راهنمای جامع سفر به پکن ، قسمت اول

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، راهنمای جامع سفر به پکن

پکن مرکز جمهوری خلق چین، پرجمعیت ترین کشور دنیا است. پکن با جمعیتی بالغ بر 21.54 میلیون نفر، پس از شانگهای دومین شهر بزرگ چین محسوب می گردد. پکن بعلاوه تا قبل از برپایی جمهوری چین در سال 1911، محل استقرار امپراطوری چینگ بود. از آنجایی که بسیاری از بناهای تاریخی، و موسسات مهم دولتی و فرهنگی در پکن قرار دارند، این شهر مرکز سیاسی، آموزشی و فرهنگی کشور چین محسوب می گردد. مشخصه اصلی پکن، مسطح بودن و آب و هوای خشک آن است. فقط سه تپه در این شهر وجود دارد. و سه طرف این شهر را کوه ها فرا گرفته اند. دیوار بزرگ چین در پکن واقع شده است و گردشگران بسیاری برای تماشا یکی از به یادماندنی ترین دست سازه های بشر سفر به پکن را انتخاب می نمایند.

راهنمای جامع سفر به پکن ، قسمت اول

پکن در سال 2008 میزبان بازی های المپیک تابستانی بود و در سال 2022 نیز میزبان بازی های المپیک زمستانی خواهد بود. و به این ترتیب پکن اولین کشوری خواهد بود که هر دو المپیک را میزبانی نموده است.

مردم شهر پکن

مردم شهر پکن به علت نفوذ تاریخی، فرهنگی و سیاسی این شهر، از اینکه در مرکز زندگی می نمایند به خود مغرور هستند. مردم پکن نسبت به مردم شهرهای دیگر چین علاقه بیشتری به سیاست دارند و بیشتر دوست دارند که درباره وقایع روز صحبت نمایند. مردم پکن سعی می نمایند شوخ طبعی خود را حفظ نمایند و به همین علت بسیاری از چینی ها، پکنی ها را در مقایسه با مردم بعضی شهرهای دیگر چین به خصوص شانگهای بسیار خونگرم تر و درستکارتر می دانند.

آب و هوا در سفر به پکن

پکن دارای آب و هوای قاره ای تحت تاثیر مانسون است. آب و هوای تابستان های پکن گرم و شرجی، و زمستان های آن سرد و خشک است. برترین زمان سفر به پکن در ماه های سپتامبر و اکتبر(شهریور و مهر) است، که به آن پاییز طلایی می گویند. بهارهای پکن، فصل طوفان های گرد و غبار است و هوا گرم و خشک می گردد. تابستان های پکن بسیار گرم است و کیفیت هوا پایین می آید. زمستان های پکن هوایی غبارآلود دارد با این حال بارش برف آن را زیبا می نماید. دمای هوا در زمستان تا 10- درجه سانتیگراد هم می رسد. و در تابستان ها بالای 35 درجه سانتیگراد است.

روش های سفر در پکن

سفر به پکن با هواپیما

معمولا پروازهای داخلی و خارجی پکن به وسیله فرودگاه بین المللی پکن(Beijing Capital International Airport) انجام می گردد. یک ایرلاین داخلی هم به فرودگاه نانیوان پرواز دارد. گردشگران می توانند از فرودگاه بین المللی تیانجین بینهای(Tianjin Binhai International Airport) استفاده نمایند که با قطار تنها 35 دقیقه تا پکن فاصله دارد. فرودگاه جایگزین دیگر، فرودگاه بین المللی شیاژونگ ژنگدینگ(Shijiazhuang Zhengding International Airport) است که یک ساعت و بیست دقیقه با قطار سریع السیر تا غرب پکن فاصله دارد.

فرودگاه بین المللی پکن در 26 کیلومتری شمال شرقی پکن واقع شده است. این فرودگاه دومین فرودگاه شلوغ دنیا است و 3 ترمینال دارد. راهرویی طویل ترمینال 1 و 2 را به هم مرتبط می نماید. اتوبوس شاتلی رایگان مسافران را بین ترمینال 2 و 3 جابجا می نماید.

تاکسی های فرودگاه 70 تا 120 یوآن کرایه دریافت می نمایند تا مسافران را از فرودگاه به هتل هایشان برسانند. در صف های منظم تاکسی بایستید واز سوار شدن به تاکسی های متفرقه خودداری کنید.

قطارهای سریع السیر فرودگاه در مسیری یک طرفه از ترمینال 3 به ترمینال 2 می روند. و سپس وارد شهر می شوند و به خط 10 می پیوندند. کرایه سفر یک طرفه 25 یوآن است و از ترمینال 2 تا ایستگاه دونگژیمن 20 دقیقه طول می کشد. و از ترمینال 3 تا این ایستگاه 30 دقیقه زمان می برد. اگرچه آخرین قطار فرودگاه را در ساعت 23:10 ترک می نماید اما به طور معمول خطوط مترو قبل از ساعت 23:00 به کار خود انتها می دهند. قطارهای سریع السیر فرودگاه کارت اعتباری قبول نمی نمایند. پس قبل از حرکت، مطمئن شوید که پول نقد همراه خود داشته باشید.

کرایه اتوبوس های شاتل فرودگاه اندکی کمتر است. اتوبوس ها هر 10 الی 30 دقیقه فرودگاه را ترک می نمایند. چندین خط برای اتوبوس های شاتل وجود دارد که به مکان های مختلف پکن می روند و کرایه سفرهای یک طرفه این اتوبوس ها 16 یوآن است.

سفر با مترو

متروی پکن راهی بسیار مناسب و سریع برای جابجایی در شهر پکن است. و تمامی علائم آن به زبان انگلیسی نوشته شده است تا گردشگران با مشکل روبرو نشوند. برای مسافرانی که می خواهند مالی سفر نمایند یا پاهایشان را به راحتی دراز نمایند، این گزینه مناسب تر از تاکسی است. کرایه هر سفر با توجه به مسافت بین 3 تا 9 یوآن است. متروی پکن یکی از برترین و مقرون به صرفهترین متروهای دنیا است.

در سال های اخیر شبکه خطوط متروی پکن بسیار پیشرفته و به 17 خط رسیده است. البته قرار است خطوط دیگری هم به این شبکه افزوده شوند. در نظر داشته باشید که در ساعات شلوغی، قطارها بسیار شلوغ می شوند و در ایستگاه هایی که رفت و آمد بیشتر است، جمعیت عظیمی صف می بندند. بنابراین ساعات گشت و گذار خود را به گونه ای تنظیم کنید که در این ساعات در مترو نباشید. آخرین قطار با توجه به ایستگاه، بین ساعات 22:15 تا 23:15 حرکت می نماید. ساعت آغاز به کار مترو 5 صبح می باشد.

برای اینکه از مشکل خرید بلیط های تکی خلاص شوید، می توانید با سپرده 20 یوآن کارت پیش پرداخت تهیه کنید و از این کارت ها بهره ببرید. ضمناً این کارت ها تاریخ انقضا ندارند و هر زمان که بخواهید می توانید از آن ها بهره ببرید. اگر در مترو از این کارت ها بهره ببرید، هزینه سفر تغییری نخواهد کرد، اما هزینه سفر با اتوبوس نصف خواهد شد.

اگر در ساعات اوج شلوغی در مترو همراه خود چمدان یا دوربین داشته باشید، باید آن ها را از دستگاه های آنالیز اشعه ایکس عبور دهید.

سفر با اتوبوس

سیستم اتوبوسرانی پکن مقرون به صرفه و راحت است و تمام شهر را پوشش می دهد. استفاده از این اتوبوس ها برای افراد بومی بسیار مناسب است، اما برای گردشگرانی که زبان چینی و ماندارین نمی دانند، ایجاد مشکل می نماید. رانندگان و کارمندان اتوبوس می توانند کمی به انگلیسی صحبت نمایند و تنها نام چند خط در مرکز شهر به زبان انگلیسی است. نشانه های ایستگاه های اتوبوس هم تماما به زبان چینی هستند.

اما اگر به زبان چینی آشنایی داشته باشید، کارتان بسیار راحت می گردد، و با اتوبوس ها هر جایی که بخواهید می توانید بروید. و به این ترتیب حتی به نقاطی از شهر بروید که معمولا گردشگران به آنجا نمی روند.

خطوط اتوبوس های پکن از 1 تا 999 شماره گذاری می شوند. اتوبوس هایی با شماره زیر 300 به مرکز شهر سرویس می دهند. اتوبوس های با شماره 300 و بالاتر از آن بین مرکز شهر و نواحی دیگر شهر در حرکت هستند. ساعت کاری بیشتر اتوبوس های با شماره زیر 200 از 5 صبح تا 11 شب است. اتوبوس های با شماره بالای 300 بین ساعت 6 صبح تا 10 شب سرویس می دهند. تمامی اتوبوس های در محدوده 200 تا 300، اتوبوس های شبانه هستند.

سفر با تاکسی

هنگامی که گردشگران همراه خانواده هستند و یا چمدان و بار همراه خود دارند، استفاده از تاکسی گزینه بسیار مناسبی است. کرایه تاکسی نیز بسیار منطقی و مناسب است. البته کرایه تاکسی ها در ساعات اوج شلوغی و ترافیک مقداری بالا می رود. بیشتر رانندگان نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت نمایند و مکان هایی که آدرس آن ها را به زبان انگلیسی نوشته اید را نمی توانند تشخیص دهند. بنابراین سعی کنید با کاراکترهای چینی تا حدودی آشنایی داشته باشید تا در پیدا کردن مسیرها با مشکل روبرو نشوید. بعضی از رانندگان به علت تجربه های بدی که از گردشگران داشته اند، معمولا میل چندانی به سوار کردن آن ها ندارند. بنابراین اگر راننده ای شما را سوار ماشین خود کرد، با او با احترام رفتار کنید تا با مشکل روبرو نشوید.

برای بخی از مقاصد دورتر معمولا تاکسی های رسمی سرویس نمی دهند و شما مجبور خواهید شد که از تاکسی های گذری بهره ببرید. اما قبل از حرکت حتما با راننده بر سر هزینه راه به توافق برسید.

سفر با دوچرخه

با اینکه زمانی چین را به عنوان ملت دوچرخه سواران می شناختند، این روزها به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که مردم آن علاقه زیادی به استفاده از اتومبیل شخصی دارند. روزانه بیش از 1200 اتومبیل از خیابان های پکن عبور می نمایند. در نتیجه این روزها بیشترین تعداد دوچرخه را می توانید در کشور هلند ببینید تا شهر پکن.

با این حال خیابان های پکن برای دوچرخه سواری بسیار مناسب است. چرا که خیابان های پکن صاف و بدون دست انداز هستند و بیشتر خیابان ها لاین دوچرخه دارند. از آنجایی که خیابان های پکن بسیار شلوغ هستند، بنابراین منطقی تر به نظر می رسد که با دوچرخه در این شهر حرکت کنید. در این صورت با سرعتی بیشتر از کسانی که از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده می نمایند، در این شهر جابجا خواهید شد.

سفر با مینی بوس

در پکن از مینی بوس ها بیشتر برای جابجایی در خارج شهر استفاده می گردد. کرایه مینی بوس ها برای مسافت های کوتاه کمتر از 10 یوآن است و برای مسافت های طولانی تر، اندکی بیشتر است.

سفر با ماشین

مسائل زبان در پکن وقتی با ترافیک همراه می گردد، رانندگی در این شهر را بسیار پیچیده و سخت می نماید. با این حال بسیاری از هتل ها، ماشین به همراه راننده کرایه می دهند که هزینه آن ها روزانه 1000 یوآن است. در مجموع استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در اولویت قرار بدهید، چرا که آن ها شما را به بسیاری از نقاط دیدنی پکن می برند. گفتنی است، در کشور چین با گواهینامه رانندگی کشورهای دیگر، اجازه رانندگی ندارید.

در این مقاله با شهر پکن و آب و هوا و روش های سفر به آن آشنا شدید. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری، رستوران ها و مراکز خرید این شهر آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 18 آذر 1401 بروزرسانی: 18 آذر 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1599

به "راهنمای جامع سفر به پکن ، قسمت اول" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای جامع سفر به پکن ، قسمت اول" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع سفر به پکن ، قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید