آیا عصر آمریکا در خاورمیانه به خاتمه رسیده است؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، یک پایگاه مطالعات راهبردی مصری درباره کم رنگ شدن نفوذ آمریکا در غرب آسیا نوشت، همزمان با افزایش قدرت کشورهایی مثل ایران، ترکیه و روسیه، عصر هژمونی آمریکا در خاورمیانه به خاتمه رسیده است.

آیا عصر آمریکا در خاورمیانه به خاتمه رسیده است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایگاه مطالعات راهبردی المرصد المصری، با نگاه به تحلیل اخیر روزنامه بریتانیایی فاینشنال تایمز، در یادداشتی آورده است که خروج آمریکا از سوریه حلقه ای از زنجیره ناکامی ها و کاهش نفوذ این کشور درخاورمیانه است که نشان می دهد عصر هژمونی این کشور در خاورمیانه به خاتمه رسیده است.

این یادداشت در ابتدا با ضمیمه کردن بخشی از تحلیل روزنامه فاینشنال تایمز چنین آورده است: کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه به وسیله توئیت احساسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مشهود است که در آن گفت: روسیه، سوریه و ایران دارند هزاران غیرنظامی بی گناه را در استان ادلب می کشند، یا در راه کشتن آن ها هستند. این کار را نکنید.

این یادداشت با تکیه به گزارش فاینشنال تایمز، علت اصلی کاهش نقش رئیس جمهور آمریکا در سوریه را ناتوانی یا تمایل نداشتن این کشور به شکل دادن وقایع در خاورمیانه دانست و نوشت، نتیجه این عقب نشینی بروز قدرت هایی مانند روسیه، ایران و ترکیه هستند که جای آمریکا را در خاورمیانه پر نموده اند.

در این یادداشت به اشاره به حوادث اخیر در مرزهای سوریه و عراق و کم رنگ شدن حضور آمریکا در این مناطق نوشته است: به نظر می رسد تمایل آمریکا برای ایفای یک نقش راهبردی گسترده در خاورمیانه تا حدود زیادی در کاخ سفید از بین رفته است.

نویسنده در ادامه به حمله اخیر علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی و ساکت ماندن آمریکا و روی نیاوردن این کشور به اقدامی جدی اشاره نمود و آن را یکی از نشانه های افول آمریکا در خاورمیانه دانست و در همین ارتباط نوشت: انتظار می رفت آمریکا از عربستان در برابر این حمله محافظت کند یا دستکم واکنشی نظامی به آن نشان دهد، کاری که دولت ترامپ انجام نداد.

نویسنده یادداشت در ادامه به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره و آن را دومین نشانه افول آمریکا در خاورمیانه قلمداد کرد و در همین ارتباط، نوشت: حتی آمریکا به کُردها در سوریه هم پشت کرد و چشمش را روی مداخله نظامی ترکیه علیه نیروهای کُرد در سوریه هم بست.

این گزارش در ادامه به افزایش نفوذ بعضی کشورهای دیگر اشاره نموده و آورده است که عقب نشینی آمریکا به افزایش نفوذ روسیه و ایران منجر شده است. در همین ارتباط نویسنده به مانور مشترک اخیر ایران و چین در خلیج فارس اشاره نمود و نوشت، همزمان با تنش بی وقفه میان واشنگتن، تهران و روسیه، ایران و چین مانور دریایی مشترک در خلیج عمان را برگزار کردند جایی که از مهمترین ناوگان استراتژیک آمریکا در آن مستقر است.

این یادداشت در ادامه علت غفلت ترامپ و دولت وی را از خاورمیانه خسارت هایی دانست که ایالات متحده در جنگ های عراق و افغانستان متحمل شده است؛ این یادداشت در ادامه این موضوع نوشته است: آمریکا از هرگونه مداخله نظامی در منطقه می ترسد.

این یاددشت همچنین نگاهی کرد به توئیت ترامپ که در ارتباط با خاورمیانه نوشت: هر کس که می خواهد برای حفاظت از کُردها به سوریه یاری کند از نظر من خوب است، خواه روسیه باشد، چین، یا ناپلئون بناپارت... امیدوارم که آنها همه کارها را به نحو احسن انجام دهند ، ما هفت هزار مایل فاصله داریم.

این یادداشت، سیاست قدرت های اروپایی در قبال منطقه را ضعیف تر از آمریکا دانست و به این موضوع اشاره نموده است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، پیشنهاد آنه گرت کرامپ-کارن باوئر وزیر دفاع آلمان درباره تامین امنیت منطقه در شمال شرق سوریه مورد قبول اروپایی ها قرار نگرفته است.

این یادداشت در خاتمه به هشدار فایننشال تایمز اشاره نمود و به نقل از این روزنامه نوشت که در دراز مدت حتی آمریکا هم هزینه کاهش نفوذ خود در خاورمیانه را خواهد پرداخت، چرا که ناآرامی ها در خاورمیانه در نهایت راهی برای گذر از اقیانوس اطلس و رسیدن به آمریکا پیدا می نماید.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 81

به "آیا عصر آمریکا در خاورمیانه به خاتمه رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عصر آمریکا در خاورمیانه به خاتمه رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید