راهنمای خرید لوازم غواصی اسکوبا؛ هرآنچه ضروری است بدانید

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، برای آغاز گردش در اعماق اقیانوس ها، خرید لوازم غواصی آخرین مرحله است و آن دقیقا جایی است که مطمئن خواهید شد واقعاً از غواصی لذت می برید. به طور کلی تجهیزات لازم برای غواصی شامل خرید لوازم پایه یا بیس برای کار و تجهیزات پشتیبانی همانند جلیقه کنترل شناوری، کامپیوتر غواصی و مواردی دیگر می گردد که در ادامه به شکلی کامل به آن ها می پردازیم.

راهنمای خرید لوازم غواصی اسکوبا؛ هرآنچه ضروری است بدانید

فهرست لوازم غواصی پایه و نکات مهم در خرید آن ها

اگر کنجکاوی شما هم نسبت به دنیای زیر آب، موجودات خاص و زیبایی های آن، زیاد است احتمالا در خصوص ورزش آبی و مجذوب نماینده اسکوبا دایوینگ چیزهایی شنیده اید. به طور کلی غواصی اسکوبا (Scuba Diving)، فعالیتی است که در آن با استفاده از تجهیزاتی بسیار پیشرفته که از یک سیلندر هوا و یک رگلاتور تشکیل شده است، فرد می تواند زیر آب نفس بکشد، به همین علت هم این نوع فعالیت برای افراد کنجکاوی که قصد تجربه ای هیجان انگیز را دارند، بسیار مجذوب نماینده و محبوب است.

در مقابل، غواصی آزاد (Free Diving)، هیچ تجهیزاتی برای تنفس وجود ندارد و غواص تنها با حبس نفس باید در زیر آب دوام بیاورد. اگرچه این روش غواصی به نظر بسیار سخت می آید، اما جالب است بدانید که در مقایسه با غواصی اسکوبا، آزادی حرکت بسیار بیشتری را به غواص می دهد. لازم به تاکید است که هدف ما از این متن آماده سازی شما برای غواصی اسکوبا است. حال با این مقدمه به سراغ معرفی و ارائه نکات لازم در خرید لوازم پایه غواصی اسکوبا می رویم.

1. ماسک غواصی اسکوبا در فهرست خرید لوازم غواصی

ماسک غواصی، کالایی بیضی شکل همراه با یک جداره خاص برای تماشا اطراف است که می تواند فضایی دارای هوا را در مقابل چشمان شما ایجاد کند تا در چنین شرایطی بتوانید در زیر آب تمرکز کنید. بعلاوه این نوع از ماسک های مخصوص دارای بخشی برای بینی (جیب بینی) هستند که به شما این امکان را می دهد که فشار هوای ماسک را با افزایش عمق یکسان کنید.

در زمان خرید ماسک غواصی اسکوبا در پی گزینه ای با آب بندی بالا و باکیفیت باشید. ترجیحا چنین لوازمی را به صورت حضوری بخرید تا بتوانید در زمان انتخاب بعضی از آن ها را امتحان کنید. به عنوان مثال در زمان خرید ماسک به سقف نگاه کنید و ماسک را بدون استفاده از بند روی صورت خود قرار دهید. به یاد داشته باشید که در چنین حالتی ماسک باید به طور یکنواخت و بدون شکاف روی صورت قرار گیرد. اسنورکل تان را با خود ببرید و آن را در دهان خود قرار دهید. آیا هنوز هم با ماسک احساس راحتی می کنید؟ درزبندی ها چطور است؟

پس از این تست ها بهتر است که بندهای ماسک غواصی را تنظیم کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید. مطمئن شوید که بخش مربوط به بینی ماسک به بینی شما برخورد نمی نماید و بخشی از ماسک که روی لب بالایی شما قرار می گیرد، با احساس نا راحتی همراه نیست. هر ماسکی که این تست ها را با موفقیت پشت سر بگذارد یک گزینه ی عالی برای خرید است.

  • پیشنهاد ما: در پی ماسکی با بدنه شفاف یا رنگ روشن باشید تا نور بیشتری را به داخل راه دهد. این دسته از محصولات عموماً برای غواصان تازه کار راحت تر هستند.

در زمان خرید توجه داشته باشید که بعضی از محصولات بازار دارای قاب های جانبی در بالا و پایین برای میدان دید وسیع تر، دریچه های تخلیه برای تخلیه هر گونه آبی که به داخل نشت می نماید و تنظیمات سریع بندها هستند. بنابراین شما می توانید با توجه به احتیاجها و بودجه مدنظر ماسکی با سایر ویژگی های جانبی هم تهیه کنید.

2. لوله تنفس یا اسنورکل

اسنورکل کالایی است که به مقدار کافی ساده به نظر می رسد. یک لوله منحنی که به شما این امکان را می دهد در حالی که رو به پایین روی سطح آب شناور هستید، نفس بکشید. با این حال، همانطور که احتمالا دیده اید در خصوص این دسته از محصولات هم مجموعه ای از گزینه ها و ویژگی ها برای خرید وجود دارد.

مهم ترین نکته ای که در خرید اسنورکل وجود دارد توجه به راحتی در استفاده از آن است. شما باید در پی گزینه ای باشید که به یاری آن بتوانید خشک و راحت (اسنورکل خشک بخرید!) نفس بکشید. به یاد داشته باشید، هرچه یک اسنورکل بزرگ تر باشد، کشش بیشتری در آب ایجاد می نماید و بهتر می تواند لوله را به منظور عدم ورود آب به آن مسدود کند. بعلاوه نحوه اتصال اسنورکل به ماسک هم در فرآیند خرید بااهمیت است. در پی یک ضمیمه بادوام، در عین حال ساده و کارآمد باشید.

  • پیشنهاد ما: اگر قصد ندارید زیاد غواصی کنید، می توانید از خرید اسنورکل صرف نظر کنید یا یک مدل ساده و ابتدایی تهیه کنید.

3. فین یا باله های غواصی

ماهی ها پا ندارند و علت آن این است که باله های آن ها برترین راه برای حرکت در آب است. بنابراین اگر می خواهید در قلمرو ماهی ها کندوکاو کنید، به فین غواصی احتیاج دارید. استفاده از فین به شما یاری می نماید تا در محیطی 800 برابر چگالی تر از هوا حرکت کنید. به همین دلیل راحتی و کارایی مهم ترین فاکتور در خرید فین است.

وقتی به سراغ خرید این نوع از محصولات می روید، در پی تناسبی مناسب در زمان پوشیدن باشید به طوری که انگشتان پاها برنگردند. اگر نمی توانید انگشتان پای خود را تکان دهید، احتمالا فین ها خیلی کوچک هستند. کارایی فین ها تا حد زیادی با مقدار، مقدار انعطاف پذیری و طراحی آن ها مشخص می گردد. غواصانی با عضلات پا و ران قوی می توانند به طور موثر از گزینه های بزرگ تر و کم انعطاف تر استفاده نمایند. غواصان کوچک تر یا غواصان تازه کار بهتر است محصولاتی کوچک تر و انعطاف پذیرتر را انتخاب نمایند.

  • فین کفشی بخرم یا بنددار؟

فین های کفشی احتیاجی به بوت غواصی ندارند و عمدتاً برای آب های گرم مناسب هستند. نوع بنددار فین ها احتیاج به بوت غواصی دارند و می توان از آن برای بچه ها در حین رشد استفاده کرد. مدل های بنددار احتیاج به کوشش کمتری برای پوشیدن دارند، به خصوص اگر زبانه کششی به بند اضافه شده باشد.

نکات مهم در خرید وت سوت یا لباس غواصی

وت سوت ها یا لباس های غواصی باکیفیت و مناسب در فهرست خرید لوازم غواصی، معمولاً از لاستیک نئوپرن فوم یا مواد اسپندکس (نوعی ماده چسب) ساخته می شوند که گاهی با روکش پشمی ای همراه می شوند. به طور کلی یک لباس غواصی مناسب می تواند از شما در برابر خنکی آب محافظت کند. در واقع جالب است بدانید که آب می تواند 25 برابر سریع تر از هوا گرما را از بدن شما خارج کند. گفتنی است که لباس غواصی های ساده لای کرا عایق حرارتی کمی دارند، اما به محافظت در برابر خراش و نیش موجودات یاری می نمایند.

لباس های غواصی به دو شکل قابلیت گرم نگه داشتن شما را دارند:

عدم ورود آب به لباس

زمانی که آب وارد لباس غواصی گردد، مقداری از گرمای بدن شما را جذب می نماید و وقتی تخلیه می گردد آن گرما را با خود به بیرون می برد. بنابراین اولین کاری که یک لباس غواصی مناسب باید انجام دهد این است که اجازه ورود آب سرد را به داخل ندهد. تناسب خوب لباس و فضایی که در همه جا به یک مقدار احساس راحتی کنید، در انتخاب این نوع وت سویت چه مردانه و چه زنانه مهم است.

بهره مندی از روکش عایق

احتمالا می دانید که جامدات و مایعات گرما را به خوبی راهنمایی می نمایند، در حالی که گازها به آن مقدار در راهنمایی گرمایی خوب عمل نمی نمایند. به عنوان مثال هوا حدود 20 برابر کمتر از آب رسانا است. به همین علت هم وقتی صحبت از عایق مناسب می گردد، بحث بر سر به دام انداختن هوا است. فوم نئوپرن ماده ای است که به خوبی از پس این کار بر می آید و حباب های گاز را به طور دائم در داخل بافت های بسته مواد لباس غواصی به دام می اندازد.

فیت بودن لباس با اندام شما و راحتی در آن مهم ترین چیزی است که در زمان خرید لباس غواصی باید به آن فکر کنید. این دسته از محصولات باید کاملاً و بدون محدودیت حرکت و تنفس مناسب داشته باشند. شکاف در بازو، پا، فاق و گردن به آب اجازه می دهد تا به گردش درآید و توانایی لباس برای جلوگیری از اتلاف گرما را از بین می برد، بنابراین همه بخش های لباس غواصی باید کاملا پوشیده باشد.

دمای آب (برحسب فارنهایت)وت سوت مناسب برای آن دما
75-85نئوپرن 1/16 اینچ (1.6 میلی متر)
70-85نئوپرن 1/8 اینچ (3 میلی متر)
65-75نئوپرن 3/16 اینچ (5 میلی متر)
50-70نئوپرن 1/4 اینچی (6.5 میلی متر)
35-65درای سوت نئوپرن 3/8 اینچی (9.5 میلی متر)

پیشنهاد ما: لباسی کاملا فیت تن خود را انتخاب کنید، بعلاوه بهتر است رنگ آن روشن باشد تا برای غواصان دیگر قابل تشخیص باشید.

خرید تجهیزات پشتیبانی از حیات در فهرست لوازم غواصی

پس از ارائه و معرفی لوازم پایه برای غواصی به شکل اسکوبا نوبت به معرفی تجهیزات لازم برای غواصی حرفه ای تر و البته پشتیبانی از جان می رسد.

1. جلیقه کنترل شناوری (BCD)

جلیقه کنترل شناوری (BCD) جزو پیچیده ترین تجهیزات غواصی و یکی از مهم ترین آن هاست. در حالت کلی این وسیله در هنگام غواصی از غرق شدن فرد جلوگیری می نماید و در عین حال اجازه نمی دهد که روی سطح آب شناور شوید. BCD عموما به صورت جلیقه ای ساخته می گردد و فردی که در طول مدت غواصی آن را می پوشد می تواند شناوری خود را در هر عمقی کنترل کند. به منظور انتخابی دقیق تر می توانید نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  • قبل از اینکه BCD را امتحان کنید، وت سوتی که اغلب برای غواصی از آن استفاده می کنید را بپوشید. سپس BCD را به تن کنید و مطمئن شوید که به خوبی جا افتاده است، جلیقه هنگام بادشدن نباید شما را فشار دهد.
  • در مدل های امروزی تر، کیسه های هوایی بر روی جلیقه وجود دارد که بواسطه یک شلنگ به رگولاتور متصل می گردد و با استفاده از دکمه هایی که بر روی جلیقه وجود دارد، به راحتی می توان آن ها را باد یا هوای آن ها را خالی کرد.
  • تقریبا بر روی همه جلیقه های غواصی یک سوپاپ اطمینان طراحی شده است، که هدف از آن جلوگیری از پارگی کیسه هوا است، بنابراین در زمان خرید به وجود سوپاپ اطمینان توجه کنید.
  • جلیقه های غواصی برای نگه داشتن سیلندرهای هوا در قسمت پشتی خود، دارای یک یا دو تسمه برای اتصال هستند. یک سیلندر خوب باید بتواند به صورت تک سیلندری یا دو سیلندی مورد استفاده قرار گیرد.
  • هنگام غواصی احتیاج است تا تجهیزاتی مانند، قطب نما، چراغ قوه و غیره را به همراه داشته باشید. این تجهیزات باید با استفاده از یک سیم یا طناب رابط به حلقه های یاریی تعبیه شده بر روی جلیقه متصل شوند.
  • به نوع جلیقه با توجه به محل غواصی خود توجه داشته باشید. به طور کلی برای غواصی گرمسیری (با حداقل یا بدون وت سوت)، مدل های 12 تا 24 پوند، غواصی تفریحی مدل های 20 تا 40 پوند و در غواصی فنی (یا غواصی تحت شرایط سخت) جلیقه های 40 تا 80 پوند محصولاتی مناسب برای خرید هستند.

پیشنهاد ما: جلیقه کنترل شناوری (BCD) قطعا یکی از تجهیزات مهم در فهرست لوازم غواصی است و می توانید از آن انتظار داشته باشید که برای سال های طولانی در کنار شما باشد. پس برای خرید آن کم نگذارید و به سراغ با کیفیت ترین گزینه های خرید بروید.

رگلاتور یا گیج غواصی در فهرست خرید لوازم غواصی

گیج وسیله ای است که به غواص اجازه می دهد هوای مخزن غواصی (سیلندر) را در زیر آب، تنفس کند. خبر خوب اینکه در میان انواع رگلاتورهای استاندارد در فروشگاه های لوازم غواصی، عملا هیچ محصول بی فایده ای وجود ندارد، چراکه این دسته از کالاها به حدی کامل شده اند که حتی مدل های مالی هم می توانند عملکرد بالایی ارائه دهند. برترین گیج های بازار می توانند حجم بالایی از هوا را در عمق و تحت فشار سنگین حتی در حالتی که فشار مخزن کم است به غواص ارائه کند. بعضی از گیج ها دستگیره ها و سوئیچ های کنترل نماینده ای دارند که به وسیله غواص برای یاری به این فرآیند در دسترس است.

کامپیوتر غواصی چیست؟

یک کامپیوتر غواصی هر اطلاعاتی که برای یک غواصی لازم است و به آن احتیاج دارد را نمایش می دهد. در واقع این وسیله به شما در خصوص زمان غواصی ایمن اطلاعات می دهد. در حالت کلی کامپیوترهای غواصی باید در اولین فهرست تجهیزات لازم برای علاقه مندان به غواصی قرار داشته باشد، چراکه جداول فیزیکی غواصی امروزه منسوخ شده اند.

این دسته از لوازم غواصی با استفاده از الگوریتم های خود یکسری از موارد مهم را محاسبه می نمایند و اطلاعاتی مانند عمق، زمان غواصی، دمای آب، مقدار فشار در سیلندر، حالت های برداشت فشار و غیره را نمایش می دهند. در واقع این نوع از محصولات با نظارت مداوم بر عمق و زمان پایین رفتن، به طور اتوماتیک شرایط حیات را محاسبه می نمایند و به شما هشدار می دهند که از چه عمقی به بعد احتمال فشردگی شما وجود دارد.

کاربرپسند بودن کامپیوتر از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که در زمان خرید این نوع محصول باید به آن توجه کنید. زیرا اگر نتوانید به راحتی و به سرعت به اطلاعات اولیه ای (عمق، زمان، شرایط برطرف فشار و فشار مخزن) که در طول غواصی احتیاج دارید دسترسی پیدا کنید، عملا جان شما در خطر خواهد بود. بعضی از کامپیوترهای غواصی در محاسبات خود محافظه کارتر عمل می نمایند و حاشیه های ایمنی را به منظور پشتیبانی از زندگی شما در نظر می گیرند.

منبع: SCUBA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1698

به "راهنمای خرید لوازم غواصی اسکوبا؛ هرآنچه ضروری است بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید لوازم غواصی اسکوبا؛ هرآنچه ضروری است بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید