اف، 16 به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعضی منابع مطلع سه شنبه شب به وقت تهران از احتمال موافقت دولت آمریکا با ارسال جنگنده های اف-16 به ترکیه برای تامین امنیت ناتو در منطقه و توازن قوای آنکارا با آتن خبر دادند.

به نوشته روزنامه دیلی صباح درخواست ترکیه برای خرید هواپیماهای جنگنده اف-16 ساخته شرکت لاکهید مارتین و تجهیزات مدرن برای ارتقاء هواپیماهای جنگی موجود شش میلیارد دلار هزینه دارد. با توجه به مخالفت کنگره آمریکا با خرید تسلیحات از سوی آنکارا به علت اختلافات موجود، تصور می شد که موافقت با این توافق سخت باشد، اما گزارش ها حاکی از آن است که دولت تازه آمریکا از آن حمایت می نماید.

دو مقام مطلع در این زمینه گفتند که ترکیه در 30 سپتامبر درخواست رسمی برای خرید 40 فروند هواپیمای تازه اف-16 و نزدیک به 80 کیت برای نوسازی جنگنده های خود به آمریکا ارسال نموده است.انتظار می رود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آمریکا در اجلاس جهانی جی-20 با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ملاقات کند و این موضوع مطرح گردد.

یک مقام ترکیه ای گفت که ناوگان اف-16 این کشور در صورت عدم ترمیم نه تنها می تواند امنیت آنکارا را به خطر بیندازد، بلکه ناتو را هم از لحظ تامین امنیت با خطر روبرو می نماید. این مقام ترکیه ای گفت: مقام های آمریکایی هرگز به ما نگفتند که نوسازی جنگنده اف-16 چیزی دور از دسترس است. با توجه به خرید هواپیماهای جنگی رافال فرانسوی از سوی یونان، ما معتقدیم واشنگتن به توازن قوای ترکیه و یونان هم توجه خواهد داشت.

یک مقام دیگر ترکیه هم گفت که دولت بایدن هیچ مسئله ای با درخواست به روز رسانی جنگنده های اف-16 ندارد. این مقام ترکیه ای گفت: با این حال، کنگره آمریکا موضوع دیگری است.

قبل از توسعه ناوگان اف-16، ترکیه قرار بود جنگنده های پنهانکاراف-35 را از ایالات متحده خریداری کند، با این حال، آنکارا به علت خرید سامانه اس-400 ساخت روسیه از برنامه ای که شرکت های ترکیه ای قطعات آن را فراوری می نمایند، اخراج شد

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم در گفت وگو با روزنامه ترکی های ملیت گفته است که اگر مسائل کنونی با آمریکا حل گردد، ترکیه می تواند دوباره در برنامه اف-35 گنجانده گردد. با این حال، کالین بعلاوه گفت که اگر مشکل حل نگردد، جستجوی جایگزین ها ادامه می یابد

واشنگتن استدلال می نماید که سامانه های موشکی اس-400 که ترکیه به دست آورده است می تواند به وسیله روسیه برای به دست آوردن جزئیات طبقه بندی شده در خصوص جنگنده های اف-35 استفاده گردد و با سیستم های ناتو ناسازگار است. با این حال، ترکیه اصرار دارد که اس-400 در سیستم های ناتو ادغام نمی گردد و تهدیدی برای این ائتلاف نخواهد بود.

آنکارا در موارد مختلف بارها تاکید نموده است که حذف شدن از برنامه ساخت قطعات اف-35 غیرقانونی و یک طرفه بوده است. این کشور خواهان رویکرد منصفانه ای داست و گفته است که آماده مذاکره با واشنگتن است.

خرید اس-400 از سوی آنکارا تحریم های آمریکا را هم در پی داشت. در دسامبر 2020، واشنگتن ریاست صنایع دفاعی ترکیه (SSB) اسماعیل دمیر، رئیس آن و سه کارمند دیگر را در لیست سیاه خود قرار داد.

کالین این تصمیم را نه تنها برای ترکیه بلکه برای برنامه اف-35 اشتباه و پرهزینه توصیف کرد.

علاوه بر جنگنده های اف-16، ترکیه برنامه های داخلی دیگری هم برای ساخت جنگنده پنهانکار نسل پنجم دارد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1265

به "احتمال موافقت آمریکا با فروش اف، 16 به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال موافقت آمریکا با فروش اف، 16 به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید