روزهای زمستانی را با سیکلامن سر کنید!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، سیکلامن زیبا گیاهی است که دقیقا همین الان به آن نیاز دارید! چون در زمستان گل دارد! و به علاو جز گیاهان گل داری است که مراقبت کمی می خواهد. خودتان ببینید!

روزهای زمستانی را با سیکلامن سر کنید!

سر و کله سیکلامن در فصل پاییز و زمستان در گلفروشی ها پیدا می شود! این گیاه گل های بزرگ و درخشانی به رنگ های صورتی، بنفش، قرمز، سفید و … دارد. برگ های سبز تیره این گیاه هم جلوه خاصی دارند. حالت مرمرین برگ ها زیبایی دو چندانی به گیاه بخشیده! وقتی سیکلامن گل دارد ارتفاع آن به 20 سانتی متر می رسد. سیکلامن را می توان در بیرون و درون خانه نگهداری کرد و با کمترین مراقبت، هفته ها از گل های خوش رنگ آن لذت برد.

جالب است بدانید سیکلامن گونه های زیادی دارد اما تنها یکی از گونه های آن بیشتر شناخته شده است.

شرایط رشد

- نور

در طول فصل زمستان به مکانی با نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد اما در طول تابستان که گیاه به دوره کمون و استراحت می رود، آن را از معرض نور زیاد دور نگه دارید.

- آبیاری

وقتی که برگ ها بر روی گیاه هستند و سیکلامن در حال رشد است، هر زمان که احساس کردید خاک گلدانش خشک شده، گیاه را آبیاری کنید. از ریختن آب روی تاج گیاه بپرهیزید چرا که باعث پوسیدگی سیکلامن تان می شود.

زمانی که گل ها شروع به پژمرده شدن کردند، به تدریج اجازه دهید گیاه به مدت 2 تا 3 ماه خشک بماند. در این زمان گیاه وارد دوره کمون شده است و هر گونه آب اضافی باعث پوسیدگی گیاه می شود.

رشد تازه گیاه احتمالا در حدود ماه مهر آشکار می شود. در این زمان آبیاری و کود دهی گیاه را از سر بگیرید. اگر گیاه را بیرون از خانه گذاشته اید، قبل از شروع سرما به درون خانه منتقلش کنید.

- رطوبت

گیاه سیکلامن به خصوص در فصل زمستان نیاز به رطوبت دارد. برای تامین رطوبت روزانه گیاه از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود. با این روش گیاه رطوبت مورد نیاز خود را به دست می آورد. به علاوه که دیگر لازم نیست هر روز گیاه را غبار پاشی کنید.

- دما

سیکلامن گرمای زیاد را دوست ندارد، همچنین سرمای سخت را هم تحمل نمی کند. پس گیاه را از معرض بادهای سرد و گرم دور نگه دارید.

- خاک

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی نسبتا خوب نیاز دارد. مخلوط های خاک گلدان به همراه خاک برگ و ماسه انتخاب خوبی است. از مخلوط پیت موس، کوکوپیت و پرلایت هم می توان استفاده کرد.

- کود دهی

در فصل پاییز گیاه را با کودهای نیتروژنی ضعیف، هر دو هفته یک بار کود دهی کنید.

تعویض گلدان

زمانی که گیاه در حال استراحت است، آن را از گلدان خارج کنید و به گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی اش، که حاوی مخلوط خاکی تازه است، منتقل کنید.

دوره کمون

- سیکلامن معمولا در فصل تابستان استراحت می کند، چون کمبود باران و گرمای زیاد را دوست ندارند. در حدود ماه اردیبهشت، گیاه خسته می شود و برگ ها شروع به زرد شدن و مردن می کنند.

- در طول فصل تابستان که گیاه در حال استراحت است، می توانید آن را به داخل خانه منتقل کنید و در مکانی خنک، تاریک و با گردش هوای خوب قرار دهید. اگر سیکلامن را در بیرون خانه نگه می دارید در مکان سایه داری قرارش دهید.

- آبیاری دوباره گیاه را در ماه مهر از سر بگیرید.

- قبل از شروع سرما گیاه را به درون خانه بیاورید

با این سیکلامن های شاداب خانه زمستانی رنگارنگی داشته باشید!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1540

به "روزهای زمستانی را با سیکلامن سر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای زمستانی را با سیکلامن سر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید