چشمه باداب سورت، دومین چشمه آب شور دنیا در ایران

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، سرزمین ما ایران جاههای زیبا و دل فریب زیادی دارد. یکی از نمونه های شگفت انگیز طبیعی ایران، چشمه های باداب سورت است که امروز می خواهیم به این چشمه زیبا اشاره کنیم تا سفری ترتیب دهید و آن را از نزدیک ببینید. چشمه باداب سورت از چشمه های طبیعی پلکانی است که فقط در تعداد کمی از نقاط دنیا وجود دارند. در این فرصت می خواهیم به این پدیده طبیعی بپردازیم و نمایی کلی از آن را در مجله خبرنگاران مورد آنالیز قرار دهیم.

چشمه باداب سورت، دومین چشمه آب شور دنیا در ایران

اگر مشتاق شدید تا بدانید این چشمه در کجای ایران است باید بدانید که این چشمه در استان مازندران، در جنوب ساری، در روستای سورت قرار گرفته است. در واقع برای رفتن به این چشمه ها باید در جاده کیاسر به سمت سه راه تلمادره و از آنجا به روستای اروست بروید. می توانید در جاده کیاسر با خیال راحت در جهتی که در 10 سال اخیر آسفالت شده است تا روستای اروست بروید، از روستای اروست تا باداب سورت حدود 3 کیلومتر خاکی است، بعد از پارک ماشین بعد از حدود 15 دقیقه پیاده روی به چشمه می رسید. جهت دیگر رفتن به این چشمه جاده سمنان - شهمیرزاد است که بعد از رسیدن به فولاد محله به سمت روستای اروست و باداب سورت می روید. اما اگر بریتان سوال پیش آمده که باداب سورت چه معنایی دارد خوب است بدانید که باداب یعنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. این چشمه بعد از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ملی ایران است و در سال 1387 ثبت ملی شده است.

چیزی که باعث منحصربفرد بودن چشمه باداب سورت شده است صدها طبقه و دهها حوضچه و رنگ زیبای نارنجی اش است که در نتیجه غلظت زیاد رسوبات اکسید آهن به وجود آمده است. در اطراف چشمه، درخچه های زرشک وحشی و در ارتفاعات بالاتر آن جنگل های سوزنی برگ را می بینید. این چشمه دو چشمه اصلی دارد که آب آن ها از نظر رنگ، بو و مزه با هم فرق می نماید. همانطور که محو تماشای این چشمه ها هستید اگر به سمت چشمه بالاتر بروید می بینید که رنگ آن ها بیشتر نارنجی و قرمز و مزه آن ترش است. چشمه های پایین تر علاوه بر رنگ قرمز و نارنجی، رنگ زرد را هم در خود دارند و مزه آن بسیار شور است به طوری که بعد از چشمه پاموکاله ترکیه دومین چشمه آب شور دنیا شناخته می گردد و در زمستان هم یخ نمی زند.

استخر چشمه پر آب تر، عمق زیادی دارد و قطر آن حدود 15 متر است، می توانید در گرمای تابستان به داخل آب این استخر بروید و علاوه بر لذت آبتنی از خواص درمانی آن هم بهره ببرید. آب باداب سورت خاصیت درمانی دارد و برای درمان سردرد میگرن، روماتیسم و دردهای کمر و پا موثر است و به همین علت است که در فصل های بهار و تابستان گردشگران بسیاری را در اطراف این چشمه می بینید. نمونه این چشمه فقط در کشورهای چین، نیوزلند، آمریکا، ایتالیا، ترکیه و مکزیک پیدا می گردد. منظره منظره ها اطراف چشمه مخصوصا در ماه با طراوت اردیبهشت بسیار لذت بخش و فراموش نشدنی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1557

به "چشمه باداب سورت، دومین چشمه آب شور دنیا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه باداب سورت، دومین چشمه آب شور دنیا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید