راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین المللی نیست

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین المللی نیست گفت: حتی فرانسوی ها هم به طور جدی اینترنت اروپایی را دنبال می نمایند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین المللی نیست

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، سید ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه برای ایجاد شغل احتیاجمند هزینه کرد های زیادی هستیم گفت: به عنوان نمونه در پتروشیمی به ازای هر شغل یک میلیارد تومان باید هزینه گردد، اما اشتغالزایی در فضای مجازی براساس شبکه ملی اطلاعات ارزان است البته احتیاجمند توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم.

وی اضافه نمود: در شبکه ملی اطلاعات به روز هستیم و سطح فناوری خوبی داریم، اما برای اشتغالزایی باید این شبکه توسعه یابد و از 150 میلیون دستگاه کارتخوانی که اکنون در کشور وجود دارد به 500 میلیون دستگاه برسیم.

فیروزآبادی گفت: در شاخص های سخت افزاری شبکه ملی اطلاعات نیز وضع خوبی داریم و به عنوان نمونه تعداد دستگاه های کارتخوان کشور چند برابر ترکیه است.

وی ادامه داد: دوران اخبار محرمانه و انتشار محدود اخبار به سر آمده و بحث سانسور ذاتاً در فضای مجازی منتفی است.

او با بیان اینکه در سال گذشته 20 میلیارد تراکنش بانکی در کشور انجام شد و حجم اطلاعاتی فراوری شده در فضای مجازی بسیار زیاد است گفت: زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود یک و نیم میلیارد خبر در این پیغام رسان دیده می شد بنابراین بحث سانسور در فضای مجازی معنی ندارد بلکه این فضا باید مقررات گذاری گردد.

وی گفت: از نظر فیزیکی امکان ندارد ممیزی که در مطبوعات انجام میشد در فضای مجازی اجرا کنیم.

او اضافه نمود: توسعه قدرت نرم و پراکنده در فضای مجازی وجود دارد و مهار آن سخت است و این قدرت بر پلت فرم هایی جمع می گردد و قدرت متمرکزی ایجاد میکند.

فیروزآبادی اضافه نمود: به عنوان نمونه 2 میلیارد و 300 میلیون کاربر در فیس بوک وجود دارد که این برای صاحب فیس بوک اعمال قدرت می نماید.

وی ادامه داد: این قدرت موضوع امنیت را در پی دارد، زیرا صاحب این پلتفرم ها اعتقادی به مرز ها و دولت ها ندارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این قدرت به زودی شکل اقتصادی به خود می گیرد و می تواند صندلی نخست دلار را به لرزه در آورد بنابراین آمریکا از ظهور و بروز آن جلوگیری می نماید.

وی اضافه نمود: به عنوان نمونه تلگرام حدود 130 میلیون کاربر دارد که 40 میلیون آن ایرانی هستند و صاحب این پلتفرم پولی به نام گرام خلق کرد که آمریکایی ها جلوی آن را گرفتند.

فیروزآبادی گفت: بزودی دارایی فکری کشور ها از دارایی اقتصادی آن ها با ارزش تر می گردد و این مسئله برلزوم حفاظت از حریم خصوصی و امنیت اجتماعی اقتصادی و سیاسی کشور ها تاکید می نماید.

وی با بیان اینکه پدیده ها در عرصه فضای مجازی اجتماعی است اضافه نمود: حملات سایبری در یک هزارم ثانیه می تواند زیرساخت های هر کشوری را تهدید کند و در شبانه روز هزاران حمله به کشور ما انجام بگردد، اما گزارشی مبنی بر اینکه بخواهند زیر ساخت های ما را از کار بیاندازند نداشته ایم، اما جنگ سایبری بسیار جدی است.

فیروزآبادی گفت: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت شبکه ارتباطی ما و زیست بوم کشور است که ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: بیش از 150 میلیون دستگاه، 7 میلیون مودم خانگی، 8 میلیون پُز بانکی، بیش از یک میلیون تلویزیون هوشمند و 63 میلیون تلفن هوشمند به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

فیروزآبادی اضافه نمود: ضریب موبایل در کشور 84 درصد است و 61 میلیون مشترک از پهنه باند استفاده می نمایند و در ادارات نیز سه میلیون پهنه باند استفاده می گردد.

وی گفت: یک میلیون راننده روی شبکه ملی اطلاعات خدمت رسانی می نمایند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: از ویژگی های شبکه ملی اطلاعات ایجاد خدمت رسانی در روستاهاست و مشاغل روستایی از کاربران جدی ما هستند.

فیروزآبادی اضافه نمود: پایه شبکه ملی ما اینترنت و قرارداد اینترنت است، زیرا کشوری که فراوری ناخالص ملی آن بیش از 450 میلیارد دلار، قدرت خرید آن 200 میلیارد دلار، صادراتش بیش از 50 میلیارد دلار و صاحب رتبه های تک رقمی در حوزه های گوناگون علمی است هیچگاه نمی تواند اینترنت خارجی را قطع یا محدود کند.

وی اضافه نمود: کسانی که شبهه قطع اینترنت خارجی را مطرح می نمایند می خواهند موفقیت ما در شبکه ملی اطلاع را پنهان نمایند.

او گفت: شبکه ملی اطلاعات فقط در کشور ما نیست بلکه در 28 کشور مانند این شبکه وجود دارد.

فیروزآبادی اضافه نمود: حتی در چند سال اخیر فرانسوی ها به طور جدی اینترنت اروپایی را برای لحاظ کردن دغدغه های خود مطرح می نمایند.

وی با بیان اینکه هدف از شبکه ملی اطلاعات داشتن شبکه کیفی تر، ارزانتر و امن تر است گفت: از دوران صنعتی عبور نموده ایم و در حال ورود به اقتصاد خدماتی هستیم.

فیروزآبادی گفت: اکنون اقتصاد خدماتی 50 درصد اقتصاد را شامل می گردد و در کشور های پیشرفته این رقم تا 70 درصد است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در اینترنت باز شرکت های بزرگ می خواهند دولت ها حداقل مداخله را داشته باشند و در این اینترنت به منافع این شرکت ها بیش از منافع ملت ها توجه می گردد و حریم خصوصی مردم اهمیت ندارد.

فیروزآبادی اضافه نمود: دولت ها می توانند از حریم خصوصی مردم حفاظت نمایند، اما شرکت هایی که اینترنت آزاد را گسترش می دهند دولت ها را به رسمیت نمی شناسند و به هر روشی کوشش می نمایند وارد فضای خصوصی مردم شوند.

وی درباره سرعت اینترنت در کشورمان گفت: امروز شبکه ای داریم که از آخرین فناوری ها استفاده می نماید، اما آرایش شبکه مناسب نیست و در بعضی نرم افزار ها احتیاج به خودکفایی داریم.

فیروزآبادی ادامه داد: شبکه ما نامتوازن است و اختلالاتی داریم و باید بخش هایی برای افزایش سرعت اینترنت ایجاد می شد که نشده است.

وی اضافه نمود: برآورد مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت زیر 80 درصد در شبکه ملی اطلاعات است.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: تعرفه های شبکه ملی اطلاعات نامناسب و در بسیاری از کاربرد ها خرید ظرفیت اینترنتی ارزانتر از شبکه ملی اطلاعات است.

فیروزآبادی اضافه نمود: در بخش اطلاع رسانی به مردم با شبکه های اجتماعی مشکل داریم، اما وزیر ارتباطات قول داد در سه هفته طرح تکمیلی شبکه ملی اطلاعات را در حوزه های پیغام رسان ها ارائه کند و شورا نیز با آنالیز دو ماهه درباره آن نتیجه گیری می نماید.

وی ادامه داد: باید موتور جستجو و پیغام رسان ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت فقط در این زمینه پشتیبان و حمایت نماینده باشد.

فیروزآبادی گفت: 98 درصد جستجوی اینترنتی در کشور در گوگل انجام می گردد.

وی اضافه نمود: در اقتصاد دیجیتال وضع ما بسیار خوب است، زیرا در دولت متناظری برای این اقتصاد نداشتیم که بخواهد در آن دخالت کند.

او اضافه نمود: در بعضی خدمات ماننده خرده فروشی، بانکی، بیمه ای و تاکسی پیشرفت خوبی داریم و در بخش بهداشت و آموزش نیز باید برنامه ریزی کنیم، زیرا اگر در فضای مجازی به این موضوع پرداخته نگردد خارجی ها برای ما برنامه می نمایند.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: فکر نمی کردیم فضای رسانه ای کشور در پلتفرم های خارجی شکل بگیرد، اما اکنون 50 درصد فضای رسانه ای کشور در این پلتفرم ها ایجاد شده است.

وی اضافه نمود: نشست هایی با بانک مرکزی و شورای اقتصاد برای پول مجازی داشتیم، اما هم بانک مرکزی و هم اقتصاددان ها و ما با پول مجازی که ثبات و پشتوانه ای ندارد مخالفیم.

فیروزآبادی ادامه داد: البته در دوران تحریم و برای دور زدن تحریم ها از پول مجازی شبیه بیت کوین می توان استفاده کرد، اما در رابطه با پول های مجازی بدون پشتوانه دیدگاه ما مخالف است.

وی گفت: تعداد کشور هایی که در زمینه پول مجازی تصمیم نهایی گرفته اند به انگشتان یک دست نمی رسد.

از رئیس جمهور می خواهیم برای جلسات شورای عالی فضای مجازی وقت اختصاص دهد، زیرا براساس آیین نامه این شوار هر ماه باید یک جلسه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 4

به "راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین المللی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت بین المللی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید