گواهی تمکن مالی چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد؟
به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، این گواهی نامه میزان توانایی شما از نظر مالی در کشور مقصد را مشخص می کند.
از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.
اگر گذرتان به سفارتخانه ها برای اخذ ویزا افتاده باشد، یکی از مواردی که همواره در فهرست مدارک موردنیاز هر کشور برای صدور ویزا به چشم می خورد، گواهی نامه تمکن مالی است. این گواهی نامه درواقع نقش مهمی در تصمیم گیری افسر کنسولی در مورد صدور یا عدم صدور ویزا برای شما دارد.
افسر صدور ویزا با مشاهده گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی بانک شما، به این نتیجه می رسد که شما هیچ مسئله ای از نظر هزینه ای در کشور مقصد نخواهید داشت. مبلغ معین شده از سوی سفارتخانه هر کشور برای گواهی تمکن مالی متفاوت است و بر اساس هزینه های خرید بلیط، هزینه های اقامتی، هزینه های جابجایی و سفر در کشور مقصد و دیگر هزینه های زندگی نظیر تهیه خوراک و پوشاک معین می شود.
گواهی تمکن مالی می تواند به زبان فارسی و انگلیسی صادر شود. اما ازآنجایی که این گواهی باید به دست سفارتخانه برسد، بهتر است حتماً آن را ترجمه کنید. البته بسیاری از بانک ها دارای شعبه های مخصوصی برای صدور گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی هستند. برخی از بانک ها این گواهی نامه را به طور رایگان و برخی دیگر با دریافت مبلغی برای شما صادر می کنند.
در گواهی تمکن مالی چه مواردی آمده است؟
گواهی تمکن مالی یک نامه رسمی و مهرشده از سوی بانک شما برای ارائه به سفارتخانه است و در آن به شرایط حساب و میزان توانایی مالی دارنده حساب اشاره شده است. اطلاعات موجود در این گواهی بستگی به درخواست سفارتخانه دارد. برای مثال سفارتخانه می تواند از شما درخواست اطلاعاتی چون مانده حساب به دلار یا ارز رایج کشور مقصد، مبالغ ورودی به حساب شما، مبالغ خروجی از حساب شما و گردش حساب شما کند.
البته نباید اشتباه کنید؛ گواهی تمکن مالی با نامه گردش حساب متفاوت است. گواهی تمکن مالی تنها در یک صفحه به زبان انگلیسی یا فارسی صادر می شود، درحالی که نامه گردش حساب می تواند شامل چندین صفحه از تمامی گردش های مالی شما از زمان افتتاح حساب باشد. سفارتخانه ها ممکن است از شما گردش حساب 3 ماهه یا 6 ماهه را بخواهند. درنتیجه بهتر است برای دریافت گواهی تمکن مالی از حسابی استفاده کنید که در چند ماه اخیر راکد نبوده است.
مراحل دریافت گواهی تمکن مالی
برخلاف تصور بسیاری، دریافت گواهی تمکن مالی از بانک کار پیچیده ای نیست. شما با کارت ملی خود به بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه می کنید و از کارمند بانک می خواهید تا این گواهی را برایتان صادر کنند.
مدارک لازم برای دریافت گواهی تمکن مالی
کارت ملی: اگر کارت ملی شما هنوز صادر نشده، برگه ارائه شده از سوی اداره پست را به کارمند بانک نشان دهید.
کارت بانکی
دفترچه حساب (در صورت داشتن دفترچه)
اصل وکالت نامه کننده قانونی در صورت وکالت به غیر
تکمیل فرم درخواست گواهی تمکن مالی
گواهی تمکن مالی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی هر بانک می تواند متفاوت باشد. اما بیشتر آن ها باید ویژگی های مشترک زیر را داشته باشند:
گواهی باید با سربرگ مخصوص بانک صادر شده باشد. در این بخش تاریخ، شماره مرجع، پیوست و اطلاعات تماس بانک قید شده است.
گواهی باید به نام شخص دارای حساب صادر شود.
در گواهی تمکن مالی باید تمامی اطلاعات هویتی نظیر شماره ملی، شماره پاسپورت و نام پدر و همچنین اطلاعات پُستی نظیر آدرس منزل و کد پستی فرد دارای حساب قید شده باشد؛ البته درج یا عدم درج شماره پاسپورت بستگی به بانک شما دارد.
در گواهی تمکن مالی باید شماره حساب درج شده باشد.
تاریخ صدور گواهی تمکن مالی باید معین باشد.
موجودی شما باید در این گواهی نامه آمده باشد؛ در صورت درخواست سفارت، این مبلغ باید به صورت دلاری نیز قید شده باشد. مبلغ دلاری موجودی شما با توجه به نرخ دلار مرجع از سوی بانک معین می شود.
در متن گواهی آمده باشد که فرد در این بانک حساب دارد و بانک عامل این اطلاعات را تأیید می کند.
گواهی تمکن مالی دارای مهر جوهری و برجسته باشد. درصورتی که نامه به زبان انگلیسی صادر شده، مهر آن نیز باید به زبان انگلیسی باشد.
میزان تمکن مالی ما برای دریافت ویزا چقدر باید باشد؟
این مبلغ بستگی به سیاست هر کشور و هزینه های زندگی در آن دارد و می تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. برای مثال، مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی به سفارت کانادا 50,000 دلار است. این رقم برای ویزای اتریش 21,000 دلار است. یا اینکه سفارت آلمان برای احراز صلاحیت شما از نظر مالی، مبلغ 853 یورو به ازای هرماه اقامت در این کشور را طلب می کند.
بهتر است قبل از تهیه گواهی تمکن مالی، این موضوع را از سفارت یا وکلای مهاجرت به کشور مقصد سؤال کنید.
گواهی تمکن مالی دارای اعتبار زمانی است؟
گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی هر بانک هیچ تاریخ انقضایی ندارد، زیرا این گواهی موجودی شما در روزی را نشان می دهد که تاریخ آن در برگه قید شده است؛ بنابراین شما می توانید پس از دریافت گواهی تمکن مالی خود، موجودی حساب را تغییر دهید.
نکته 1: فاصله دریافت گواهی تمکن مالی از بانک تا تحویل آن به بخش ویزای سفارت، نباید بیشتر از 10 روز باشد. در غیر این صورت، سفارتخانه می تواند گواهی شما را نامعتبر تلقی کند یا اینکه به درخواست شما برای صدور ویزا پاسخ منفی دهد.
نکته 2:بازه زمانی تحویل گواهی تمکن مالی از بانک و ارائه آن به سفارتخانه، برای هر کشور متفاوت است. برای مثال مدت اعتبار گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزای کانادا، 7 روز از تاریخ صدور آن است.
استعلام تمکن مالی از سوی سفارت
برخی افراد چند روز قبل از دریافت گواهی تمکن مالی، مبلغ چشمگیری را در حساب خود قرار می دهند تا از دریافت گواهی خود با مبلغ بالایی مطمئن شوند. آن ها پس از دریافت گواهی تمکن مالی خود، به سرعت مجدداً حساب خود را خالی می کنند.
اگرچه پیش تر گفتیم که می توان پس از صدور گواهی تمکن مالی، حساب خود را خالی کرد، اما این کار اصلاً توصیه نمی شود؛ زیرا سفارتخانه ها می توانند از بانکی که شما در آن حساب دارید، استعلام موجودی بگیرند. درنتیجه غیرواقعی بودن گواهی تمکن مالی شما به سرعت فاش می شود.
امروزه سفارتخانه ها علاوه بر گواهی تمکن مالی، از شما گردش حساب 3 یا 6 ماهه طلب می کنند تا از میزان توانایی مالی شما در پرداخت هزینه های زندگی در کشور مقصد مطمئن شوند.
گواهی تمکن مالی تقلبی چه عواقبی برای شما دارد؟
گواهی تمکن مالی در حال حاضر یکی از مدارک مهم در فرایند احراز صلاحیت شما برای دریافت ویزای کشور مقصد است. اصالت این گواهی نامه تأثیر چشمگیری در صدور یا عدم صدور ویزای شما دارد. اگر گواهی تمکن مالی شما تقلبی باشد، سفارتخانه ها با استعلام از بانک به سرعت متوجه این موضوع می شوند و بعد از آن نام شما را در لیست سیاه خود قرار می دهند.
گواهی تمکن مالی الکترونیکی
امروزه با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات بانکی، مشتریان می توانند به وب سایت بانک خود مراجعه کرده و درخواست گواهی تمکن مالی دهند. در حال حاضر دو بانک ملی و سامان به مشتریان خود اجازه می دهند تا درخواست گواهی تمکن مالی خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.
بانک ملی
مشتریان بانک ملی می توانند با مراجعه به سامانه بام، درخواست خود برای صدور گواهی تمکن مالی را ثبت کنند. این سامانه پس از ثبت درخواست، یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می دهد که می توانید با مراجعه به نزدیک ترین شعبه و ارائه کد پیگیری، گواهی خود را به صورت مهرشده تحویل بگیرید. البته بانک ملی برای صدور این گواهی نامه از شما کارمزد دریافت می کند. گواهی تمکن مالی بانک ملی به ارزهای دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا، پوند و یورو قابل صدور است.
بانک سامان
بانک سامان نیز از اوایل سال 1398 گزینه صدور آنلاین گواهی تمکن مالی را به وب سایت خود اضافه کرده و مشتریان این بانک می توانند با مراجعه به وب سایت بانک سامان، مراحل دریافت گواهی خود را پشت سر بگذارند. مشتریان پس از معین شعبه موردنظر برای صدور گواهی، به طور حضوری به بانک مراجعه کرده و گواهی مهرشده را دریافت می کنند.
گواهی تمکن مالی در یک نگاه
گواهی تمکن مالی با گردش حساب متفاوت است و این موضوع بستگی به قوانین هر کشور و سفارتخانه آن دارد. برخی سفارتخانه ها تنها به گواهی تمکن مالی بسنده می کنند، درحالی که برخی دیگر گردش حساب ماهانه شما را نیز بررسی خواهند کرد.
نیازی نیست پولی که در حساب خود قرار می دهید خیلی بیشتر از مقداری باشد که از سوی سفارت کشور مقصد معین شده است.
بهتر است حساب بانکی خود را از چند ماه قبل (ترجیحاً 6 ماه) شارژ کنید تا در صورت استعلام سفارت و درخواست برای گردش حساب، با مسئله ای در صدور ویزا روبرو نشوید.
پس از دریافت گواهی تمکن مالی، توصیه می شود به حساب خود دست نزنید و برداشت پول را به بعد از صدور ویزا موکول کنید.
اگر در یکی از بانک های خصوصی حساب دارید، مراحل صدور گواهی تمکن مالی معمولاً سریع تر انجام می شود.
بهتر است گواهی تمکن مالی شما از بانکی معتبر و شناخته شده صادر شود.
مبلغ گواهی تمکن مالی بستگی به هر کشور و نوع ویزای درخواست شده دارد و می تواند متغیر باشد.
متقاضیان درخواست ویزا باید گواهی تمکن مالی خود را ظرف مدت حدبیشتر 10 روز از تاریخ صدور به سفارتخانه تحویل دهند.
گواهی تمکن مالی تنها بر اساس میزان پول نقدی موجود در حساب شما صادر می شود و ارائه مدارکی چون سند خانه و خودرو برای جلب رضایت افسر کنسولی قابل قبول نیست.
دانشجویان در صورت دریافت بورسیه کامل تحصیلی (فول فاند) از کشورهای خارجی، از ارائه گواهی تمکن مالی معاف خواهند شد. البته این بند نیز با نظر افسر صدور ویزا تأیید خواهد شد.
منبع: گردشبان