روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، گل لاله هم به صورت گلدانی و هم توده ای کشت میشود. گل لاله به سرما مقاوم بوده، به خاک سبک، آبیاری اندک و نور فراوان برای رشد احتیاج دارد.

روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

گل لاله از گیاهانی است کهایرانیان از زمانهای قدیم با آن آشنایی داشته اند. لاله دارای تنوع بسیار در رنگ وشکل میباشد و بیش از 150 نوع از آن در مناطق مختلف جهان یافت میشود. بیشتر انواعاین گل در رنگهای متنوع سفید، قرمز ، صورتی یا زرد می باشد و جالب است بدانید بجزرنگ آبی واقعی، این گل بقیه رنگ ها را دارا می باشد. از لاله به عنوان یگ گل شاخهبریده و یا گل گلدانی استفاده شده، گونه هایی از آن نیز به عنوان کاشت در باغات گلو فضای سبز پرورش داده میشود. در ادامه این مطالب با روش کاشت و نگهداری گل لالهدر منزل آشنا شوید.

گیاه شناسی گل لاله

لاله، گیاهی دائمی و سوخدار است (از گروه گیاهان دارای پیاز میباشد.). این گل زیبا، از لحاظ گلکاری یکسالهاست چون پیاز اصلی آن که منظور همان سوخ مادری است، فقط به مدت زمان یک سال زراعیدوام دارد، اما هر ساله با سوخ جدیدی جایگزین می شود و به ظاهر هیچ چیز تغییرنکرده است. لاله در مناطق سردسیری نوعی گل دائمی به حساب می آید، ولی در نواحیگرمسیری سوخ های تیمار شده با سرما کشت می شود و پس از گلدهی از بین می رود . هلندفراوری کننده اصلی تجاری لاله در جهان میباشد به طوریکه در سال 3 میلیارد شاخه ازاین گل فراوری مینماید که اغلب صادر میشوند.

لاله ها از زمان کاشتپیاز اغلب احتیاج به پنج تا هشت سال برای رشد کافی و گل دادن احتیاج دارند. فراوریکنندگان تجاری معمولا برداشت گل لاله را در اواخر تابستان و زمانی که به اندازهکافی عظیم شده باشند شروع مینمایند، و گل های کوچکتر را دوباره کاشته و برای فروشدر سال آینده میگذارند.

شرایط محیطی مورد احتیاجنگهداری گل لاله در منزل

لاله یک گل دائمی نیست پسنباید انتظار داشته باشید این گل همواره بماند، دوام گل نهایتا یک ماه میباشد امابعد از، از بین رفتن گل، پیاز آن را از خاک در بیاورید و ساقه آن را قطع کنید.پیاز را در محلی خشک و تاریک بگذارید و سال دیگر نیز میتوانید آن را کاشته . گلدادن آن را مشاهده کنید .

ضروری است بدانید اگر پیازلاله شما، از انواع لاله هلندی است فقط برای دوسالبه شما گل میدهد و تکثیرنمیشود. چون در هلند پیازها را عقیم میکنند. اما اگر پیاز شما ایرانی است هر سالگل داده و پیازها نیز زیاد میشوند .

شرایط اکولوژیکی مورجهانز کاشت و نگهداری گل لاله به توضیح زیر میباشد:

  • خاک: خاک مناسب برای این گلباسیتی تا حد امکان سبک باشد، بنابراین اضافه کردن ماسه و شن به خاک گلدان توصیهمیشود. بهترین خاک برای کشت این گل ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت یا اینکهمخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه است.
  • آبیاری: این گل پس ازکاشت در فضای آزاد یکبار به آبیاری احتیاج دارد و بعد از آن تا بهار که به گل رود،احتیاج به آبیاری ندارد. در گلدان آبیاری متوسط کافی است. به رطوبت هوا نیز احتیاجندارد. (دقت کنید، آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز این گل میشود .)
  • دما: گللاله نسبت به سرما مقاوم است. دمای مناسب برای ریشه دهی پیاز این گل، 9 درجه و برای رشد گیاه 18-15 درجه سانتیگراد است. لازمبه ذکر است، همانند گل نرگس، بالا بودن دمای محیط باعث عدم تشکیل گل می شود و بهترینکار این است که در یک مکان خنک نگهداری شوند .
  • کوددهی: اگر پیاز هایلاله را برای سال آینده دوباره بهره ببرید، ضروری است در زمان رویش در بهار بااستفاده از کودهای عمومی موجود در بازار تغذیه گیاه صورت گیرد.
  • نور: لاله به نور زیادیاحتیاج دارد مخصوصا در زمان گلدهی، پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنورترین مکانرا برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی

روش کاشت و نحوه تکثیر گل لاله

پس از ضد عفونی نمودنپیازهای سالم و مرغوب لاله در مهر تا اذر بسته به زمان گلدهی پیازها را داخل گلدانکشت دهید. بهترین زمان اواخر آبان و اوایل آذر است. جهت کاشت پیاز در گلدان، کفگلدان مقداری پوکه معدنی جهت ایجاد زهکش قرار داده سپس خاک را در گلدانی که برایکاشت انتخاب شده است بریزید و سپس پیاز ها را نزدیک سطح خاک بکارید، به نحوی کهجوانه آن تقریبا مماس با سطح خاک باشد. پس از کاشت آبیاری فقط یک بار انجام میشود. گلدان ها در محلی خشک ، تاریک و خنک (دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد) بهمدت 6-5 هفته نگهداری شوند (در این مدت احتیاج به آبیاری مجدد نیست) پس از این مدتگلدانها را به مکانی با دمای 25-24 درجه سانتی گراد و نور مناسب منتقل ساخت و هر4-3 روز آبیاری می کنیم .

به محض اینکه نقطه رشدمیخواهد از زیر خاک خارج شود، اگر زمان گلدهی آن زود است میتوان روی آن را پوشاندو با تاریکی گلدهی را به تاخیر انداخت و مجددا یک هفته قل از گل خواستن، گیاه رادر معرض نور قرار داد.

زمان گلدهی لاله ماه هایفروردین و اردیبهشت است. پس از سرانجام عمر گل ها باید آبیاری قطع شود و ساقه گلدهنده را با قیچی جدا کرد و به گیاه فرصت داده می شود تا برگ هایش خشک شود. وقتیبرگ ها خشک شدند باید پیاز ها را به آرامی طوری که آسیب نبینند از زمین یا گلدانخارج نمود . ریشه و ساقه آن را قیچی کنید، سپس آن را درون یخچال طبقه زیرین تاسال بعد نگهداری کنید و در اواخر بهمن بکارید.

منابع: کتاب پرورش گلهایزینتی در منزل، سایت جامع ژورنال گل و گیاه ایران، سایت جام جم

منبع: setare.com
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 796

به "روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش کاشت و نگهداری گل لاله در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید