رژیم غذایی سیگان، هم از گیاه خواری و هم از غذاهای دریایی لذت ببرید!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، با توسعه شبکه های اجتماعی و تبادل اطلاعات بین مردم، خیلی از مسائلی که قبلا مورد توجه مردم نبود، امروزه به مسائل مهمی در زندگی روزمره تبدیل شده یکی از این موارد رژیمهای مختلف غذایی است. اگر در گذشته شیوهی تغذیه افراد به عادتها و سنتهای جامعهای که به آن تعلق داشتن مربوط بود و آنچنان در آن چون و چرا نمیکردند، اما امروزه به امری انتخابی بدل شده است که افراد با شیوههای گوناگون زندگی، رژیمهای تغذیه ای خود را هم انتخاب میکنند. یکی از این روشهای تغذیهای که به احتمال زیاد نام آنرا شنیدهاید رژیم وگان یا گیاه خواری است.

رژیم غذایی سیگان، هم از گیاه خواری و هم از غذاهای دریایی لذت ببرید!

وگان یا گیاهخواری مطلق یک روش زندگی بر پایه استفاده از محصولات گیاهی و حذف هر نوع محصولی که از حیوانات گرفته میگردد است. خصوصا گوشت!

حفاظت از محیط زیست، رعایت حقوق حیوانات و سلامتی از دلایل گرایش به این نوع سبک زندگی است. عده ای از مردم فارغ از بعد اخلاقی وگانیسم بیشتر در پی سالم زندگی کردن هستند و روی به گیاهخواری می آورند. اگر به طور علمی به رژیم گیاهخواری مطلق نگاه کنیم، این نوع رژیم با تمام انسانها ممکن است سازگار نباشد و بعلاوه برخی از املاح و ویتامینهای ضروری بدن مانند ویتامین B12, D ، کلسیم، روی، آهن، اسیدهای چرب اشباع نشده و غیره ممکن است با رژیم وگان به طور کامل تامین نگردد. به همین منظور متخصصان تغذیه تاکید مینمایند که وگان ها در تامین این مواد ضروری بسیار دقت نمایند. یکی از دلایلی که افراد وگان از این رژیم نا امید میشوند و این رژیم را کنار می گذارد نبود تنوع غذایی بالا و دریافت نکردن املاح ضروری مورد احتیاج بدن است. عده ای برای برطرف این مشکل شروع به ایجاد تغییر در رژیم وگان کردن و رژیم متعادلتری به نام سیگان را ابداع کردند.

سیگان چیست؟

کلمه sea به معنای دریا، نشان از وجود غذاهای دریایی در این رژیم دارد. رژیم سیگان همان رژیم گیاهخواری است که با غذاهای دریایی تلفیق شده است.

در سیگان چه می خوریم؟

در رژیم سیگان مانند رژیم گیاهخواری، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات مصرف نمی کنیم. در سیگان میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را به اسم غذاهای اصلی مصرف می کنیم و گاهی غذاهای دریایی را به وعدههای غذایی خود اضافه می کنیم. در رژیم سیگان بهتر است از محصولات پرورشی دریایی استفاده نگردد.

در این زمینه بخوانید:

توفو پنیری که می تواند جای گوشت و مرغ را برای گیاه خواران بگیرد

فواید سیگان

غذا های دریایی سرشار از پروتئین، اسید های چرب اشباع نشده (مانند امگا 3)،فسفر، روی، ویتامین C, D, A و ویتامین B12 است.در بین ویتامین ها، ویتامین B12 بسیار حائز اهمیت است زیرا این ویتامین در فراوری گلبول قرمز و DNA نقش دارد و برای داشتن فعالیت سالم مغز و سیستم ایمنی بدن لازم است. B12 به طور طبیعی تنها در منابع حیوانی یافت می گردد، و افراد گیاه خوار مطلق در بدست آوردن این ویتامین دچار مشکل می شوند. کمبود این ویتامین در افراد علائمی مانند احساس ضعف، خستگی، عدم تمرکز ایجاد می نماید.

یکی دیگر از مواد ضروری مورد احتیاجی بدن که در رژیم سیگان به خوبی دریافت می گردد، امگا 3 است که یک اسید چرب اشباع نشده است. انجمن قلب آمریکا توصیه می نماید هفته ای 2 تا 3 وعده غذای دریایی بخورید زیرا خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. بعلاوه اسید های چرب امگا 3 موجود در غذا های دریایی اثرات مفیدی در جهت جلوگیری و درمان بیماری هایی مانند سرطان ها، افسردگی، دیابت، پارکینسون، فشار خون و دیگر بیماری ها دارد که در رژیم سیگان می توان آنرا به مقدار احتیاج بدن دریافت کرد.

توصیه به تمام افردی که رژیم های غیر متعادل دارند

رمز سلامتی اعتدال و میانه روی در تغذیه و روش زندگی است. افرادی که رژیمی مثل گیاهخواری مطلق یا حتی سیگان دارند به علت آنکه مصرف برخی مواد را برای خود منع نموده اند باید دقت بیشتری نسبت به علائم بدن خود مانند خستگی، سردرد، عدم تمرکز، ریزش مو و... داشته باشند و بهتر است رژیم های غذایی را با مشورت متخصص تغذیه شروع نمایند و تحت نظر باشند. در سرانجام توصیه می گردد از مکمل های ریز جلبک (مانند کلرلا ولگاریس، اسپیرولینا)، امگا3 و ویتامین B12 در کنار رژیم خود استفاده نمایند.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1199

به "رژیم غذایی سیگان، هم از گیاه خواری و هم از غذاهای دریایی لذت ببرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی سیگان، هم از گیاه خواری و هم از غذاهای دریایی لذت ببرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید