پاکستان روابط خود را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از جمهور، شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان خطاب به حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: به اسم وزیر خارجه پاکستان می خواهم بگویم که تا زمانی که جلو بدزبانی تان را نسبت به اسلام آباد نگیرید، هیچ پاکستانی با شما صبحت نخواهد کرد و دست تان را نخواهد فشرد.

پاکستان روابط خود را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرد

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ماه گذشته در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، به انتقاد تند از پاکستان پرداخت و گفت که این کشور هیچ عزت و افتخاری ندارد. محب بعلاوه گفت که اقوام پاکستان ازجمله پشتون ها و بلوچ ها دل خوشی از اسلام آباد ندارند و به خاطر حق شان می جنگند.

در پی اظهارات محب، بعضی منابع حکومت پاکستان گفتند که از این پس اسلام آباد هیچ تعامل دو جانبه با مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت و افزودند که اسلام آباد از بابت این موضوع به دولت کابل شدیداً اعتراض نموده است.

تا قبل از اظهارنظر رسمی وزارت خارجه پاکستان، حمدالله محب گفته بود: هنوز این تصمیم (قطع رابطه) به دولت افغانستان ابلاغ نشده است. از پاکستان انتظار نمی رود چنین اقدام غیر دیپلماتیکی را انجام دهد. دولت کابل و دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان تا کنون درباره اظهارات قریشی چیزی نگفته اند.

ادعا می گردد که پاکستان نفوذ سیاسی زیادی روی طالبان دارد و می تواند در مجاب کردن این گروه به ادامه مذاکرات صلح دخیل باشد. قریشی پیشتر گفته بود که عناصری در داخل افغانستان مانع از به ثمر رسیدن کوشش ها در راستای برقراری صلح پایدار می شوند.

تنش در رابطه اسلام آباد- کابل در حالی است که روز گذشته، عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با رویترز، از کوشش اسلام آباد برای حصول راه چاره سیاسی در افغانستان پیش از خروج نیروهای بیگانه از این کشور اطلاع داد.

قرار است آمریکا و متحدان ناتو تا 11 سپتامبر، همه نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج نمایند. به گفته عمران خان، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان احساس می نماید که پیروز جنگ شده و به راحتی زیر بار مصالحه نمی رود.

عمران خان بعلاوه تبعات تداوم جنگ داخلی افغانستان را به ویژه از بابت بحران پناهجویان، برای اسلام آباد سنگین ارزیابی کرد. وی بعلاوه از همکاری های آینده با هر دولتی اطلاع داد که با آرای مردم افغانستان اداره امور را به دست بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1179

به "پاکستان روابط خود را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان روابط خود را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید